Divotvorný kotel Autodromo Nazionale di Monza má mezi okruhy Grand Prix výjimečné postavení - až na ročník 1980 se tu šampionát Formule 1 zastavil každý rok a po dlouhé sezóny se tu rovněž uzavírala evropská série závodů.
Pěkné počasí a solidní návštěva tradičních tifosi - to byla kulisa čtrnáctého závodu letošní sezóny, slibujícího napínavou podívanou. Třebaže je okruh velmi rychlý, tak předjíždění není příliš nakloněn, takže se spekulovalo, nakolik bude mít Hamilton šanci ohrozit Verstappena startujícího z pole-position. U Mercedesu šli na věc od lesa - protože díky sobotnímu sprintu byla pro závod volná volba pneumatik, oba piloti stáje nasadili nejtvrdší směs (s nimi ještě Kubica a Gasly) a doufali, že se jim podaří strategicky Red Bull "pozávodit".
Bottasova pozice byla díky výměně motoru jasná, ale na domácí půdě postihla pohroma tým AlphaTauri. Gasly po nehodě ve sprintu startoval z pit-lane, ovšem ještě před startem zatlačili mechanici do garáže i Cunodův vůz. Ten nakonec zůstal na zvedácích a Japonec do závodu vůbec nezasáhl.
Start vyšel nejlépe Ricciardovi, Hamilton se prodral před Variante del Rettifilo před Norrise a v šikaně zaútočil na druhého Verstappena, ale musel zvolit "nouzový únik" - po zkrácení trati přepustil pozici Maxovi a propadl se i za Norrise, jehož výjezd byl pochopitelně lepší. Pozornost se pak přenesla do Variante della Roggia: Giovinazzi se po startu protáhl před Sainze jr. na šesté místo, ovšem šikanu projel velmi bídně a "střihl" druhou zatáčku - po přejetí zvýšeného obrubníku doslova skočil před druhé Ferrari a postavil se s ulomeným spoilerem napříč. Záhy došlo k bratrovražednému souboji Strolla s Vettelem, na nějž Němec doplatil poškozenou spodní částí pravé koncovky předního křídla.
Byl vyhlášen režim virtuálního safety caru, ovšem Giovinazzi se dokázal z místa nehody dostat vlastní silou, takže se od konce prvního kola mohlo opět závodit. Verstappen na druhém místě překvapivě nenašel recept na Ricciarda, stejně jako Hamilton na Norrise. Obhájce titulu byl nejblíž Landovu vozu ve 12. kole, ale neuspěl.
Chléb se začal lámat po prvních výměnách. Vedoucí Ricciardo je zahájil ve 23. kole, ovšem jeho mechanici ho odbavili za 2,4 vteřiny, zatímco Verstappen, jehož pit-crew stále drží rekord ve výměně, tentokrát čelili problémům, díky nimž Max zůstal na svém stání 11,1 vteřiny! Spadl až na desáté místo a čekalo se, co provede Hamilton, jenž v tom samém kole zdolal urputného Norrise na rovince před Variante della Roggia. Mercedes povolal Lewise do boxů ve 26. kole, ovšem zda se u mechaniků rovněž objevil nějaký problém, nebo zastávku pojali natolik na "jistotu" - každopádně výměna trvala 4,2 vteřiny a Hamilton se dostal na trať těsně před Verstappena.
Oba kohouti najeli do Variante del Rettifilo bok po boku, nicméně Hamilton jedoucí po vnitřní straně první zatáčky šikany byl o něco vpředu. Verstappen se před druhou levotočivou zatáčkou dostal až před obrubník a po najetí na něj jeho Red Bull vyskočil do vzduchu. Pravé zadní kolo Maxova vozu narazilo na levé zadní Lewisova mercedesu a Red Bull pak zničil Britovo zadní křídlo, projel se přes airbox a halo system až na příď, kde se zastavil. Hamilton se i s takto zdemolovaným vozem pokoušel vycouvat (těžko by s ním mohl pokračovat), záhy však dostal z boxů pokyn, aby vypnul motor.
