V dnešním technicky zaměřeném článku se ohlédneme zpět za tím, jak se měnil monopost McLaren MP4-25 během závodních víkendu v Malajsii a v Číně.
Malajsie - Změny na voze po Austrálii
1. Chladící výřez v bočnici na obou stranách (ne pouze na pravé jako v Melbourne)2. Žebrování pouze na levé straně kokpitu3. Symetrická kapotáž kolem výfuku místo asymetrické4. Drobné úpravy difuzoru5. Úprava podlahy pod nosem6. Nové prvky zavěšení pro zlepšení výkonnosti v kvalifikaci, které usnadňují nastavení světlé výšky
McLaren přivezl do Malajsie pár nových dílů a obzvlášť dbal na to, aby pokryl nároky monopostů na chlazení. Silný motor Mercedes společně s F-kanálem daly McLarenu na dlouhých sepangských rovinkách doslova křídla – MP4-25 dominoval maximálním dosahovaným rychlostem.
V Sepangu také britská stáj nasadila novou jednodušší podlahu, které chybí boční okraje.
Difuzor
Malajsie
Čína
Upravený difuzor v Sepangu obsahoval užší mezipatro (1) kvůli zvýšení podtlaku a přepracované zakončení přesahující části mezipatra (2), které umožnili lepší cirkulaci vzduchu poblíž vnitřní části zadních kol.
Čína - Změny na voze po Malajsii
1. Zrušeno žebrování na levé straně kokpitu2. Výřez v bočnici pouze na levé straně3. Asymetrická kapotáž v oblasti výfuků
Zadní kapotážV Číně tým z Wokingu zkoušel symetrickou záď, nakonec se ale rozhodl závodit s asymetrickou konfigurací podobnou jako v Melbourne – se zvětšeným otvorem kolem levého výfuku.
Verze z tréninků (vlevo), závodní verze (uprostřed) a pro srovnání starší z Malajsie (vpravo)
K čemu je taková asymetrie dobrá? Většina elektroniky vozu MP4-25 a olejové čerpadlo se totiž nacházejí uvnitř levé bočnice, proto jsou v této části také vyšší nároky na chlazení.
V horkých závodech jako byly ty v Sákhiru a v Sepangu je správné chlazení nejvyšší prioritou. Naopak v chladnějších podnicích (Melbourne, Čína) tým zvolil asymetrické řešení - menší otvor na pravé straně, kde jsou nižší nároky na chlazení – čímž dochází ke kýženému poklesu aerodynamického odporu.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.