Pojďme se prostřednictvím detailních fotografií podívat blíže na poslední dílo Force Indie. Opět si ho porovnáme s loňským vozem a shrneme si jeho obecné technické specifikace, které tým zveřejnil.
Na novém voze, který příjemně překvapil svým řešením bočnic a propracováním různých detailů, pracovalo v oddělení designu kolem 60 lidí a aerodynamice se věnoval stejný počet osob.
Představené tříprvkové přední křídlo je nové a vychází z loňské filozofie Red Bullu, kterou na závěr sezóny 2011 kopírovalo i Ferrari - štěrbina v hlavním profilu, klapka skládající se z jednoho prvku, jednoduché bočnice s výřezem a horní kaskáda. Zadní křídlo s DRS mechanismem připomíná loňské řešení.
Nos s hrbem podobným jako u Ferrari na své špičce nese po stranách kamery, jejichž tvar ve formě křídla slouží k směrování vzduchu směrem k zadní části. Zavěšení vpředu je push-rod, vzadu pull-rod, přepracování doznaly i brzdové kanálky. Force India letos nahradí dodavatele brzdového materiálu: Carbone Industrie střídá Brembo.
Podobně jako u Caterhamu se změnil ochranný oblouk nad hlavou pilota, který byl loni rozdělený na dvě stejné části. Jeden otvor pro přívod vzduchu k motoru nyní spočívá na čtyřech pilířích.
Bočnice jsou vpředu podseknuté a směrem k zádi se neobvykle zužují, přičemž jejich vzdálenost od monopostu v horní i dolní části zůstává stejná. Toto zajímavé řešení se snaží zoptimalizovat obtékání k difuzoru i spodní části zadního křídla (beam-wing) obsahující výřez, nad kterým je v centrální části patrné 15 cm široké křidélko, které týmy často přidávaly zejména v Monaku. Má nahradit přítlak ztracený v důsledku zákazu výfukových difuzorů.
Koncovky vzhůru směřujících výfuků jsou dobře viditelné.
Srovnání s loňským vozem VJM04
Obecné technické specifikace- šasi z kompozitů z uhlíkových vláken s předepsanými zylonovými bezpečnostními panely- hliníkové těhlice s rameny závěsů z uhlíkových kompozitů, trackrod a pushrod (vpředu) / pull-rod (vzadu), v šasi umístěné torzní pružiny, tlumiče a příslušenství zkrutného stabilizátoru
- rozvor: 3 500 mm- rozchod předních kol: 1 480 mm- rozchod zadních kol: 1440 mm- celková výška: 950 mm- celková délka: 5100 mm- celková hmotnost: 640 kg (včetně pilota, dle pravidel)
- kola: BBS litá dle specifikací Force India- dodavatel motorů: Mercedes AMG High Performance Powertrains, V8 2,4 l- KERS: Mercedes AMG High Performance Powertrains- převodovka: 7rychlostní poloautomatická převodovka McLaren Racing, e-shift- maziva: Mobil 1- svíčky: NGK- spojka: uhlíková AP Racing- pneumatiky: Pirelli- brzdový systém: AP Racing- brzdový materiál: Brembo (loni Carbone Industrie)- tlumiče: Penske
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.