Karty byly před posledním závodem rozdány jasně: Lewis Hamilton se musel umístit před Maxem Verstappenem na bodované pozici. Do závěrečného představení v Yas Marina jako by se koncentrovala celá letošní sezóna.
Za soumraku se startovní pole seřadilo na startovním roštu, na němž chyběl Nikita Mazepin, jemuž byl zjištěn pozitivní test na COVID-19. Tým se rozhodl jej nijak nenahrazovat. Nejměkčí směs obuli Verstappen, Norris, Pérez, Sainz jr., Leclerc, Ocon a Ricciardo, nejtvrdší naopak Alonso a Gasly, ostatní měli na svých vozech žlutě označené pneumatiky.
Na startu Verstappen "zaspal", ostatně jeho reakční doba byla o 0,1 s pomalejší než u jeho největšího soupeře. Vzápětí přišel další kontroverzní moment, na které byl letošní ročník bohatý. V nájezdu do zatáčky 7 Max evidentně zopakoval manévr z Brazílie, aby Hamilton musel mimo trať nebo zpomalil, ovšem Brit už byl za apexem zatáčky. Volil proto průjezd únikovou zónou a vrátil se do čela, což okamžitě přineslo první vlnu emocí. Vedení závodu akceptovalo jeho zpomalení, aby se eliminovala časová výhoda, ale pozici přepustit nemusel.
LIGHTS OUT! 🟢It's finally time - the 2021 Abu Dhabi Grand Prix is GO!#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/eBvQL3uvT8
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021Ve 14. kole zajel do boxů Verstappen pro tvrdou směs, Hamilton ho napodobil o kolo později. Red Bull nechal na trati Péreze a kalkuloval s tím, že "Checo" dokáže Brita přinejmenším pozdržet. Tento předpoklad vyšel na jedničku - Hamilton dostihl Mexičana na začátku 20. kola, ale nedokázal se před něj dostat dříve, než o kolo později na rovince mezi zatáčkami 6 a 7. Jestliže před dojetím Péreze měl na Verstappena náskok 9,001 vteřiny, po zdolání druhého Red Bullu už pouze 1,256!!! Jenže jakmile byl Sergio za ním, v pohodě opět Verstappenovi začal ujíždět.
Poté nastal první kritický moment - u Giovinazziho Alfy Romeo vypovědělo službu řazení a Ital odstavil svůj vůz v zatáčce 9. Byl vyhlášen režim virtuálního safety caru, což byla nevýhoda pro Hamiltona - mohl sice zajet do boxů, ale pokud by totéž neudělal Verstappen, přišel by o první místo a navíc by se jistojistě propadil i za Péreze. Red Bully zajely k mechanikům oba a nasadily opět středně tvrdou směs - Verstappen ztrácel na svého rivala téměř 19 vteřin. První kola jeho stíhačky z náskoku odkrajovaly desetiny, ale určitě méně, než by chtěl. Pět kol před cílem si Hamilton hlídal celkem komfortní náskok přes 11 vteřin.
LAP 54/58 Huge drama as Nicholas Latifi goes into the barriers - he reports that he is okBut the Safety Car comes out and Max Verstappen immediately goes into the pits for some fresh tyres We *could* have a final lap shootout here... WOW#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/j9uUZxGPaW
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021Nastal kritický bod #2. Nicholas Latifi po souboji s Mickem Schumacherem nezvládl v zatáčce za hotelem svůj Williams a pozadu narazil do bariéry. Maršálové museli navíc ještě hasit drobný požár brzd na levém předním kole. Byl vyhlášen režim safety caru, ovšem ve chvíli, kdy Hamilton byl už za vjezdem do boxů - Red Bully opět vytáhly z balíčku karet žolíka a zajely do boxů pro nejměkčí pneumatiky. Otázkou pouze bylo, zda se podaří uvést trať do stavu, kdy by se na ní mohlo závodit. Mezi Hamiltonem a Verstappenem totiž byla skupina vozů bojujících o závěr první desítky (Norris, Alonso, Ocon, Leclerc a Vettel). Od Michaela Masiho dostala tato pětice v předposledním kola na rovince před zatáčkou 9 pokyn, aby předjely safety car a pak prohlásil, že v posledním kole se bude opět závodit.
Jestliže si Verstappen na předchozí poznámku o zamítnutí průjezdu pilotů o kolo zpět neodpustil štiplavé poznámky, teď mohl Masimu líbat ruce a kdo ví co ještě. Bylo jasné, že na měkké směsi má v ruce zbraň, proti níž Hamilton těžko najde obranu. Však se Maxovi povedl útočný manévr už v zatáčce šest a na rovnice třikrát změnil směr, aby znemožnil Hamiltonovi jakoukoli šanci. Lewis to ještě zkusil mezi zatáčkami 8 a 9, ale byl bez šance.
That extraordinary final lap of the 2021 title race in full 😮#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/kknTMDfpAF
— Formula 1 (@F1) December 12, 2021Jen málokdo sledoval dění za touto dvojicí, kde dvojice Alonso a Gasly vsadila na obrácenou strategii, Gasly ještě zkusil umocnit svou šanci zajetím pro měkkou směs v režimu RC a podařilo podstatně zlepšit startovní pozici. Skvěle zajel Cunoda, na němž si vylámal zuby Bottas, marně se snažící dobře jedoucího Japonce zdolat.
Nenápadný závod jel Carlos Sainz jr., na rozdíl od největšího soupeře v Poháru konstruktérů neměl žádné potíže, což neplatilo o Norrisovi - ve 49. kole musel Brit do boxů kvůli pomalému defektu pneumatiky a spadl za oba piloty Alpine. Byť je dokázal záhy zdolat, boj o stupně vítězů byl ztracen. O štěstí může hovořit Leclerc, jenž v 16. kole po výjezdu Verstappena z boxů prosvištěl nemalý úsek vedle trati - snad se až příliš soustředil na Holanďanův vůz, ale tento incident pro něj neměl žádný důsledek. Maximálně rozladěný pak musel být Pérez - odvedl nejen skvělou práci pro tým, ale měl na dosah další stupně vítězů, aby ještě před restartem byl odvolán do boxů s oznámením, že musí závod ukončit.
Le Roi est mort, vive le Roi! Max Verstappen způsobem, jenž bude ještě hodně dlouho jitřit názorovou hladinu končí zdánlivě nekonečnou éru Mercedesů a navazuje na čtyři tituly Sebastiana Vettela. Samozřejmě to platí v případě, že ještě nedojde ze strany Mercedesu k nějakým krokům, jak už bylo řečeno, v tomto roce je téměř jisté, že tato záležitost neprojde jen akceptováním, že vlastně všechno bylo v naprostém pořádku. Minimálně pravidla ohledně safety caru bude nutné řádně prozkoumat a vysvětlit, jak to vlastně v takovém případě má být dle regulí.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.