Piloti během závodu musí vykonat stovky nastavení na volantu. Není divu, že jeho cena značně převyšuje v přepočtu tři čtvrtě milionu korun. Jak vypadá volant Williamsu FW33?
Když Rubens Barrichello ve Formuli 1 začínal, měl na volantu jedno tlačítko. Nyní jich je již více než dvacet, z toho značná část vícepolohových, multifunkčních. "Množství práce, které musí nyní pilot vykonávat v kokpitu, se určitě zvýšilo. S tréninkem se ale stává přirozeným," uvádí Xevi Pujolar, závodní inženýr Pastora Maldonada.
"Během zimního testování jsme zažili, že se pilot po jedné chybě či stisku špatného tlačítka v nesprávnou dobu ocitl mimo trať. Pro piloty to bylo jednodušší v době, kdy jsme měli automatickou převodovku a kontrolu trakce. Ty jsou ale nyní zakázány, proto je vše mnohem náročnější.
Během závodu se s tím sžijete, protože křídlo můžete použít pouze jednou [během jednoho kola]. Hlavní zátěž je v kvalifikaci, obzvlášť v jejich prvních dvou částech, kdy je na trati spousta aut. Pneumatiky navíc vydrží jen jedno kolo, takže si musíte dávat pozor na jejich teplotu během výjezdu z boxů, nabít svůj KERS, sledovat provoz a pro letmé kolo vše připravit."
Popis funkcí volantu Williamsu (pro zvětšení klikněte)
Letos přibylo ovládání KERSu a zadního křídla (DRS), to však podle Pujolara mladé piloty přezdívané "generace Playstationů" nezvýhodňuje: "Mladí piloti využívají více ze své celkové kapacity na řízení vozu, takže i když je zvyklý na hrátky s tlačítky, více se soustředí na svou schopnost ovládat auto. Když máte zkušeného pilota jako je Rubens, není možná zvyklý na tlačítka, ale řídí tak přirozeně, že má více volné kapacity na přemýšlení o jízdě, takže to vychází na stejno."
Tip: O volantech ostatních týmů se můžete dozvědět více v samostatných článcích (odkazy: Lotus, Red Bull, Mercedes).
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.