O proměnách monopostu Ferrari F10 od jeho slavnostního představení po Velkou cenu Bahrajnu jsme již psali. Dnes se podíváme na to, jak tento zatím nejúspěšnější vůz letošní sezóny Scuderia dále rozvíjí.
Austrálie
V Melbourne Ferrari bodovalo s oběma vozy, když Felipe Massa dojel třetí a Fernando Alonso, vítěz Velké ceny Bahrajnu, hned za ním. V závodě, který začínal na mokré trati, vítězství díky včasné zastávce získal Jenson Button, naopak zklamal Red Bull.
Změny od Bahrajnu
1. Přepracované bočnice předního křídla2. Žebrování pouze na levé straně vozu (během tréninků po obou stranách), navíc s Gurneyho klapkami, které urychlují proudění teplého vzduchu na zadní křídlo3. Drobná úprava difuzoru pro pohodlnější zasouvání startéru motoru
Přední křídlo
V Melbourne Ferrari představilo upravené bočnice, které měli nižší vertikální prvek (1), který byl na přední i zadní straně (2, 3) více prohnutý směrem ven kvůli lepšímu směrování vzduchu kolem předních pneumatik. Klapka v zadní části (5) byla zrušena. Pryč je také vyboulení na vnější části bočnice (6), kde byl umístěn mechanismus pro nastavení profilu křídla. Tento mechanismus, jenž umožňuje měnit úhel křídla až o 6 stupňů, byl zřejmě také přepracován.
Chladící otvory
1. Žebrování pouze na levé straně (v Bahrajnu po obou stranách) s Gurneyho klapkami2. V oblasti upevnění závěsů k monopostu3. Zadní centrální otvor4. Otvory na konci krytu motoru
Malajsie
V Malajsii tým doplatil na špatnou kvalifikaci a přespříliš velký spoleh na meteorologické radary. Felipe Massa v závodě vyválčil dva body, Fernando Alonso musel odstoupit kvůli poruše motoru poté, co od začátku musel bojovat s problémy při podřazování.
Změny od Austrálie
1. Ferrari zkoušelo dodatečné chladící otvory po stranách kokpitu, ale během závodu je nepoužilo.2. Nový štítek chránící pilota na přední straně kokpitu (pouze u Alonsa)3. Nový otvor v zadní části podlahy během tréninků (v závodě nepoužit).
Déšť v tropickém Sepangu zchladil vzduch i trať na nižší teploty, než se čekalo, což na druhou stranu neznamenalo, že by se týmy chlazení nevěnovali. Tým proto v pátek testoval dodatečné otvory v oblasti kokpitu a žebrování po obou stranách motoru. Pro chladnější závod ale všechny otvory nebyly využity, díky čemuž vůz kladl menší aerodynamický odpor.
Chladící otvory
1. Žebrování během závodu pouze po levé straně2. V oblasti upevnění závěsů k monopostu3. Zadní centrální otvor4. Otvory na konci krytu motoru5. Dodatečné otvory po obou stranách kokpitu byly testovány, v závodě však nepoužity
Systém pro oddělení vzdušných proudů na zadním křídleTým usilovně pracuje na vlastní verzi systému F-kanálu, s nímž přišel letos McLaren a který už zkouší v trénincích také Sauber. Podle Domenicalliho jsou přínosy tohoto systému velké a určitě pomohou zvýšit maximální rychlost monopostu až o 6 km/hod.
Na F-kanálu pracují již nějakou dobu všechny týmy - pouze Renault prohlásil, že se zaměří vylepšování jiných stránek svého monopostu a tento systém nehodlá nasadit. Pokud ale bude chtít udržet krok s nejlepšími týmy, nic jiného mu podle mě stejně nezbude.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.