Jaké změny provedlo Ferrari v Silverstone na svém voze? Které novinky pomohly k prvnímu vítězství v sezóně?
Italský tým do Silverstone přivezl obrovský balík vylepšení, který byl neoficiálně označen jako B-specifikace vozu. V Maranellu tomu tak neříkají, ale z hlediska rozsahu novinek (úplně nová zadní část vozu) na tom nevidím nic špatného - ostatně dle Andrea Stelly jejich přínos převyšoval jednu sekundu na kolo. Alonso uvedl, že změny byly citelné a vůz v rychlých zatáčkách konečně seděl jako přibitý.
Je to první balík, který byl vyvinut po odstranění chyby v aerodynamickém tunelu, jeho vývoj probíhal současně také v tunelu Toyoty v Kolíně n. R. Poprvé přitom také uplatnili některé metody a praktiky McLarenu, které s sebou přinesl nově jmenovaný technický ředitel Pat Fry. Vývoj tím nekončí, další vylepšení aerodynamiky (opět upravená kapotáž) v hodnotě kolem 2 - 3 desetin má přijít již příští týden v Německu.
Inovovaná 150° Italia v Silverstone
Přední křídloFerrari na rozdíl od McLarenu své přední křídlo tak usilovně nevyvíjí. Během závodu ve Valencii jezdili Felipe Massa s Fernandem Alonsem dle svých preferencí s různými verzemi předního křídla. S Alonsovou tříprvkovou verzí ale jezdili v Silverstone už oba dva.
Zadní křídloNa zadním křídle došlo k velké změně. Horní nastavitelná klapka dostala nové ovládání (2) pomocí elektromotorku a díky tomu zmizel prostřední pilíř (1), který je z aerodynamického hlediska nevýhodný (kabeláž je vedena bočnicemi). Skrz něj vedlo hydraulické ovládání DRS mechanismu. Nové křídlo se již obejde bez něj a neklade již takový odpor.
Krom toho v bočnicích přibyl čtvrtá horizontální výřez (3), který omezuje tvorbu vzdušných vírů a snižuje indukovaný aerodynamický odpor.
Zadní zavěšeníScuderia již v Montrealu a ve Valencii zkoušela novou geometrii zavěšení pro připravované vylepšení aerodynamiky. Uchycení horního závěsu k těhlici kola je posunuto blíže k monopostu a o něco výše, čímž dochází k jeho zkrácení. Umožňuje to lepší nastavení sklonu (camber) kola, snižuje to těžiště náklonu a umožňuje tak lepší fungování nových tvrdších směsí pneumatik Pirelli. Krom zvýšení přítlaku to byla jedna z příčin, proč se Ferrari dařilo mnohem rychleji zahřívat pneumatiky.
Výfuky, podlahaNa úpravě výfuků Ferrari pracovalo již od Barcelony, změny jsou ale vizuálně velmi drobné. Modifikovány byly jeho koncovky a výřezy v podlaze. Na rozdíl od Red Bullu nejsou horké plyny směrovány z větší části pod auto, přesto Ferrari v tomto znatelně pokročilo. Podlaha u zadních kol není z uhlíkových vláken, ale z titanu. Je pečlivě zahnutá tak, aby malá část plynů proudila pod ní.
Podařilo se jim dosáhnout také velkých pokroků v mapování motorů, které používá mimochodem stejné řešení škrticí klapky jako Renault (butterfly valve), odlišné od řešení u Mercedesu či Cosworthu (roller barrel). Motory Ferrari údajně byly schopny točit maximálně pouze 9 tisíc otáček při nesešlápnutém plynovém pedálu. Podle Fernanda Alonsa se dočasné restrikce (otevírání škrticí klapky při brzdění v 18 tis. otáčkách na max. 10 %) v Silverstone jejich výkonnosti vůbec nedotkly - možná byl tento limit stále nad hranicí jejich možností.
KapotážK lepší aerodynamické efektivitě přispěl také nový kryt motoru, který byl vzadu znatelně užší než předchozí verze, na jeho konci se objevilo žebrování (1) pro lepší chlazení. Horní část byla protažena až k zadnímu zavěšení (3).
Do Silverstone přivezlo Ferrari také lehce upravený difuzor:
Do konce týdne podobně prozkoumáme poslední úpravy monopostu McLarenu MP4-26.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.