Během předsezónních testů jsou jednotlivé monoposty stále v raných fázích svého vývoje. Jaké technické pomůcky používají týmy na dráze při jejich vývoji?
Force India - monitorování teploty pneumatikLetošní rok se mění dodavatel pneumatik - Bridgestone nahrazuje příchozí společnost Pirelli. Během testování se ukázalo, že přední pneumatiky nejsou tak pevné, jak byly týmy zvyklé, a velmi rychle odcházejí.
Force India v Jerezu pro monitorování jejich teploty použila infračervený senzor, který umístila do zpětného zrcátka. Získaná data týmu pomáhají lépe pochopit fungování pneumatik a jejich degradaci v závislosti na teplotě. Dle toho můžou optimalizovat nastavení zavěšení a ovlivňovat kontakt pneumatiky s vozovkou tak, aby z nových pneumatik Pirelli dostali maximum.
Force India - ověřování aerodynamické efektivity flow-visemIndická stáj v Jerezu využila ke studiu proudění vzduchu v reálném prostředí vizualizační olej: flow-vis. Ve svém průzkumu se zaměřila na zadní křídlo (horních i spodní části nad difuzorem) a na to, do jaké míry ovlivňuje vytváření přítlaku tvar jejich děleného airboxu nad hlavou pilota.
Force India využila flow-vis červené barvy, ale rozhodně nebyla sama, kdo po tomto prostředku sáhl. McLaren využíval flow-vis světle modrý, Renault zelený, Red Bull žlutozelený (viz níže) a Williams světle fialový. Existuje i verze bezbarvá, která je viditelná pouze pod UV světlem.
Zelený Red BullRed Bull nanášel v Jerezu vizualizační nátěr na různá klíčová místa vozu, jako jsou bočnice, difuzor, nos atd. Flow-vis ve vysokých rychlostech na voze obarvuje místa, kudy proudí vzduch. Dle výsledku je potom poznat, kde je proudění narušováno či kde dochází k jeho oddělování od monopostu.
McLaren - studium pneumatikMcLaren v Jerezu rovněž pečlivě sledoval měnící se teploty předních pneumatik pomocí infračerveného senzoru umístěného pod vstupem vzduchu do levé bočnice (který někteří rádoby odborníci považovali také za vyústění výfuků). Hamilton si na opotřebení nových pneumatik hodně stěžoval (viz zde), během delšího stintu v Barceloně dokonce údajně křičel do rádia, že chce zajet na jejich výměnu a pokračovat v jízdě, což mu tým nedovolil.
Tým z Wokingu studiu pneumatik věnuje obzvlášť velké úsilí, protože se snaží v továrně vytvořit jejich co nejpřesnější model. McLarenu doufá, že se mu to vyplatí, protože během dlouhé sezóny je testování zakázáno. Kdo nejlépe zvládne práci s pneumatikami, bude mít velkou výhodu.
Renault - měření sil působících na koloPneumatiky Pirelli se od Bridgestone liší nejen ve směsích, ale také v konstrukci. Nové pneumatiky se v zatáčkách, při akceleraci a brzdění deformují odlišně. Tyto deformace mohou zvětšovat či naopak zmenšovat kontaktní plochu a také způsobovat nadměrné opotřebení.
Pro lepší pochopení toho, k jakým změnám dochází při různém bočním či podélném přetížení, nasadil Renault na všechna kola siloměry. Krom vyhodnocování dynamických změn pneumatik toto měření může pomoci také k vyladění zavěšení při jízdě přes obrubníky.
Siloměr (pro F1 vyrábí např. společnost Kistler) upevněný k upravenému ráfku kola a zavěšení poskytuje údaje o silách, jež působí na kolo při různých rychlostech jeho rotace. Tělo čidla, které Renault nepoužil poprvé, je vyrobeno z titanové slitiny.
Williams - vyhodnocování aerodynamiky pomocí Pitotových trubicWilliams použil sadu Pitotových trubice seřazených ve dvou řadách nad sebou a uchytil ji k boku monopostu v oblasti kokpitu. Pitotova trubice (pojmenovaná po svém vynálezci Henri Pitotovi) je přístroj, který měří rychlost proudění vzduchu jeho převedením na tlak.
Získal tím cenné údaje o tlaku, resp. rychlosti vzduchu proudícího klem vozu. Horní řada měří jeho proudění nad pneumatikami směrem k horní části bočnic, spodní slouží ke zkoumání turbulencí, které vznikají za předními koly, stejně jako vzduch obtékající pneumatiku z vnitřní i vnější části a jeho vliv na chlazení monopostu.
Využití Pitotových trubic v F1 není žádnou novinkou, podobnou sadu využíval také McLaren vzadu za vozem. Tento měřicí přístroj pomáhá týmům srovnat reálná data z okruhů s daty z jejich aerodynamických tunelů.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.