Rychlá trať, prověřený testovací okruh s malou možností předjíždění - tak je mezi piloty hodnocen Cicruit de Catalunya, kde si F1 dala letošní čtvrté dostaveníčko, do něhož se pustí sedminásobný šampion Lewis Hamilton ze svého stého pole-position.
Ačkoliv nad tratí svítilo slunce a vůbec prostředí nedaleko Montmeló působilo téměř letně, teploty vypadaly docela jinak - 21°C vzduch a trať o pouhých deset stupínků teplejší. Piloti si museli zvykat také na mírně upravenou zatáčku 10 - stalo se tak z důvodu lepšího průjezdu, ovšem jak naznačovaly jejich reakce, příliš velký rozdíl nepociťovali. K dispozici měli pneumatiky v rozsahu C1 (tvrdé) - C3 (nejměkčí), ovšem na startu byly všechny vozy "obuty do červené" - jediný sám voják v poli Räikkönen nasadil žlutou směs.
Po startu se zdálo, že Hamilton svou pozici uhájí, ale Verstappen z vnitřní strany vsunul svůj Red Bull do zatáčky po boku obhájce titulu a ten neváhal v rámci eliminace škod mírně uhnout a přibrzdit. Tím poněkud překvapil Bottase a ten se zase nechal zaskočit Leclercem. Ostatní piloti dokázali obávané první kolo absolvovat bez postihu, proto se ustálilo pořadí Verstappen, Hamilton, Leclerc, Bottas, Ricciardo, Pérez, Ocon, Sainz jr., Norris a Alonso.
O první drama se postaral Juki Cunoda, jemuž na konci protilehlé rovinky v nájezdu do zatáčky La Caixa zcela zhasl motor. Jeho AlphaTauri zůstala stát mezi před zatáčkou 11, pak dokonce měla tendenci mírně samospádem putovat dozadu. Vedení závodu tedy vyslalo na trať Safety car, ale pořadatelům stačila dvě kola, a mohlo se závodit nanovo. Pořadí se i po restartu nepohnulo, další událostí bylo ve 12. kole oznámení časového trestu pro Pierra Gaslyho, jenž při startu přejel předními koly vyhrazený prostor.
Hamilton se držel za Verstappenem vetšinou na hraně vteřinového limitu, dvakrát se mu podařilo mít k dispozici systém DRS, ale na bezchybně jedoucího Holanďana neměl. Mercedes stáhl do boxů Bottase (24. kolo), na což o okruh později reagoval i Red Bull zastávkou pro Verstappena, leč ta se dosavadním rekordmanům ve výměně pneu (Bahrajn) nepodařila dle předpokladů, protože mechanik s levým zadním kolem dobíhal už ke stojícímu vozu. Verstappen tak u svých mechaniků strávil nelichotivých 4,2 vteřiny. Nicméně Hamilton se rozhodl setrvat na trati a pokusit se vyždímat z měkkých pneumatik nějaký potenciál, jenže velmi rychlý Verstappen ho přesvědčil, že to nebyl dobrý záměr. Lewis stavěl ve 29. kole a když vyrazil na trať, dělilo ho od Verstappena propastných 6,153 vteřiny.
Hamilton však přiložil pod kotlem a za čtyři kola náskok prakticky zlikvidoval (1,001). Jenže místo útoku setrvával za Red Bullem a bylo jasné, že souboj se tímto způsobem nerozhodne. Proto Mercedes sáhl k taktice, kterou už jsme v jeho podání viděli v Maďarsku 2019. Lewis však tentokrát byl v jisté nevýhodě, protože měl pouze jedinou novou směs, a to tu nejtvrdší. Nakonec nasadil použité středně tvrdé pneu, na nichž odjel dříve tři kola. Zahájil stíhačku a před potíže s Bottasem umazával z Maxova náskoku, který po výjezdu z boxů činil 23,187 vteřiny, desetiny i vteřiny jak na běžícím pásu. Na konci 59. kola už byl v těsné blízkosti svého soupeře a po nájezdu do 60. kola zdolal Verstappena přesně na tom samém místě, jako Holanďan jeho v prvním kole. Pak už se mohl po zbývajících šest kol soustředit na kontrolu své pozice, aby v cíli mohl slavit své 97. vítězství, jehož dosáhl po startu ze 100. pole-position v kariéře.
