Tohle téma bylo velmi diskutované zvláště po nehodě Justina Wilsona v srpnu letošního roku na trati v Pocono. Má své zastánce i odpůrce, konečné rozhodnutí o schválení či zamítnutí této inovace může zásadně změnit tvář F1.
FIA nyní posuzuje tři varianty uzavřených kokpitů F1 a jak bylo uvedeno v sobotu 24. října, příští měsíc proběhnou jejich první testy. Záměrem řídícího orgánu motorsportu je snaha ochránit hlavu pilotů, k čemuž dala zvýšený impuls právě Wilsonova nehoda. Hovořilo se i o vlivu fatálního zranění Julese Bianchiho - a to přesto, že docházelo a dochází ke střetu názorů, zda by uzavřený kokpit mladého Francouze před důsledky jeho nárazu do manipulačního jeřábu na trati v Suzuce ochránil, což byl například názor Paddyho Lowea.
FIA nyní řeší způsob, jak zvýšit bezpečnost hlavy pilota. Je třeba doladit případné omezení jeho viditelnosti a možnost bezpečnostních týmů dostat pilota z vozu - tyto okolnosti vedly FIA k přesvědčení, že řešení podobné překrytu kabin u stíhacích letounů není nejlepší. Také nový systém předního ochranného oblouku na vozech GP2 při testech v Magny-Cours pod vedením Davida Valsecchiho nedosáhl u pilotů " velké obliby".
Trojice inovací s vyhlídkou na brzké použitíFIA se nyní zaměřila na tři řešení, které hodlá podrobit sérii testů. Prvním je zmenšeným řešením verze vyzkoušené v GP2, druhý návrh je rozpracovaný koncept navržený Mercedesem (střední pylon na přední části kokpitu a od něj se rozbíhající dvě ramena za kokpit), třetí eventualitou jsou tři pásy táhnoucí se z přední části kokpitu k ochrannému oblouku za hlavou pilota.
Bezpečnostní ředitel FIA Laurent Mekies k tomu dodává: "Snažíme se najít koncept, který budeme moci rozvíjet - potřebujeme řešení, které bude akcepotovat oba základní požadavky pilotů: neomezenou viditelnost a schopnost rychle opustit kokpit. Nabízí se poměrně široká škála možností." Mekies dodává, že s ohledem na zkoušky zmíněných variant by mohla být nová verze kokpitu využita nejdříve v roce 2017.
"Jsme ve fázi výzkumu, není možné ho úspěšně dokončit dříve, než pro sezónu 2017. Pokud budou výsledky dobré, je šance připravit nový vzhled vozů už pro přespříští rok. Když bude potřeba hledat jiné řešení, vše se pochopitelně opozdí," dodává Mekies.
GPDA návrh jednomyslně podporujeV pátek před Grand Prix USA proběhlo setkání GPDA za účasti jeho předsedy Alexe Wurze a všech pilotů. Jak šéf "odborové asociace" sdělil, všichni bez výjimky nový systém podpořili, včetně Nica Hülkenberga, který byl k podobnému řešení poněkud skeptický.
"Nejsem oprávněn říkat, který pilot chce to či ono, ale u Nica udělám výjimku, při včerejším zasedání svůj názor změnil. Ze strany pilotů mohu potvrdit stoprocentní souhlas, zastávají názor, že je třeba jít ruku v ruce s výzkumem a akceptují, že řešení nějakou dobu potrvá. Musí se najít bezpečnější varianty, aby se v této oblasti F1 posunula kupředu. Nemáme zájem zavádět něco, co je negativní nebo nebezpečné. Některá řešení nejsou hezká, ale musíme se zaměřit nejdřív na jejich fungování a teprve potom se zabývat podobou," podotýká Wurz.
Ve hře je i kamera pro rok 2016FIA v rámci zpráv o testování kokpitů uvedla, že proběhly první testy nových vysokorychlostních kamer, které v příštím roce budou povinně zavedeny s cílem zlepšit posuzování důsledků nehod. Kamery umístěné na přední části kokpitu obrácené proti pilotovi monitorují jeho přilbu a snímají vysokou frekvencí všechny pohyby během případné nehody.
Uvedené zařízení už prošlo prvními testy v Austinu během pátečních tréninků, kdy je vyzkoušeli na přední části kokpitů Daniil Kvjat a Fernando Alonso.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.