O proměnách monopostu Ferrari F10 od jeho slavnostního představení po Velkou cenu Bahrajnu jsme již psali. Dnes se podíváme na to, jak tento zatím nejúspěšnější vůz letošní sezóny Scuderia dále rozvíjí.
Austrálie
V Melbourne Ferrari bodovalo s oběma vozy, když Felipe Massa dojel třetí a Fernando Alonso, vítěz Velké ceny Bahrajnu, hned za ním. V závodě, který začínal na mokré trati, vítězství díky včasné zastávce získal Jenson Button, naopak zklamal Red Bull.
Změny od Bahrajnu
1. Přepracované bočnice předního křídla2. Žebrování pouze na levé straně vozu (během tréninků po obou stranách), navíc s Gurneyho klapkami, které urychlují proudění teplého vzduchu na zadní křídlo3. Drobná úprava difuzoru pro pohodlnější zasouvání startéru motoru
Přední křídlo
V Melbourne Ferrari představilo upravené bočnice, které měli nižší vertikální prvek (1), který byl na přední i zadní straně (2, 3) více prohnutý směrem ven kvůli lepšímu směrování vzduchu kolem předních pneumatik. Klapka v zadní části (5) byla zrušena. Pryč je také vyboulení na vnější části bočnice (6), kde byl umístěn mechanismus pro nastavení profilu křídla. Tento mechanismus, jenž umožňuje měnit úhel křídla až o 6 stupňů, byl zřejmě také přepracován.
Chladící otvory
1. Žebrování pouze na levé straně (v Bahrajnu po obou stranách) s Gurneyho klapkami2. V oblasti upevnění závěsů k monopostu3. Zadní centrální otvor4. Otvory na konci krytu motoru
Malajsie
V Malajsii tým doplatil na špatnou kvalifikaci a přespříliš velký spoleh na meteorologické radary. Felipe Massa v závodě vyválčil dva body, Fernando Alonso musel odstoupit kvůli poruše motoru poté, co od začátku musel bojovat s problémy při podřazování.
Změny od Austrálie
1. Ferrari zkoušelo dodatečné chladící otvory po stranách kokpitu, ale během závodu je nepoužilo.2. Nový štítek chránící pilota na přední straně kokpitu (pouze u Alonsa)3. Nový otvor v zadní části podlahy během tréninků (v závodě nepoužit).
Déšť v tropickém Sepangu zchladil vzduch i trať na nižší teploty, než se čekalo, což na druhou stranu neznamenalo, že by se týmy chlazení nevěnovali. Tým proto v pátek testoval dodatečné otvory v oblasti kokpitu a žebrování po obou stranách motoru. Pro chladnější závod ale všechny otvory nebyly využity, díky čemuž vůz kladl menší aerodynamický odpor.
Chladící otvory
1. Žebrování během závodu pouze po levé straně2. V oblasti upevnění závěsů k monopostu3. Zadní centrální otvor4. Otvory na konci krytu motoru5. Dodatečné otvory po obou stranách kokpitu byly testovány, v závodě však nepoužity
Systém pro oddělení vzdušných proudů na zadním křídleTým usilovně pracuje na vlastní verzi systému F-kanálu, s nímž přišel letos McLaren a který už zkouší v trénincích také Sauber. Podle Domenicalliho jsou přínosy tohoto systému velké a určitě pomohou zvýšit maximální rychlost monopostu až o 6 km/hod.
Na F-kanálu pracují již nějakou dobu všechny týmy - pouze Renault prohlásil, že se zaměří vylepšování jiných stránek svého monopostu a tento systém nehodlá nasadit. Pokud ale bude chtít udržet krok s nejlepšími týmy, nic jiného mu podle mě stejně nezbude.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.