Piloti během závodu musí vykonat stovky nastavení na volantu. Není divu, že jeho cena značně převyšuje v přepočtu tři čtvrtě milionu korun. Jak vypadá volant Williamsu FW33?
Když Rubens Barrichello ve Formuli 1 začínal, měl na volantu jedno tlačítko. Nyní jich je již více než dvacet, z toho značná část vícepolohových, multifunkčních. "Množství práce, které musí nyní pilot vykonávat v kokpitu, se určitě zvýšilo. S tréninkem se ale stává přirozeným," uvádí Xevi Pujolar, závodní inženýr Pastora Maldonada.
"Během zimního testování jsme zažili, že se pilot po jedné chybě či stisku špatného tlačítka v nesprávnou dobu ocitl mimo trať. Pro piloty to bylo jednodušší v době, kdy jsme měli automatickou převodovku a kontrolu trakce. Ty jsou ale nyní zakázány, proto je vše mnohem náročnější.
Během závodu se s tím sžijete, protože křídlo můžete použít pouze jednou [během jednoho kola]. Hlavní zátěž je v kvalifikaci, obzvlášť v jejich prvních dvou částech, kdy je na trati spousta aut. Pneumatiky navíc vydrží jen jedno kolo, takže si musíte dávat pozor na jejich teplotu během výjezdu z boxů, nabít svůj KERS, sledovat provoz a pro letmé kolo vše připravit."
Popis funkcí volantu Williamsu (pro zvětšení klikněte)
Letos přibylo ovládání KERSu a zadního křídla (DRS), to však podle Pujolara mladé piloty přezdívané "generace Playstationů" nezvýhodňuje: "Mladí piloti využívají více ze své celkové kapacity na řízení vozu, takže i když je zvyklý na hrátky s tlačítky, více se soustředí na svou schopnost ovládat auto. Když máte zkušeného pilota jako je Rubens, není možná zvyklý na tlačítka, ale řídí tak přirozeně, že má více volné kapacity na přemýšlení o jízdě, takže to vychází na stejno."
Tip: O volantech ostatních týmů se můžete dozvědět více v samostatných článcích (odkazy: Lotus, Red Bull, Mercedes).
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.