Williams bez slavnostní prezentace v provizorním zbarvení dnes začíná testovat s narychlo dokončeným novým vozem FW33.
Frank Williams doufá, že se s ním znovu vrátí na vrchol. Loni britský tým skončil v šampionátu na šestém místě, což je jeho nejlepším výsledkem od roku 2007. Letos by ale rád dosáhl víc a chtěl by bojovat o umístění na bedně.
"Naší ambicí je vrátit se do čela startovního roštu. Víme, že to nebude jednoduché, ale doufáme, že toto auto nás dostane blíže k vedoucím týmům, než tomu bylo v roce 2010," uvádí Williams.
Technický ředitel Sam Michael volil rovněž optimistický tón: "Pokud nezačne testování, nikdy nevíte, jak si proti konkurenci povedete, ale jsme optimisty. Myslíme si, že tohle je dobrý vůz, lepší obrázek si však budeme moci udělat až během několika týdnů.
Návrhování tohoto vozu bylo docela příjemné. Zlepšili jsme způsob naši práce větší komunikací mezi mechanickým a aerodynamickým oddělením, což vedlo k vylepšení rozhodovacích procesů. Umožnilo nám to zvýšit čas pro optimalizaci každé části vozu."
FW33 první den testů ve Valencii v akci
O KERSu, který si pro nový vůz vyrobil Williams sám, Michael prozradil: "Dotankovávání není povoleno, tak se jeho umístění nyní změnilo. Náš systém KERS je celý uvnitř ochranné buňky vozu, pod palivovou nádrží, protože jsme nechtěli narušit bočnice kvůli aerodynamiky. V důsledku toho je vůz je delší než loni, ale výhody převyšují negativa. Předkpokládáme-li, že jste na hmotnostním limitu, nemá KERS žádné stinné stránky - dává vám 0,3 sec na kolo a také lepší starty."
Na pull-rod po vzoru Red Bullu letos přechází Lotus, Renaultu a také Williams - ten ovšem s velice chytrým řešením, velmi nízko umístěné, horní závěsy uchycené k pilíři zadního křídla
S novým autem dnes od 10 hod ve Valencii jezdil Rubens Barrichello, zítra se v něm vystřídá s Pastorem Maldonadem.
Technické informace
- šasi: monokok z karbonové epoxidové pryskyřice, voštinová kompozitní struktura vyhovující požadavkům FIA s ohledem na pevnost a nárazuvzdornost- přední zavěšení: z uhlíkových vláken, dvojité závěsy, pushrod aktivující pružiny a zkrutnou vzpěru- zadní zavěšení: dvojité závěsy a pull-rod aktivující pružiny a zkrutnou vzpěru- převodovka: sedmirychlostní (+ zpátečka) poloautomatická Williams F1, elektro-hydraulické řazení- spojka: karbonová lamelová- tlumiče: Williams F1- kola: RAYS, kovaný hořčík- kola: Pirelli (šířka: 325 mm vpředu, 375 mm vzadu)- brzdový systém: šestipístkové třmeny, karbonové kotouče a destičky- řízení: Williams s posilovačem- palivový systém: kevlarem zesílená pryžová nádrž- elektronické systémy: standardní elektronická řídící jednotka FIA- chladicí systém: hliníkové radiátory pro chlazení oleje, vody a převodovky- hmotnost 640 kg včetně pilota, kamery a závaží- kokpit: šestibodové bezpečnostní pásy, 75mm pásy přes ramena a HANS systém, odnímatelná anatomicky tvarovaná sedačka z uhlíkových vláken- rozměry: celková šířka - 1800 mm
Motor: Cosworth 2,4l V8 90- pneumatické ovládání ventilů- systémy řízení vstřiku paliva a zapalování: Cosworth- blok motoru a písty: hliník- kliková křídel: ocel- ojnice: titan
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.