Williams představil svůj nový vůz FW33 1. února 2011 ve Valencii v přechodném tmavě modrém zbarvení. Jak se liší od svého předchůdce? V čem je inovativní?
Při čelním pohledu na monopost se zdá, že se toho na voze od loňska příliš nezměnilo, při pohledu na záď však člověk pochopí význam slova agresivní, které používal Rubens Barrichello či Sam Michael během zimy, když hovořili o vývoji nového auta.
Loňský monopost FW32 nahoře, FW33 v přechodném zbarvení dole
Technický ředitel uvedl, že ve vývoji je spousta dalších vylepšení, díky nimž by během sezóny měli dohnat přítlak, o nějž týmy připravila nová pravidla - zejména zákaz dvojitých difuzorů.
Přední částNos je o něco širší a výše posazený než dříve, opět připomíná žraloka kladivouna. Pilíře jsou zahnuty mírně dopředu, kam jakoby tlačí přední křídlo, takže se na jeho klapky dostává čistější vzduch a také by to mohlo pomoci jeho flexibilitě. Po boku se nacházejí lemy (viz zelená šipka v horní části nosu), s nimiž přišel před dvěma roky Brawn GP.
Přední křídlo vychází z loňské verze. Upravena je horní klapka a spodní profil, v němž přibyl drobný výřez (podobný zkoušel Mercedes o víkendu v Jerezu).
Střední částPřední část bočnic byla trochu zvětšena kvůli instalaci KERSu, směrem ke středu se ale více zužují. Proudění vzduchu směrem k zadní části je jiné, musel být kvůli tomu přepracován tvar deflektorů a bočnicových panelů.
K velkým změnám došlo v oblasti airboxu, kde se nachází otvor pro přívod vzduchu k motoru. Nyní je oválný, nikoliv trojúhelníkový, jako tomu bylo u loňského vozu (popř. letošního Sauberu C30). Za hlavou pilota je volnější prostor, zmizela kapotáž a s ní ubyl i odpor vzduchu.
Pro zpevnění airboxu Williams použil dvojici pilířů. Druhý otvor, který se nacházel u FW32 za křidélkem s kamerou (podobný má letos McLaren MP4-26) a který sloužil pro chlazení převodovky, byl také odstraněn.
Zadní částTýmu se podařilo zkonstruovat nejmenší sedmirychlostní převodovku ze všech. Nově musí vydržet pět místo loňských čtyř závodů. Tento agresivní strukturální přístup umožnil aerodynamikům vytvořit neuvěřitelně nízkou a kompaktní záď, nejmenší v poli. Cílem je umožnit zcela volné proudění vzduchu přes horní stranu difuzoru a křídlo umístěné nad ním (beam wing), což jde ruku v ruce s podstatným zvýšením přítlaku.
červeně - výfukyoranžově - chladicí otvory
žlutě - horní ramena zavěšeníoranžově - hnací poloosyilustrace: bar555 (formula1techandart.wordpress.com)
Záď je nejen nebývale úzká, ale také velmi nízko posazená. Zavěšení je úplně nové, Williams přešel ze systému push-rod na pull-rod a jeho horní ramena ukotvil k pilíři zadního křídla (na obrázku výše žlutě), protože převodovková skříň je pro jejich uchycení už zkrátka příliš nízko - což představuje velkou inovaci. Tvarově připomínají písmeno Z, kdy jsou kvůli vyšší pevností zdvojeno uchycení k pilíři zadního křídla.
I diferenciál je neuvěřitelně nízko, vysoký proto musí být úhel hnacích poloos (na obrázku výše oranžově) - kolem 14° (za maximum přitom doposud bylo považováno 6 - 7°). Když si FW33 prohlíželi techničtí ředitelé ostatních týmů, jen se škrábali na hlavě. Jsem zvědavý, jak na tom bude Williams se spolehlivostí, protože v tomto případě budou hodně fyzicky i teplotně namáhány klouby.
Zadní křídlo
Zadní křídlo obsahuje uprostřed mechanismus pro změnu polohy horní klapky.
Motor
Williams bude druhý rok po sobě pohánět agregát Cosworthu. Bateriový KERS si tým vyvinul sám, pouze bateriové články nakupuje. Komponenty se nacházejí uvnitř ochranné buňky, pod palivovou nádrží, jelikož tým nechtěl kvůli narušení aerodynamiky dále měnit oblast bočnic.
Kola
Pneumatiky Bridgestone byly nahrazeny Pirelli. Ráfky Williamsu dodává společnost RAYS, která je ková z hořčíkové slitiny. Brzdové kanálky již nejsou oválné, ale hranaté a úzké.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.