Piloti během závodu musí vykonat stovky nastavení na volantu. Není divu, že jeho cena značně převyšuje v přepočtu tři čtvrtě milionu korun. Jak vypadá volant Williamsu FW33?
Když Rubens Barrichello ve Formuli 1 začínal, měl na volantu jedno tlačítko. Nyní jich je již více než dvacet, z toho značná část vícepolohových, multifunkčních. "Množství práce, které musí nyní pilot vykonávat v kokpitu, se určitě zvýšilo. S tréninkem se ale stává přirozeným," uvádí Xevi Pujolar, závodní inženýr Pastora Maldonada.
"Během zimního testování jsme zažili, že se pilot po jedné chybě či stisku špatného tlačítka v nesprávnou dobu ocitl mimo trať. Pro piloty to bylo jednodušší v době, kdy jsme měli automatickou převodovku a kontrolu trakce. Ty jsou ale nyní zakázány, proto je vše mnohem náročnější.
Během závodu se s tím sžijete, protože křídlo můžete použít pouze jednou [během jednoho kola]. Hlavní zátěž je v kvalifikaci, obzvlášť v jejich prvních dvou částech, kdy je na trati spousta aut. Pneumatiky navíc vydrží jen jedno kolo, takže si musíte dávat pozor na jejich teplotu během výjezdu z boxů, nabít svůj KERS, sledovat provoz a pro letmé kolo vše připravit."
Popis funkcí volantu Williamsu (pro zvětšení klikněte)
Letos přibylo ovládání KERSu a zadního křídla (DRS), to však podle Pujolara mladé piloty přezdívané "generace Playstationů" nezvýhodňuje: "Mladí piloti využívají více ze své celkové kapacity na řízení vozu, takže i když je zvyklý na hrátky s tlačítky, více se soustředí na svou schopnost ovládat auto. Když máte zkušeného pilota jako je Rubens, není možná zvyklý na tlačítka, ale řídí tak přirozeně, že má více volné kapacity na přemýšlení o jízdě, takže to vychází na stejno."
Tip: O volantech ostatních týmů se můžete dozvědět více v samostatných článcích (odkazy: Lotus, Red Bull, Mercedes).
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.