Tohle téma bylo velmi diskutované zvláště po nehodě Justina Wilsona v srpnu letošního roku na trati v Pocono. Má své zastánce i odpůrce, konečné rozhodnutí o schválení či zamítnutí této inovace může zásadně změnit tvář F1.
FIA nyní posuzuje tři varianty uzavřených kokpitů F1 a jak bylo uvedeno v sobotu 24. října, příští měsíc proběhnou jejich první testy. Záměrem řídícího orgánu motorsportu je snaha ochránit hlavu pilotů, k čemuž dala zvýšený impuls právě Wilsonova nehoda. Hovořilo se i o vlivu fatálního zranění Julese Bianchiho - a to přesto, že docházelo a dochází ke střetu názorů, zda by uzavřený kokpit mladého Francouze před důsledky jeho nárazu do manipulačního jeřábu na trati v Suzuce ochránil, což byl například názor Paddyho Lowea.
FIA nyní řeší způsob, jak zvýšit bezpečnost hlavy pilota. Je třeba doladit případné omezení jeho viditelnosti a možnost bezpečnostních týmů dostat pilota z vozu - tyto okolnosti vedly FIA k přesvědčení, že řešení podobné překrytu kabin u stíhacích letounů není nejlepší. Také nový systém předního ochranného oblouku na vozech GP2 při testech v Magny-Cours pod vedením Davida Valsecchiho nedosáhl u pilotů " velké obliby".
Trojice inovací s vyhlídkou na brzké použitíFIA se nyní zaměřila na tři řešení, které hodlá podrobit sérii testů. Prvním je zmenšeným řešením verze vyzkoušené v GP2, druhý návrh je rozpracovaný koncept navržený Mercedesem (střední pylon na přední části kokpitu a od něj se rozbíhající dvě ramena za kokpit), třetí eventualitou jsou tři pásy táhnoucí se z přední části kokpitu k ochrannému oblouku za hlavou pilota.
Bezpečnostní ředitel FIA Laurent Mekies k tomu dodává: "Snažíme se najít koncept, který budeme moci rozvíjet - potřebujeme řešení, které bude akcepotovat oba základní požadavky pilotů: neomezenou viditelnost a schopnost rychle opustit kokpit. Nabízí se poměrně široká škála možností." Mekies dodává, že s ohledem na zkoušky zmíněných variant by mohla být nová verze kokpitu využita nejdříve v roce 2017.
"Jsme ve fázi výzkumu, není možné ho úspěšně dokončit dříve, než pro sezónu 2017. Pokud budou výsledky dobré, je šance připravit nový vzhled vozů už pro přespříští rok. Když bude potřeba hledat jiné řešení, vše se pochopitelně opozdí," dodává Mekies.
GPDA návrh jednomyslně podporujeV pátek před Grand Prix USA proběhlo setkání GPDA za účasti jeho předsedy Alexe Wurze a všech pilotů. Jak šéf "odborové asociace" sdělil, všichni bez výjimky nový systém podpořili, včetně Nica Hülkenberga, který byl k podobnému řešení poněkud skeptický.
"Nejsem oprávněn říkat, který pilot chce to či ono, ale u Nica udělám výjimku, při včerejším zasedání svůj názor změnil. Ze strany pilotů mohu potvrdit stoprocentní souhlas, zastávají názor, že je třeba jít ruku v ruce s výzkumem a akceptují, že řešení nějakou dobu potrvá. Musí se najít bezpečnější varianty, aby se v této oblasti F1 posunula kupředu. Nemáme zájem zavádět něco, co je negativní nebo nebezpečné. Některá řešení nejsou hezká, ale musíme se zaměřit nejdřív na jejich fungování a teprve potom se zabývat podobou," podotýká Wurz.
Ve hře je i kamera pro rok 2016FIA v rámci zpráv o testování kokpitů uvedla, že proběhly první testy nových vysokorychlostních kamer, které v příštím roce budou povinně zavedeny s cílem zlepšit posuzování důsledků nehod. Kamery umístěné na přední části kokpitu obrácené proti pilotovi monitorují jeho přilbu a snímají vysokou frekvencí všechny pohyby během případné nehody.
Uvedené zařízení už prošlo prvními testy v Austinu během pátečních tréninků, kdy je vyzkoušeli na přední části kokpitů Daniil Kvjat a Fernando Alonso.
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.