Lotus dnes v centru Londýna slavnostně představil svůj nový monopost. Po 16 letech se tak vrací do Formule 1, kde by rád navázal na úspěšnou tradici.
Lotus je zatím posledním z týmů Formule 1, jež představily své vozy. Zbývají už jen USF1 a Campos, o kterých ale někteří lidé pochybují, že to vůbec kvůli finančním problémům dotáhnou na start prvního závodu.
V Royal Horticultural Hall se dnes v podvečer sešlo na 400 lidí - všichni zaměstnanci a další hosté. Gascoyne se během odhalování chopil slova. Přiznal, že je to pro něj velmi zvláštní okamžik a poděkoval majiteli týmu Tonymu Fernandesovi za důvěru.
"Představení nového vozu je okamžik, na který je designérský a celý tým hrdý. Tento ale pro mě osobně znamená velmi mnoho ze dvou důvodů. Zaprvé - jméno Lotus se vrácí zpět do F1, což je velmi zvláštní," popisuje Gascoyne. "Vyrůstal jsem v Norfolku o chodil jsem do školy, která je vzdálená 8 km od původní továrny. Vyrůstal jsem v době, kdy Lotus vyhrával závody a šampionáty, takže příležitost pracovat s tímto týmem je něco mimořádného. Ale také výzva: přivést do F1 nový tým a nové autoza tak krátkou dobu!
"Máme fantastické duo jezdců, kteří vložili důvěru v celý tým návrhářů. Jsem hrdý na to, že můžu stát zde na pódiu a zastupovat ten tým - odvedl skvělou práci," dodává Gascoyne.
Prvním pilotem, kterého Lotus potvrdil, byl Ital Jarno Trulli, jenž řekl: "Pro mě to je okamžik plný emocí - bude to skvělé přivést Lotus zpět na trať, kam patří. Čelíme velké výzvě - ale kvůli toho jsme tady. Jsem pro to opravdu zapálen."
Trulliho partnerem bude Heikki Kovalainen, který přišel po dvou letech strávených v McLarenu. "Celý tým předvedl fantastické úsilí. Když jsem přišel poprvé za Mikem a Tonym, na recepci byli čtyři lidé, zeptal jsem se jich: Jste si jisti, že se to do Bahrajnu zvládne? Řekli, že v pohodě. Už se nemůžu dočkat příštího týdne, kdy začneme jezdit a dělat svou práci," uvedl finský pilot.
"Slovy ani nedokážu popsat, co dnes cítím," prohlásil majitel týmu týmu Fernandes. "Je to úžasná věc, obdržet licenci F1, a z počátečních pěti lidí v Hinghamu to dotáhnout až se dnes s tímto vozem. Bylo to vzrušující, když Clive (Chapman) řekl, že to je jako na počátku Lotusu kdysi v minulosti."
Obecné technické informace
- karosérie a šasi: uhlíková vlákna- přední a zadní zavěšení: uhlíková vlákna- tlumiče: Penske- řízení: Lotus- převodovka: X-Trac- spojka: uhlíková AP Racing- brzdy: kotouče a destičky Hitco, třmeny AP Racing- chladící systémy: vyvinuté vlastním týmem Lotusu- vybavení kokpitu: MES- volant: Lotus- sedadlo: Lotus- hasicí systém: FEV- kola: BBS dle specifikací Lotusu- baterie: Yuassa- palivo a maziva: neuvedeno
- rozvor: přes 3 000 mm- celková délka: neuvedeno- celková výška: 950 mm
- motor: Cosworth V8 CA2010
Vůz již absolvoval první zkušební jízdy v Silverstone počátkem týdne. Příští středu by již neměl chybět při testování v Jerezu spolu s ostatními týmy.
Oficiální záběry z prvních jízd v Silverstonu
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.