Většina vnitřních součástí monopostů Formule 1 zůstává před zraky veřejnosti utajena. Firma Xtrac dodávájící převodovky ovšem zaslouží pochvalu - nabídla nám pohled pod pokličku a zveřejnila detaily o svých dílech.
FIA loni v zájmu snižování nákladů vypsala tendr na motory a převodovky. V oblasti motorů vyhrál Cosworth, tendr na převodovky vyhrál britský Xtrac, který se do Formule 1 vrací po 14 letech jako dodavatel kompletního řešení převodového systému, ne pouze jeho součástek. Ten využívají dva týmy: HRT a Lotus. Virgin používá také součástky Xtracu, ovšem ve vlastní skříni.
Zatímco vnitřní části bezprodlevové zůstávají firemním tajemstvím, Xtrac se prostřednictvím zveřejněných obrázků podělil alespoň o pár detailů. Svou převodovku (projekt 1044) vyvíjel ve spolupráci s Dallarou, která pomáhala s řešením instalace ve voze s ohledem na aerodynamiku a zavěšení.
Na rozvržení převodovky, není nic převratného, dle obrázků odpovídá zhruba tomu, co jsme viděli u konkurence. I přes jednotnou specifikace skříně se může drobně lišit výrobní postup a vnitřní uspořádání, aby k ní mohly být připevněny závěsy, jejichž geometrie je navržená velmi přesně.
Hliníková skříň totiž obsahuje montážní úchyty pro závěsy, zkrutný stabilizátor, torzní tyče a tlumiče. Celková hmotnost převodovky činí přibližně 40 kg. Cena jedné z nich se pohybuje v přepočtu kolem 2,15 mil Kč. Díky technologiím využívaným v leteckém průmyslu se tloušťka stěn pohybuje jen kolem 3 mm.
Zdroje: Xtrac.com časopis Racecar Engineering scarbsf1.wordpress.com
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.