Williams představil svůj nový vůz FW33 1. února 2011 ve Valencii v přechodném tmavě modrém zbarvení. Jak se liší od svého předchůdce? V čem je inovativní?
Při čelním pohledu na monopost se zdá, že se toho na voze od loňska příliš nezměnilo, při pohledu na záď však člověk pochopí význam slova agresivní, které používal Rubens Barrichello či Sam Michael během zimy, když hovořili o vývoji nového auta.
Loňský monopost FW32 nahoře, FW33 v přechodném zbarvení dole
Technický ředitel uvedl, že ve vývoji je spousta dalších vylepšení, díky nimž by během sezóny měli dohnat přítlak, o nějž týmy připravila nová pravidla - zejména zákaz dvojitých difuzorů.
Přední částNos je o něco širší a výše posazený než dříve, opět připomíná žraloka kladivouna. Pilíře jsou zahnuty mírně dopředu, kam jakoby tlačí přední křídlo, takže se na jeho klapky dostává čistější vzduch a také by to mohlo pomoci jeho flexibilitě. Po boku se nacházejí lemy (viz zelená šipka v horní části nosu), s nimiž přišel před dvěma roky Brawn GP.
Přední křídlo vychází z loňské verze. Upravena je horní klapka a spodní profil, v němž přibyl drobný výřez (podobný zkoušel Mercedes o víkendu v Jerezu).
Střední částPřední část bočnic byla trochu zvětšena kvůli instalaci KERSu, směrem ke středu se ale více zužují. Proudění vzduchu směrem k zadní části je jiné, musel být kvůli tomu přepracován tvar deflektorů a bočnicových panelů.
K velkým změnám došlo v oblasti airboxu, kde se nachází otvor pro přívod vzduchu k motoru. Nyní je oválný, nikoliv trojúhelníkový, jako tomu bylo u loňského vozu (popř. letošního Sauberu C30). Za hlavou pilota je volnější prostor, zmizela kapotáž a s ní ubyl i odpor vzduchu.
Pro zpevnění airboxu Williams použil dvojici pilířů. Druhý otvor, který se nacházel u FW32 za křidélkem s kamerou (podobný má letos McLaren MP4-26) a který sloužil pro chlazení převodovky, byl také odstraněn.
Zadní částTýmu se podařilo zkonstruovat nejmenší sedmirychlostní převodovku ze všech. Nově musí vydržet pět místo loňských čtyř závodů. Tento agresivní strukturální přístup umožnil aerodynamikům vytvořit neuvěřitelně nízkou a kompaktní záď, nejmenší v poli. Cílem je umožnit zcela volné proudění vzduchu přes horní stranu difuzoru a křídlo umístěné nad ním (beam wing), což jde ruku v ruce s podstatným zvýšením přítlaku.
červeně - výfukyoranžově - chladicí otvory
žlutě - horní ramena zavěšeníoranžově - hnací poloosyilustrace: bar555 (formula1techandart.wordpress.com)
Záď je nejen nebývale úzká, ale také velmi nízko posazená. Zavěšení je úplně nové, Williams přešel ze systému push-rod na pull-rod a jeho horní ramena ukotvil k pilíři zadního křídla (na obrázku výše žlutě), protože převodovková skříň je pro jejich uchycení už zkrátka příliš nízko - což představuje velkou inovaci. Tvarově připomínají písmeno Z, kdy jsou kvůli vyšší pevností zdvojeno uchycení k pilíři zadního křídla.
I diferenciál je neuvěřitelně nízko, vysoký proto musí být úhel hnacích poloos (na obrázku výše oranžově) - kolem 14° (za maximum přitom doposud bylo považováno 6 - 7°). Když si FW33 prohlíželi techničtí ředitelé ostatních týmů, jen se škrábali na hlavě. Jsem zvědavý, jak na tom bude Williams se spolehlivostí, protože v tomto případě budou hodně fyzicky i teplotně namáhány klouby.
Zadní křídlo
Zadní křídlo obsahuje uprostřed mechanismus pro změnu polohy horní klapky.
Motor
Williams bude druhý rok po sobě pohánět agregát Cosworthu. Bateriový KERS si tým vyvinul sám, pouze bateriové články nakupuje. Komponenty se nacházejí uvnitř ochranné buňky, pod palivovou nádrží, jelikož tým nechtěl kvůli narušení aerodynamiky dále měnit oblast bočnic.
Kola
Pneumatiky Bridgestone byly nahrazeny Pirelli. Ráfky Williamsu dodává společnost RAYS, která je ková z hořčíkové slitiny. Brzdové kanálky již nejsou oválné, ale hranaté a úzké.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.