Kopírováním za vyšší výkonnost aneb jak se v Turecku Ferrari inspirovalo u žraloků

Ferrari 150° Italia
Ferrari 150° Italia, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 15. května 2011 00:00
Sdílej:

Ferrari k vyšší výkonnosti tentokrát pomohla biomimetika. Zlepšení aerodynamické efektivity dosáhlo speciálním povrchem, který kopíruje kůži žraloků.

Speciální úprava povrchu připomínající žraločí kůži se v Turecku objevila na spodní části předního křídla. Žraločí kůže je velmi drsná - pokud se vysuší, může klidně sloužit jako smirkový papír. Je pokryta hrbolky ve tvaru V, čímž dochází k tvorbě mikroskopických vodních vírů a žralokovi při plavbě pomáhá snižovat tření. Proto jsou žraloci překvapivě rychlými a efektivními plavci.

Tato technologie se díky výzkumu NASA používá na plochých površích lodí a letadel. V praxi se také například využívá při konstrukci jachet Amerického poháru. Pomáhá jím snížit tření a tak dosahovat vyšších rychlostí.

Žraločí kůže - vlevo originál, vpravo lidská kopie(© foto: sharkskincoating.com)

Ze stejných důvodů to nyní využilo Ferrari. Tento povrch vytváří na povrchu drobné víry, které snižují problémy se separací proudů vzduchu, a křídlo díky tomu funguje efektivněji. V Turecku to společně s dalšími úpravami přední a zadního křídla a s pomocí nových brzdových kanálků pomohlo o 2 desetiny vylepšit časy na kolo. Podívejme se nyní na tyto úpravy podrobněji.

 

Úpravy vozu Ferrari F150° Italia v Turecku

Výraznou obměnou prošly zadní okraje bočnic (1). Gurneyho klapka ve spodní části byla odstraněna, místo došlo ke zcela opačné úpravě - k vyříznutí. Horní klapky byly na vnitřním okraji více seříznuty. Za oběma úpravami stojí snaha snížit odpor a zřejmě i dostat více vzduchu do zadní části monopostu. Na horní kaskádě ubyl výlisek na vnitřní straně vertikální části (3). Drobnou změnou prošly i nastavitelné spoje klapek (4).

Na zadním křídle ubyl jeden z výřezů omezující indukovaný odpor v horní části bočnice.

Přední brzdové kanálky prošly poměrně razantní úpravou. Nyní jsou nasměrovány podstatně výše než dříve, jsou také o něco širší. Pod nimi přibylo křidélko pro lepší směrování vzduchu.

Ferrari si krom toho také pohrávalo s rýznými průměry výfuků a jejich umístěním. U Fernanda Alonsa byly výfuky kratší, nasměrovány více směrem ven a jejich koncovka o něco širší, což prospívalo maximálnímu výkonu motoru. Drobné změny kvůli efektivnějšímu proudění, které následně zvyšuje výkonnost difuzoru, doznala v zadní části také podlaha.

 

Další vývojJeště výraznější zlepšení - až půl sekundy - chystá Scuderia pro nadcházející Velkou cenu Španělska. Tyto novinky budou první, které Ferrari připravilo poté, co přišlo na rozdíly v korelaci dat z aerodynamického tunelu v Maranellu, kde již byly zahájeny práce na jeho opravě. Největší odchylky tým údajně pozoroval v oblasti práce s výfukovými plyny.

Plně funkční by měl být opět na konci října 2011. Do té doby bude Ferrari využívat aerodynamický tunel Toyoty v Kolíně nad Rýnem.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.