Mercedes popisuje, v čem je letošní pohonná jednotka PU106B Hybrid lepší než ta loňská a jakým výzvám čelili při jejím vývoji. Podařilo se prodloužit životnost dílů, zvýšit výkon a díky pokrokům Petronasu v oblasti paliv také zefektivnit aerodynamiku monopostu.
Náročnou výzvou po loňské sezóně s několika odstoupeními bylo zvýšení spolehlivosti kvůli tomu, že se počet motorů snížil z pěti na čtyři pro každého pilota v sezóně.
"Bylo to velkou vnitřní výzvou prodloužit životnost všech částí. Zajistit větší jistotu toho, že pohonná jednotka dokončí v rámci své využitelnosti i poslední závod, a zvýšit výkonnost," přiznává Andy Cowell, šéf továrny na motory Mercedes AMG High Performance Powertrains v Brixworthu.
Pochvaluje si přitom přechod na novou generaci pohonných jednotek před sezónou 2014, kterou ovládli: "Jsme na 40 % teplotní efektivity a odezva na plynu je nižší než 100 milisekund." Aby bylo možné dosáhnout tak vysoké efektivity, bylo nutné maximálně omezit efekt klepání, kdy dochází k neřízeným detonacím, protože směs není zapálená svíčkou v přesný okamžik zdvihu pístu.
"Klepání ve vysoce přeplňovaném motoru je problémem u silničních i závodních vozů, proto musíte navrhnout vše od paliva, oleje, pístů, hlavy válců a klikové hřídele po vstřikovací ventily, abyste ho minimalizovali. V rámci vývojových schůzek jsme zkoumali dokumenty, které lidé během desetiletí věnovali tomuto tématu. Rozhodli jsme se, že musíme být mistři klepání," popisuje Cowell pro F1 Racing.
Jak pomohl dodavatel paliv Petronas"Pro rok 2014 jsme vytvořili zcela novou směs šitou na míru V3. Poskytla 30% zlepšení v efektivitě. Byla odlišná způsobem, který jsme nepředvídali - během testování jsme procházeli několik stovek kandidátů na palivo, abychom získali finální směs. Měla velmi dobrou hustotu energie," říká Čan Ming Jau, šéf palivových technologií Petronasu.
"Pro rok 2015 jsme ji zdokonalili. Cílem bylo lepší spalování a vyšší čistota ve vysokotlakých systémech s přímým vstřikováním, aby poskytla lepší ovladatelnost. Stále se podobá palivům pro silniční auta - chemie je stejná, jen se liší jejími proporcemi. Bez problémů byste ji mohli použít v silničním voze," pokračuje zástupce dodavatele paliv a maziv Mercedesu.
Jejich optimalizace také pomohla aerodynamice: tým může jezdit s menšími chladiči, které mají menší objem, vyžadují méně otvorů a pomáhají šetřit hmotnost.
"Pokud snížíte množství energie, která se do maziv dostává třením, pak olejovými trubkami prochází do chladičů méně tepla, a chladiče tak mohou být menší. Jde o krásně kouzelný cyklus, v němž spirálovitě zvyšujete výkonnost vozu," mne si ruce Cowell.
Pokrokům není konecNěkteří se domnívají, že uvolnění vývoje motorů povede k brzkému zlikvidování náskoku Mercedesu. Jenže ten má díky svým rozsáhlým zdrojům v záloze taky několik nápadů a vidí velký prostor pro své zlepšení. "Tomu, na co můžete přijít, není nikdy konec," zakončuje technický ředitel Paddy Lowe.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.