Během předsezónních testů jsou jednotlivé monoposty stále v raných fázích svého vývoje. Jaké technické pomůcky používají týmy na dráze při jejich vývoji?
Force India - monitorování teploty pneumatikLetošní rok se mění dodavatel pneumatik - Bridgestone nahrazuje příchozí společnost Pirelli. Během testování se ukázalo, že přední pneumatiky nejsou tak pevné, jak byly týmy zvyklé, a velmi rychle odcházejí.
Force India v Jerezu pro monitorování jejich teploty použila infračervený senzor, který umístila do zpětného zrcátka. Získaná data týmu pomáhají lépe pochopit fungování pneumatik a jejich degradaci v závislosti na teplotě. Dle toho můžou optimalizovat nastavení zavěšení a ovlivňovat kontakt pneumatiky s vozovkou tak, aby z nových pneumatik Pirelli dostali maximum.
Force India - ověřování aerodynamické efektivity flow-visemIndická stáj v Jerezu využila ke studiu proudění vzduchu v reálném prostředí vizualizační olej: flow-vis. Ve svém průzkumu se zaměřila na zadní křídlo (horních i spodní části nad difuzorem) a na to, do jaké míry ovlivňuje vytváření přítlaku tvar jejich děleného airboxu nad hlavou pilota.
Force India využila flow-vis červené barvy, ale rozhodně nebyla sama, kdo po tomto prostředku sáhl. McLaren využíval flow-vis světle modrý, Renault zelený, Red Bull žlutozelený (viz níže) a Williams světle fialový. Existuje i verze bezbarvá, která je viditelná pouze pod UV světlem.
Zelený Red BullRed Bull nanášel v Jerezu vizualizační nátěr na různá klíčová místa vozu, jako jsou bočnice, difuzor, nos atd. Flow-vis ve vysokých rychlostech na voze obarvuje místa, kudy proudí vzduch. Dle výsledku je potom poznat, kde je proudění narušováno či kde dochází k jeho oddělování od monopostu.
McLaren - studium pneumatikMcLaren v Jerezu rovněž pečlivě sledoval měnící se teploty předních pneumatik pomocí infračerveného senzoru umístěného pod vstupem vzduchu do levé bočnice (který někteří rádoby odborníci považovali také za vyústění výfuků). Hamilton si na opotřebení nových pneumatik hodně stěžoval (viz zde), během delšího stintu v Barceloně dokonce údajně křičel do rádia, že chce zajet na jejich výměnu a pokračovat v jízdě, což mu tým nedovolil.
Tým z Wokingu studiu pneumatik věnuje obzvlášť velké úsilí, protože se snaží v továrně vytvořit jejich co nejpřesnější model. McLarenu doufá, že se mu to vyplatí, protože během dlouhé sezóny je testování zakázáno. Kdo nejlépe zvládne práci s pneumatikami, bude mít velkou výhodu.
Renault - měření sil působících na koloPneumatiky Pirelli se od Bridgestone liší nejen ve směsích, ale také v konstrukci. Nové pneumatiky se v zatáčkách, při akceleraci a brzdění deformují odlišně. Tyto deformace mohou zvětšovat či naopak zmenšovat kontaktní plochu a také způsobovat nadměrné opotřebení.
Pro lepší pochopení toho, k jakým změnám dochází při různém bočním či podélném přetížení, nasadil Renault na všechna kola siloměry. Krom vyhodnocování dynamických změn pneumatik toto měření může pomoci také k vyladění zavěšení při jízdě přes obrubníky.
Siloměr (pro F1 vyrábí např. společnost Kistler) upevněný k upravenému ráfku kola a zavěšení poskytuje údaje o silách, jež působí na kolo při různých rychlostech jeho rotace. Tělo čidla, které Renault nepoužil poprvé, je vyrobeno z titanové slitiny.
Williams - vyhodnocování aerodynamiky pomocí Pitotových trubicWilliams použil sadu Pitotových trubice seřazených ve dvou řadách nad sebou a uchytil ji k boku monopostu v oblasti kokpitu. Pitotova trubice (pojmenovaná po svém vynálezci Henri Pitotovi) je přístroj, který měří rychlost proudění vzduchu jeho převedením na tlak.
Získal tím cenné údaje o tlaku, resp. rychlosti vzduchu proudícího klem vozu. Horní řada měří jeho proudění nad pneumatikami směrem k horní části bočnic, spodní slouží ke zkoumání turbulencí, které vznikají za předními koly, stejně jako vzduch obtékající pneumatiku z vnitřní i vnější části a jeho vliv na chlazení monopostu.
Využití Pitotových trubic v F1 není žádnou novinkou, podobnou sadu využíval také McLaren vzadu za vozem. Tento měřicí přístroj pomáhá týmům srovnat reálná data z okruhů s daty z jejich aerodynamických tunelů.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.