Šance McLarenu v letošní sezóně mohou být ohroženy otazníky, jež vyvolává jejich zadní křídlo - dle některých zasvěcených osob nemusí být v souladu s pravidly.
O vyjasnění výkladu ohledně mezery, která snižuje odpor a pomáhá zvýšit maximální rychlost na rovinkách přibližně o 10 km/hod, již dle britských médií požádaly týmy Ferrari a Red Bull. V posledních testech v Barceloně v tomto McLaren dominoval, když na cílové rovince dosahoval 313 km/hod, zatímco druhé Ferrari s Williamsem 308 km/hod a Red Bull dokonce jen 301 km/hod.
Pokud křídlo neprojde technickou kontrolou před Velkou cenou Bahrajnu příští víkend, bude muset McLaren, který dokázal zajet nejrychlejší kolo v Barceloně, narychlo nasadit jiné - což by nebylo nejlepší zprávou pro oba mistry světa v jeho službách, Lewise Hamiltona a Jensona Buttona.
"Zadního křídlo McLarenu vyvolává jisté obavy," potvrzuje šéf Red Bullu Christian Horner. V čem je problém? "Mají v něm otvor, který ovlivňuje tok vzduchu a na rovinkách by tak mohli získat mnohem vyšší rychlost. Myslím, že to bude před prvním závodem vyřešeno. Požádali jsme FIA o vysvětlení. Upřímně si myslím, že ve Ferrari jsou z toho ještě více rozrušeni."
Sporná škvíra v zadním křídle (slabě viditelná)
Situace trochu připomíná loňskou kontroverzi ohledně dvojitých difuzorů. Tři týmy - Brawn GP, Williams a Toyota - díky nim získaly nad ostatními velkou převahu v oblasti aerodynamiky. I přes protesty Ferrari, Red Bullu však tyto difuzory byly schváleny a Button s vozem BGP001 poté vyhrál šest z prvních sedmi závodů a získal rozhodující náskok v šampionátu.
Dle Hornera to může mít i letos vážné následky, a proto rakouská stáj již zahájila vývoj stejné části pro případ, že to McLarenu projde.
McLaren ji zřejmě krmí žraločí ploutví, proto si je jistý, že není v rozporu s pravidly
"Obecně: pokud oddělíte horní a spodní tok vzduchu, křídlo neklade žádný aerodynamický odpor a dosahujete vyšší maximální rychlosti," vysvětluje Horner. "Používá se to již léta, ale pro oddělení částí zadního křídla byste neměli. Naše otázka tedy zní: Přišli s chytrým návrhem nebo porušují pravidla? Musí si hodně věřit, že jejich řešení je legální. Já myslím, že legální bude."
K oddělení vzdušných proudů (viz zjednodušený obrázek níže) dochází při větším sklonu křídla, které kvůli toho ztrácí svou efektivitu. Přítlak vzniká rozdílem tlaku - spodní tok vzduchu jej má nižší, proto ho křídlo generuje. Stoupá se sklonem jen do určitého míry, poté opět klesá, s čímž klesá i kladený odpor.
Dle spekulací by tok vzduchu mohl proudit dokonce již z otvoru v horní části nosu a pilot McLarenu by nad ním měl mít v kokpitu kontrolu. McLarenu se totiž podařilo docílit snížení odporu vzduchu díky škvíře v zadním křídle pouze u vyšších rychlostí. Pokud však otvor není zepředu viditelný, nevidím důvod, proč by toto řešení mělo být zakázáno.
Aktualizace: Ferrari popírá zprávy z médií, že by proti křídlu McLarenu něco namítalo.
Sergio Pérez po těžkém konci u Red Bullu strávil letošní rok pauzou, aby si odpočinul a zhodnotil svou kariéru, než se vrátí do F1 s Cadillacem. Mexický pilot je přesvědčen, že díky tréninku a plánovanému testování bude připraven podávat výkony od prvního závodu sezony 2026.
Alex Brundle označil angažování Valtteriho Bottase a Sergia Péreze za správný krok pro Cadillac, i když by rád viděl místo pro mladého nebo amerického jezdce.
Generální ředitel týmu Cadillac F1 Dan Towriss se vyjádřil k spekulacím ohledně možného přesunu Christiana Hornera, zdůrazňujíc, že tým je plně zaměřen na budování vlastního projektu.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.