Technické pomůcky během testování: Senzory, měřiče a flow-vis

Williams
Williams, foto: Williams F1 Team
Michalis K. , Petr Hlawiczka 24. února 2011 11:20
Sdílej:

Během předsezónních testů jsou jednotlivé monoposty stále v raných fázích svého vývoje. Jaké technické pomůcky používají týmy na dráze při jejich vývoji?

Force India - monitorování teploty pneumatikLetošní rok se mění dodavatel pneumatik - Bridgestone nahrazuje příchozí společnost Pirelli. Během testování se ukázalo, že přední pneumatiky nejsou tak pevné, jak byly týmy zvyklé, a velmi rychle odcházejí.

Force India v Jerezu pro monitorování jejich teploty použila infračervený senzor, který umístila do zpětného zrcátka. Získaná data týmu pomáhají lépe pochopit fungování pneumatik a jejich degradaci v závislosti na teplotě. Dle toho můžou optimalizovat nastavení zavěšení a ovlivňovat kontakt pneumatiky s vozovkou tak, aby z nových pneumatik Pirelli dostali maximum.

Force India - ověřování aerodynamické efektivity flow-visemIndická stáj v Jerezu využila ke studiu proudění vzduchu v reálném prostředí vizualizační olej: flow-vis. Ve svém průzkumu se zaměřila na zadní křídlo (horních i spodní části nad difuzorem) a na to, do jaké míry ovlivňuje vytváření přítlaku tvar jejich děleného airboxu nad hlavou pilota.

Force India využila flow-vis červené barvy,  ale rozhodně nebyla sama, kdo po tomto prostředku sáhl. McLaren využíval flow-vis světle modrý, Renault zelený, Red Bull žlutozelený (viz níže) a Williams světle fialový. Existuje i verze bezbarvá, která je viditelná pouze pod UV světlem.

Zelený Red BullRed Bull nanášel v Jerezu vizualizační nátěr na různá klíčová místa vozu, jako jsou bočnice, difuzor, nos atd. Flow-vis ve vysokých rychlostech na voze obarvuje místa, kudy proudí vzduch. Dle výsledku je potom poznat, kde je proudění narušováno či kde dochází k jeho oddělování od monopostu.

McLaren - studium pneumatikMcLaren v Jerezu rovněž pečlivě sledoval měnící se teploty předních pneumatik pomocí infračerveného senzoru umístěného pod vstupem vzduchu do levé bočnice (který někteří rádoby odborníci považovali také za vyústění výfuků). Hamilton si na opotřebení nových pneumatik hodně stěžoval (viz zde), během delšího stintu v Barceloně dokonce údajně křičel do rádia, že chce zajet na jejich výměnu a pokračovat v jízdě, což mu tým nedovolil.

Tým z Wokingu studiu pneumatik věnuje obzvlášť velké úsilí, protože se snaží v továrně vytvořit jejich co nejpřesnější model. McLarenu doufá, že se mu to vyplatí, protože během dlouhé sezóny je testování zakázáno. Kdo nejlépe zvládne práci s pneumatikami, bude mít velkou výhodu.

Renault - měření sil působících na koloPneumatiky Pirelli se od Bridgestone liší nejen ve směsích, ale také v konstrukci. Nové pneumatiky se v zatáčkách, při akceleraci a brzdění deformují odlišně. Tyto deformace mohou zvětšovat či naopak zmenšovat kontaktní plochu a také způsobovat nadměrné opotřebení.

Pro lepší pochopení toho, k jakým změnám dochází při různém bočním či podélném přetížení, nasadil Renault na všechna kola siloměry. Krom vyhodnocování dynamických změn pneumatik toto měření může pomoci také k vyladění zavěšení při jízdě přes obrubníky.

Siloměr (pro F1 vyrábí např. společnost Kistler) upevněný k upravenému ráfku kola a zavěšení poskytuje údaje o silách, jež působí na kolo při různých rychlostech jeho rotace. Tělo čidla, které Renault nepoužil poprvé, je vyrobeno z titanové slitiny.

Williams - vyhodnocování aerodynamiky pomocí Pitotových trubicWilliams použil sadu Pitotových trubice seřazených ve dvou řadách nad sebou a uchytil ji k boku monopostu v oblasti kokpitu. Pitotova trubice (pojmenovaná po svém vynálezci Henri Pitotovi) je přístroj, který měří rychlost proudění vzduchu jeho převedením na tlak.

Získal tím cenné údaje o tlaku, resp. rychlosti vzduchu proudícího klem vozu. Horní řada měří jeho proudění nad pneumatikami směrem k horní části bočnic, spodní slouží ke zkoumání turbulencí, které vznikají za předními koly, stejně jako vzduch obtékající pneumatiku z vnitřní i vnější části a jeho vliv na chlazení monopostu.

Využití Pitotových trubic v F1 není žádnou novinkou, podobnou sadu využíval také McLaren vzadu za vozem. Tento měřicí přístroj pomáhá týmům srovnat reálná data z okruhů s daty z jejich aerodynamických tunelů.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.