Velké věci si slibuje Ferrari od změn, které na svém monopostu F10 představilo ve Valencii. Pojďme se podívat na ty nejvýznamnější z nich, které pomohly zvýšit konkurenceschopnost rudého vozu během poslední Velké ceny Evropy.
Velká cena Evropy (Valencie) - změny od Kanady
1. Výfuky přesunuty blíže k podlaze2. Upravený difuzor3. Nové kompaktnější bočnice (přepracováno i chlazení uvnitř)4. Nová převodovková skříň a geometrie zadního zavěšení (pouze na voze Felipeho Massy)5. Návrat k turecké verzi zadního křídla6. Zmizelo žebrování z bočnic (v Kanadě na levé straně)7. Přepracované deflektory
Nové umístění výfuků
Ferrari do Valencie přivezlo velký balík změn, který měl významně zvýšit výkonnost auta. Největší změnou představoval nový difuzor, který byl "poháněn" horkými plyny z níže umístěných výfuků. Tato změna s sebou přinesla další výraznou změnu: nový tvar bočnic, přepracované chlazení uvnitř, novou geometrii zadního zavěšení a novou karbonovou převodovkovou skříň.
Díky nové verzi výfukového potrubí plynou horké výfukové plyny níže směrem k zadní části vozu a zvyšují tak aerodynamickou efektivitu difuzoru. Mění rovněž proudění vzduchu ve vnitřní zóně mezi zadními koly a kapotáží.
Termální nálepky na bočnicích zadního křídla
Kvůli této úpravy tým během pátečních tréninků pečlivě sledoval změny v rozložení teplot na zádi prostřednictvím malých termálních nálepek, které mění barvu v závislosti na teplotě. Byly rozmístěny v mnoha místech na zádi: na vnitřní i vnější straně bočnic zadního křídla, na spodních závěsech i v dolní části zadní kapotáže.
Deflektory
Ve Valencii došlo i na úpravu deflektorů, které usměrňují proudějí vzduchu podél monopostu za přední části vozu. Jejich horní část má větší vykrojení a k zádi se svažuje pod jiným úhlem.
Zadní křídlo
Tým ve Valencii opět nasadil tureckou verzi zadního křídla. Na městském okruhu bylo totiž zapotřebí většího přítlaku.
Zadní část vozu
V zájmu ochrany zadní části monopostu před vysokými teplotami výfukových plynů (až 800 °C) umístili mechanici za výfukové potrubí a mezi spodní závěsy ochranné kovové kryty.
Ke změně v zavěšení došlo pouze na Massově voze: spodní závěsy byly umístěny o něco výše (tím pádem i dále od výfukových plynů), což souviselo s novou převodovkovou skříní. Na Alonsově voze žel k podobné úpravě nemohl dojít, protože na rozdíl od svého kolegy nemohl bez penalizace (odsunutí o pět míst zpět na startovním roštu) využít novou převodovku kvůli pravidel, dle nichž musí vydržet minimálně 4 závody.
Difuzor
Ve Španělsku došlo opět k úpravám difuzoru, zejména v jeho centrální části dole. Horizontální hrana je nyní uprostřed více prohnuta směrem dolů. Úhel náklonu již není tak velký, čímž se snižuje rychlost odtékajícího vzduchu z tohoto kanálu. Změna možná souvisí s novým řešením výfuků po vzoru Red Bullu.
Horké výfukové plyny energizují tok vzduchu a pomáhají jeho odtoku z pod auta, čímž urychlují jeho proudění. Nové prohnutí spodní části difuzoru naopak tento proud zpomalují natolik, aby nedocházelo k nežádoucím turbulencím.
Na rozdíl od Red Bullu u Ferrari stále chybí v difuzoru drobné boční otvory pro vstup horkého vzduchu z výfuků do vnitřní zóny difuzoru. Je proto docela možné, že se v této oblasti dočkáme brzy ještě dalších změn.
Přední brzdy
Scuderia dovezla do Valencie zvětšené brzdové kanálky, které měla i v Kanadě.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.