Ferrari k vyšší výkonnosti tentokrát pomohla biomimetika. Zlepšení aerodynamické efektivity dosáhlo speciálním povrchem, který kopíruje kůži žraloků.
Speciální úprava povrchu připomínající žraločí kůži se v Turecku objevila na spodní části předního křídla. Žraločí kůže je velmi drsná - pokud se vysuší, může klidně sloužit jako smirkový papír. Je pokryta hrbolky ve tvaru V, čímž dochází k tvorbě mikroskopických vodních vírů a žralokovi při plavbě pomáhá snižovat tření. Proto jsou žraloci překvapivě rychlými a efektivními plavci.
Tato technologie se díky výzkumu NASA používá na plochých površích lodí a letadel. V praxi se také například využívá při konstrukci jachet Amerického poháru. Pomáhá jím snížit tření a tak dosahovat vyšších rychlostí.
Žraločí kůže - vlevo originál, vpravo lidská kopie(© foto: sharkskincoating.com)
Ze stejných důvodů to nyní využilo Ferrari. Tento povrch vytváří na povrchu drobné víry, které snižují problémy se separací proudů vzduchu, a křídlo díky tomu funguje efektivněji. V Turecku to společně s dalšími úpravami přední a zadního křídla a s pomocí nových brzdových kanálků pomohlo o 2 desetiny vylepšit časy na kolo. Podívejme se nyní na tyto úpravy podrobněji.
Úpravy vozu Ferrari F150° Italia v Turecku
Výraznou obměnou prošly zadní okraje bočnic (1). Gurneyho klapka ve spodní části byla odstraněna, místo došlo ke zcela opačné úpravě - k vyříznutí. Horní klapky byly na vnitřním okraji více seříznuty. Za oběma úpravami stojí snaha snížit odpor a zřejmě i dostat více vzduchu do zadní části monopostu. Na horní kaskádě ubyl výlisek na vnitřní straně vertikální části (3). Drobnou změnou prošly i nastavitelné spoje klapek (4).
Na zadním křídle ubyl jeden z výřezů omezující indukovaný odpor v horní části bočnice.
Přední brzdové kanálky prošly poměrně razantní úpravou. Nyní jsou nasměrovány podstatně výše než dříve, jsou také o něco širší. Pod nimi přibylo křidélko pro lepší směrování vzduchu.
Ferrari si krom toho také pohrávalo s rýznými průměry výfuků a jejich umístěním. U Fernanda Alonsa byly výfuky kratší, nasměrovány více směrem ven a jejich koncovka o něco širší, což prospívalo maximálnímu výkonu motoru. Drobné změny kvůli efektivnějšímu proudění, které následně zvyšuje výkonnost difuzoru, doznala v zadní části také podlaha.
Další vývojJeště výraznější zlepšení - až půl sekundy - chystá Scuderia pro nadcházející Velkou cenu Španělska. Tyto novinky budou první, které Ferrari připravilo poté, co přišlo na rozdíly v korelaci dat z aerodynamického tunelu v Maranellu, kde již byly zahájeny práce na jeho opravě. Největší odchylky tým údajně pozoroval v oblasti práce s výfukovými plyny.
Plně funkční by měl být opět na konci října 2011. Do té doby bude Ferrari využívat aerodynamický tunel Toyoty v Kolíně nad Rýnem.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.