Na trať samozřejmě putoval safety car a zbytek startovního pole zamířil do boxů vyměnit pneumatiky. Pořadí za Mayländerovým vozem bylo Ricciardo, Leclerc, Norris, Pérez, Sainz jr., Bottas, Stroll, Alonso a Russell. Bylo však jasné, že po restartu se síly přeskupí, což se také stalo. Na konci 30. kola zajel safety car do boxů a ještě v témže kole si poradil Norris s Leclercem. Bottas o kolo později na cílové rovince předstihl Sainze jr., Pérez ve stejném kole a Fin o kolo později odsunuli ze stupňů vítězů Leclerca. Zhruba 15 kol před cílem si Norris stěžoval, že Ricciardo je příliš pomalý a musí čelit hrozně vozů za ním - skutečně se Leclerc opět opticky přiblížil k Bottasovi. Daniel však přidal a pozornost se potom soustředila na dvojici Pérez - Bottas. Valtteri zkusil několikrát zaútočit a nejblíže zdolání Mexičana měl ve 43. kole, kdy se mu nadmíru vydařil výjezd z Curva Biassono a před Variante della Roggia byl před Pérezem. Do zmíněné šikany však šel příliš pozdě na brzdy, projel ji značně zeširoka, čímž "Checo" dostal šanci a využil ji. Pak už se Bottas na další útoky nezmohl, navíc věděl, že Mexičan dostane v cíli pětivteřinovou penalizaci za nepovolenou výhodu zkrácení trati. Poslední kola už byla víceméně poklidná a po odmávnutí závodu olympijským vítězem na 100 metrů, spritnerem Lamontem Marcellem Jacobsem mohlo vypuknout trochu jiné oranžové šílenství než před týdnem. Ricciardo si ještě nadělil prémiový bod za nejrychlejší kolo, jehož dosáhl v posledním okruhu!
Ferrari se pokusily na domácí půdě o zázrak, ale chybělo jim trochu více rychlosti. Zajímavý byl duel mezi Pérezem a Sainzem jr. v 9. kole, kdy "Checo" ve Variante della Roggia předjel Španěla v rozporu s pravidly, ale nepustil ho před sebe zpátky - jestli to byl důvod oné penalizace, těžko říci, protože žádné vyšetřování nebylo avizováno. Podobnou situaci zažili Leclerc a Bottas ve 33. kole ve Variante del Rettifilo, kdy Monačan nezvládl průjezd a druhou zatáčku si "narovnal". Fina před sebe pustil a vzápětí ho před Variante della Roggia předjel. Ze svého úspěchu se ale těšil jediné kolo. Sainz jr. ke konci závodu nestačil první pětici, i proto se Pérez navzdory svému trestu mezi oba rudé vozy vklínil.
Tresty se vůbec rozdávaly nezvykle štědře: Giovinazzi byl postižen za úvodní kolizi se Sainzem jr. kvůli nebezpečnému návratu na trať, dalším penalizovaným byl Esteban Ocon ve 20. kole - komisaři vyhodnotili jeho manévr proti Vettelovi v 15. kole za nepřiměřeně agresivní. O Pérezovi už byla řeč, dalším hříšníkem byl Mazepin coby původce kolize, jak jinak než s týmovým kolegou. Všichni vyfasovali + 5 vteřin, jen Mazepinovi to mohlo být jedno, protože do cíle nedojel. V šetření po závodě byl Lance Stroll kvůli příliš vysoké rychlosti v druhém režimu VSC - stalo se tak ve 44. kole, když právě Nikita odstavil ve Variante Ascari svůj nepojízdný Haas. A samozřejmě oba původci největší rány dne po závodě navštíví komisaře, kde se budou ze svého činu zodpovídat.
Katastrofou skončila domácí Grand Prix pro tým AlphaTauri. Gasly po nehodě ve sprintu navíc měnil pohonnou jednotku a proto startoval z boxové uličky. Na trati vydržel pouhá tři kola a skončil znovu v boxech, aby už do závodu nezasáhl. Cunodův vůz před startem odtlačili mechanici ze startovního roštu do garáže a Japonec vůbec nedostartoval.
Na 183. vítězství čekal McLaren od Brazílie 2012 - tehdy vyhrál Jenson Button. Ještě déle fanoušci vyhlíželi týmový double - v Kanadě 2010 se radovala dvojice Hamilton-Button. O to větší radost určitě panovala v týmu, jehož postupný progres určitě těší fanoušky této dnes už vlastně tradiční stáje. Stejně jako další nenápadný bodový přísun George Russela, jenž tímto poslal další navštívenku budoucímu týmovému kolegovi.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.