Karty byly před posledním závodem rozdány jasně: Lewis Hamilton se musel umístit před Maxem Verstappenem na bodované pozici. Do závěrečného představení v Yas Marina jako by se koncentrovala celá letošní sezóna.
Za soumraku se startovní pole seřadilo na startovním roštu, na němž chyběl Nikita Mazepin, jemuž byl zjištěn pozitivní test na COVID-19. Tým se rozhodl jej nijak nenahrazovat. Nejměkčí směs obuli Verstappen, Norris, Pérez, Sainz jr., Leclerc, Ocon a Ricciardo, nejtvrdší naopak Alonso a Gasly, ostatní měli na svých vozech žlutě označené pneumatiky.
Na startu Verstappen "zaspal", ostatně jeho reakční doba byla o 0,1 s pomalejší než u jeho největšího soupeře. Vzápětí přišel další kontroverzní moment, na které byl letošní ročník bohatý. V nájezdu do zatáčky 7 Max evidentně zopakoval manévr z Brazílie, aby Hamilton musel mimo trať nebo zpomalil, ovšem Brit už byl za apexem zatáčky. Volil proto průjezd únikovou zónou a vrátil se do čela, což okamžitě přineslo první vlnu emocí. Vedení závodu akceptovalo jeho zpomalení, aby se eliminovala časová výhoda, ale pozici přepustit nemusel.
LIGHTS OUT! 🟢It's finally time - the 2021 Abu Dhabi Grand Prix is GO!#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/eBvQL3uvT8
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021Ve 14. kole zajel do boxů Verstappen pro tvrdou směs, Hamilton ho napodobil o kolo později. Red Bull nechal na trati Péreze a kalkuloval s tím, že "Checo" dokáže Brita přinejmenším pozdržet. Tento předpoklad vyšel na jedničku - Hamilton dostihl Mexičana na začátku 20. kola, ale nedokázal se před něj dostat dříve, než o kolo později na rovince mezi zatáčkami 6 a 7. Jestliže před dojetím Péreze měl na Verstappena náskok 9,001 vteřiny, po zdolání druhého Red Bullu už pouze 1,256!!! Jenže jakmile byl Sergio za ním, v pohodě opět Verstappenovi začal ujíždět.
Poté nastal první kritický moment - u Giovinazziho Alfy Romeo vypovědělo službu řazení a Ital odstavil svůj vůz v zatáčce 9. Byl vyhlášen režim virtuálního safety caru, což byla nevýhoda pro Hamiltona - mohl sice zajet do boxů, ale pokud by totéž neudělal Verstappen, přišel by o první místo a navíc by se jistojistě propadil i za Péreze. Red Bully zajely k mechanikům oba a nasadily opět středně tvrdou směs - Verstappen ztrácel na svého rivala téměř 19 vteřin. První kola jeho stíhačky z náskoku odkrajovaly desetiny, ale určitě méně, než by chtěl. Pět kol před cílem si Hamilton hlídal celkem komfortní náskok přes 11 vteřin.
LAP 54/58 Huge drama as Nicholas Latifi goes into the barriers - he reports that he is okBut the Safety Car comes out and Max Verstappen immediately goes into the pits for some fresh tyres We *could* have a final lap shootout here... WOW#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/j9uUZxGPaW
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021Nastal kritický bod #2. Nicholas Latifi po souboji s Mickem Schumacherem nezvládl v zatáčce za hotelem svůj Williams a pozadu narazil do bariéry. Maršálové museli navíc ještě hasit drobný požár brzd na levém předním kole. Byl vyhlášen režim safety caru, ovšem ve chvíli, kdy Hamilton byl už za vjezdem do boxů - Red Bully opět vytáhly z balíčku karet žolíka a zajely do boxů pro nejměkčí pneumatiky. Otázkou pouze bylo, zda se podaří uvést trať do stavu, kdy by se na ní mohlo závodit. Mezi Hamiltonem a Verstappenem totiž byla skupina vozů bojujících o závěr první desítky (Norris, Alonso, Ocon, Leclerc a Vettel). Od Michaela Masiho dostala tato pětice v předposledním kola na rovince před zatáčkou 9 pokyn, aby předjely safety car a pak prohlásil, že v posledním kole se bude opět závodit.
Jestliže si Verstappen na předchozí poznámku o zamítnutí průjezdu pilotů o kolo zpět neodpustil štiplavé poznámky, teď mohl Masimu líbat ruce a kdo ví co ještě. Bylo jasné, že na měkké směsi má v ruce zbraň, proti níž Hamilton těžko najde obranu. Však se Maxovi povedl útočný manévr už v zatáčce šest a na rovnice třikrát změnil směr, aby znemožnil Hamiltonovi jakoukoli šanci. Lewis to ještě zkusil mezi zatáčkami 8 a 9, ale byl bez šance.
That extraordinary final lap of the 2021 title race in full 😮#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/kknTMDfpAF
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021Jen málokdo sledoval dění za touto dvojicí, kde dvojice Alonso a Gasly vsadila na obrácenou strategii, Gasly ještě zkusil umocnit svou šanci zajetím pro měkkou směs v režimu RC a podařilo podstatně zlepšit startovní pozici. Skvěle zajel Cunoda, na němž si vylámal zuby Bottas, marně se snažící dobře jedoucího Japonce zdolat.
Nenápadný závod jel Carlos Sainz jr., na rozdíl od největšího soupeře v Poháru konstruktérů neměl žádné potíže, což neplatilo o Norrisovi - ve 49. kole musel Brit do boxů kvůli pomalému defektu pneumatiky a spadl za oba piloty Alpine. Byť je dokázal záhy zdolat, boj o stupně vítězů byl ztracen. O štěstí může hovořit Leclerc, jenž v 16. kole po výjezdu Verstappena z boxů prosvištěl nemalý úsek vedle trati - snad se až příliš soustředil na Holanďanův vůz, ale tento incident pro něj neměl žádný důsledek. Maximálně rozladěný pak musel být Pérez - odvedl nejen skvělou práci pro tým, ale měl na dosah další stupně vítězů, aby ještě před restartem byl odvolán do boxů s oznámením, že musí závod ukončit.
Le Roi est mort, vive le Roi! Max Verstappen způsobem, jenž bude ještě hodně dlouho jitřit názorovou hladinu končí zdánlivě nekonečnou éru Mercedesů a navazuje na čtyři tituly Sebastiana Vettela. Samozřejmě to platí v případě, že ještě nedojde ze strany Mercedesu k nějakým krokům, jak už bylo řečeno, v tomto roce je téměř jisté, že tato záležitost neprojde jen akceptováním, že vlastně všechno bylo v naprostém pořádku. Minimálně pravidla ohledně safety caru bude nutné řádně prozkoumat a vysvětlit, jak to vlastně v takovém případě má být dle regulí.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.