V dnešním technicky zaměřeném článku se ohlédneme zpět za tím, jak se měnil monopost McLaren MP4-25 během závodních víkendu v Malajsii a v Číně.
Malajsie - Změny na voze po Austrálii
1. Chladící výřez v bočnici na obou stranách (ne pouze na pravé jako v Melbourne)2. Žebrování pouze na levé straně kokpitu3. Symetrická kapotáž kolem výfuku místo asymetrické4. Drobné úpravy difuzoru5. Úprava podlahy pod nosem6. Nové prvky zavěšení pro zlepšení výkonnosti v kvalifikaci, které usnadňují nastavení světlé výšky
McLaren přivezl do Malajsie pár nových dílů a obzvlášť dbal na to, aby pokryl nároky monopostů na chlazení. Silný motor Mercedes společně s F-kanálem daly McLarenu na dlouhých sepangských rovinkách doslova křídla – MP4-25 dominoval maximálním dosahovaným rychlostem.
V Sepangu také britská stáj nasadila novou jednodušší podlahu, které chybí boční okraje.
Difuzor
Malajsie
Čína
Upravený difuzor v Sepangu obsahoval užší mezipatro (1) kvůli zvýšení podtlaku a přepracované zakončení přesahující části mezipatra (2), které umožnili lepší cirkulaci vzduchu poblíž vnitřní části zadních kol.
Čína - Změny na voze po Malajsii
1. Zrušeno žebrování na levé straně kokpitu2. Výřez v bočnici pouze na levé straně3. Asymetrická kapotáž v oblasti výfuků
Zadní kapotážV Číně tým z Wokingu zkoušel symetrickou záď, nakonec se ale rozhodl závodit s asymetrickou konfigurací podobnou jako v Melbourne – se zvětšeným otvorem kolem levého výfuku.
Verze z tréninků (vlevo), závodní verze (uprostřed) a pro srovnání starší z Malajsie (vpravo)
K čemu je taková asymetrie dobrá? Většina elektroniky vozu MP4-25 a olejové čerpadlo se totiž nacházejí uvnitř levé bočnice, proto jsou v této části také vyšší nároky na chlazení.
V horkých závodech jako byly ty v Sákhiru a v Sepangu je správné chlazení nejvyšší prioritou. Naopak v chladnějších podnicích (Melbourne, Čína) tým zvolil asymetrické řešení - menší otvor na pravé straně, kde jsou nižší nároky na chlazení – čímž dochází ke kýženému poklesu aerodynamického odporu.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.