Jak vypadají obecné technické specifikace nového monopostu CT 01, které dnes zveřejnil Caterham?
Monopost jsem popisoval již ve včerejším článku. Pozornost vzbudil především škaredý nos, jehož přední část je jakoby z jiného vozu - kvůli pravidlům se nachází o 75 mm níže. Zároveň je plytčí, snaží se dostat maximální množství vzduchu o vysoké energii proudícího od předního křídla k náběžné hraně spodní části podlahy.
Celkově je design CT01 mnohem agresivnější. Loni Red Bull u vozu RB7 zaujal velmi úzkými bočnicemi, ty nyní kopíruje Caterham. Vše nasvědčuje velmi dobré integraci KERSu a vysoké uspořádanosti dílů pod kapotou. Zmenšení letos umožňuje zákaz foukání, které zvyšovalo spotřebu - palivové nádrže proto budou moci být o něco menší.
Přední křídlo je jednoduché, pochází z loňského vozu. Do prvního závodu v Melbourne se zde dočkáme změny. Patrné je posunutí jeho nosníků více dozadu. Na zadním není patrný DRS mechanismu, je tedy možné, že bude ukryt v bočnicích - loni Caterham vůz představoval i s DRS.
Přepracován byl také ochranný oblouk, který bzl loni u vozu T128 rozdělený na dva vstupy, podobně jako Mercedes MGP W01. Nyní je otvor pro přívod vzduchu k motoru podstatně menší - menší odpor bude mít pozitivní vliv na aerodynamiku.
Kryt motoru se vzadu k převodovce plynule zužuje, nejsou v něm viditelné žádné chladící otvory. Koncovky výfuků jsou kryté kapotáží, těžko zatím říci, jak vysoko bude nasměrováno proudění horkých výfukových plynů. Caterham vzadu pochopitelně zůstal u zavěšení typu pull-rod, které je hodně podobné Red Bull - není divu, když je uchyceno ke stejné převodovce. Přední zavěšení využívá push-rod.
Krom převodovky od Red Bullu tým odebírá také hydraulické systémy a KERS. Osmiválcový motor RS27-2012 pochází z dílen Renault Sport F1.
Rozměry
Rozvor: přes 3 000 mmCelková délka: přibližně 5 mCelková výška: 950 mm
Motor: Renault V8 RS27-2012
Materiál šasi: uhlíková vláknaPřední zavěšení: push-rod, uhlíková vláknaZadní zavěšení: pull-rod, uhlíková vláknaTlumiče: Penske & Multimatic
Řízení: Caterham F1 TeamPřevodovka: Red Bull TechnologyKERS: Red Bull TechnologySpojka: AP
BrzdyKotouče: Carbone Industrie nebo HitcoTřmeny: APDestičky: Carbone Industrie nebo Hitco
Chladicí systém (radiátory, výměníky tepla): Caterham F1 TeamVybavení kokpitu: MESBezpečnostní pásy: SchrothVolant: Caterham F1 TeamSedačka: Caterham F1 Team
Hasicí systém: FEVKola: BBS dle specifikace týmu Caterham F1 TeamPalivová nádrž: ATLDodavatel paliva: TotalDodavatel maziva: různí
Srovnání s loňským vozem Lotus T128
Boční pohled
Isometrické srovnání
Srovnání zepředu
© Foto: Caterham F1
Loňský článek s představením Lotusu T128: zde.
Lewis Hamilton se znovu chystá usednout za volant Ferrari. Po testech ve Fioranu a Barceloně se sedminásobný mistr světa tento týden vrací do Španělska, kde ho čeká další jízda v rudém monopostu.
Lewis Hamilton a Ferrari – spojení, které budí obrovskou pozornost. Mezinárodní média si všímají každého detailu jeho prvních testovacích jízd v legendárním červeném voze. Šéf McLarenu Andrea Stella sice oceňuje tuto historickou spolupráci, ale zároveň hodlá Hamiltona a Ferrari v nadcházející sezóně důkladně prověřit.
Red Bull a Ford spojili síly při vývoji motoru pro sezonu 2026, přičemž americká automobilka se zaměřuje hlavně na elektrické komponenty. Šéf týmu Christian Horner označil spolupráci za „inspirativní“ a naznačil, kdy se projeví její první výsledky.
Fanoušci netrpělivě čekají na souboj titánů – jak si Lewis Hamilton povede proti Charlesi Leclercovi ve Ferrari v roce 2025?
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.