Ve Valencii dnes bylo rušno - dvě hodiny po BMW Sauberu prezentoval vůz pro sezónu 2010 také Renault. Krom toho potvrdil i své závodní piloty - Roberta Kubicu a Vitalije Petrova.
Renault rovněž oznámil své rezervní piloty: Ho-Pin Tunga, Jeroma D'Ambrosia a také českého pilota Jana Charouze! Stává se mezinárodním týmem pilotů - považte sami: Polák, Rus, Číňan, Belgičan a Čech.
Tung s D'Ambrosiem jsou svěřenci manažerské společnosti Gravity, kterou provozuje nový majitel týmu Gerard Lopez. Tito piloti tak příliš velkým překvapením nebyli. Nás však obzvlášť těší angažování 22letého krajana Charouze, jenž vloni triumfoval v Le Mans sérii (LMP1) s týmem Aston Martin Racing.
Je ale otázkou, jak často uvidíme našeho zástupce za volantem vozu F1. Žel spíše nikterak potěšující odpověď je nasnadě. Honza bude letos jezdit ve Světové sérii Renaultu s 3,5litrovým V6 motorem a 425 koni za zády.
Zbarvení nového monopostu navozuje vzpomínky na léta 1978, kdy Renault vstoupil do světa Formule 1 v podobných barvách. Po návratu automobilky s vlastním monopostem do soutěže v roce 2002 diktovali zbarvení monopostu sponzoři. Loni však francouzský tým o své největší přišel - ING odešlo kvůli singapurskému skandálu, Mutua Madrilena opustila tým ve stejnou dobu.
"Začátek nové sezóny je vždy obdobím velkých očekávání," prohlásil na úvod šéf týmu Eric Boullier. "V sezóně 2010 to platí samozřejmě i pro Renault, jelikož pro tým začíná nová éra. Máme novou strukturu, nové piloty, nové zbarvení - mnoho vzrušujících věcí, kvůli kteým se na letošní rok těšíme."
"Stanovování cílů není nikdy jednoduché, je však jasné, že v roce 2010 máme vysoké ambice, protože se chceme s Renaultem dostat zpět na špici. Tohle se nám ale nepodaří během jedné noci, budeme proto usilovat o postupné zlepšování.
"R30ka by měla být konkurenceschopným, silným a spolehlivý vozem a rozhodli jsme se pro agresivní strategii jejího vývoje. Továrny v Enstone a Viry pracovaly během zimních měsíců naplno, abychom mohli do nové sezóny vstoupit v nejlepší možné formě. Tyto továrny byly úspěšné v minulosti a nezapoměly na to, jak se ve Formuli 1 vyhrává," dodává Boullier.
Technické specifikace- délka: 5 050 mm- výška: 950 mm- šířka: 1 800 mm- rozchod předních kol: 1 450 mm- rozchod zadních kol: 1 400 mm- celková hmotnost: 620 kg (včetně pilota, kamer a závaží)
Motor: RS27- objem: 2 400 cm3- úhel sevření válců: 90°- počet válců: 8- maximální otáčky: 18 000- ECU: MES SECU- palivo: Total- maziva: Elf- baterie: Renault F1 Team
Z difuzoru žel opět moc vidět nebylo
Videoprezentace R30
Srovnání s loňským monopostem
U Renaultu nejsou rozdíly (kromě délky) tak patrné, jako u ostatních týmů, jež zatím představovaly své nové vozy. Přesto s jistou dávkou humoru dnes technický ředitel Renaultu James Allison řekl: "Je to hodně odlišné a i má matka by dokázala popsat rozdíly, jež jsou zvenčí patrné. R30ka je štíhlejší a atraktivnější než její předchůdce. Ke změnám ale nedošlo kvůli estetického hlediska - jsou výsledkem intenzivního aerodynamického vývoje, z nichž R30 těží."
"Uvnitř došlo také k významným změnám. Největší rozdíl je dán integrací mnohem větší palivové nádrže kvůli novým pravidlům a optimalizací vozu po vyjmutí KERSu. Ke stovkám dalších vylepšení došlo ve všech částech vozu."
Nové auto je s celkovou délkou 5 050 mm o 250 mm delší než to loňské. Tým zcela přepracoval zadní část, aby mohl co nejvíce těžit z dvojitého difuzoru.
CFD letos hrála velkou úlohu při vývoji R30 - od detailů v návrhu chlazení brzd, jež budou kvůli těžším vozům více namáhány, až po celkový aerodynamický koncept.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.