Valtteri Bottas nejspíš přidělal vrásky na tváři Toto Wolffa a jeho družiny. Nejenže si v úvodu nedokázal poradit s Leclercem a dostal se před něj jen díky výměně realizované o pět kol dříve než ji měl v plánu pilot Ferrari. Ani poté se nedokázal výrazně přiblížit Verstappenovi a když dostal na začátku 52. kola od týmu pokyn, aby Lewisovi nedělal problémy, držel ho za sebou od třetí zatáčky Renault až po "desítku" La Caixa. O dvě kola později se objevil v boxech pro červené pneumatiky a zajel nejrychlejší kolo, ale bylo zřejmé, že tímto logice se vymykajícím pit-stopem, navíc zbytečně časným, otevřel prostor pro Verstappena, který jeho odstupu využil, pro nejměkčí směs se zastavil v 61. kole a v pohodě od Fina převzal prémiový bod za nejlepší čas na okruh.
Sergio Pérez se snažil vylepšit nelichotivou pozici a největší práci měl s Danielem Ricciardem. Mexičan dostihl Australana ve druhé třetině, ale chyba a výjezd mimo trať v zatáčce Campsa (41. kolo) jeho útok oddálily. Podruhé mu to vyšlo v první zatáčce Elf ve 46. kole - stejně jako Verstappen i Sergio zkusil zamíchat kartami v boji o prémiový bodík, mohl si dovolit zastavit podruhé v 58. kole, ale i když se dočasně držitelem nejlepšího okruhu stal, nakonec ho postupně zdolali Bottas a týmový kolega.
Ferrari se nenápadně posouvá vpřed. Leclerc až do své zastávky v boxech (29. kolo) držel třetí příčku - jak velký rozdíl udělalo pouhých pět kol zjistil po návratu na trať, když se propadl za Bottase. Ačkoliv mu tým avizoval pobyt na trati až do konce, nakonec byla zvolena jistota a Charles podruhé zastavil v 59. kole pro nejměkčí směs. Svou pozici udržel, další body přivezl zpočátku nenápadný Carlos Sainz jr. Ten měl dvě zastávky v plánu (23. a 47. kolo). Po druhé se mu podařilo zdolat Norrise (50. kolo), Ocona (54.) a v samém závěru si troufal i na Ricciarda, v cíli je dělila necelá vteřina.
Za kratší konec u McLarenu tentokrát tahal Lando Norris. dokonce dostal ve 49. kole pokyn, aby pustil Ricciarda před sebe a nezdržoval ho. Brit chytil správný rytmus až po své zastávce v 53. kole a postupně dokázal zdolat Russella (56. kolo), Alonsa (57.) a Ocona (62.) - i počtvrté se umístil na bodech - McLaren zůstává jediným týmem, který doposud bodoval ve všech letošních závodech.
Martyrium s malou odměnou čekalo Pierra Gaslyho. Svých pět vteřin navíc si odpykal při první zastávce v 19. kole, další rána ho čekala při druhém pit-stopu (49. kolo), kde ho mechanici zdrželi 4,9 vteřiny. I přesto se dokázal Francouz zapojit do bojovné šestky Ocon, Alonso, Stroll, Gasly, Räikkönen a Russell a předjetím Strolla v 63. kole získal bod útěchy.
Smolný okamžik rovněž prožil Antonio Giovinazzi. Společně s dvojicí Williamsů byl jediným, kdo v režimu Safety Caru měnili pneumatiky, jenže když Ital zastavil u mechaniků, zjistilo se, že jedna z předních je podhuštěná. Znamenalo to úprk do garáže pro náhradní a výsledkem bylo hrůzostrašných 35,1 vteřiny stání v boxech. Giovinazzi sice dotáhl pole jedoucí za mercedesem Berndta Mayländera, ale na posledním místě.
Renaulty oproti oslnivé formě v Portugalsku v sousední zemi neměly svůj den. Sice se pohybovali v závěru bodované desítky, ale oba postupně předjížděli jejich soupeři - Norris zdolal oba modré vozy, v 62. kole Alonso postupně ztratil pozici ve prospěch Strolla, Gaslyho a Räikkönena, aby nakonec zamířil do boxů.
Hamilton odjíždí před Grand Prix Monaka s náskokem 14 bodů na Verstappena, Bottas se dostal před Norrise na třetí příčku průběžné klasifikace, ale v garáži Mercedesu nejspíš žádná velká idyla panovat nebude. Ony fantasticky znějící zprávy o možné výměně finského pilota uprostřed sezóny se náhle jeví jako ne zcela fantastická pitomost...
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.