Ve Valencii dnes bylo rušno - dvě hodiny po BMW Sauberu prezentoval vůz pro sezónu 2010 také Renault. Krom toho potvrdil i své závodní piloty - Roberta Kubicu a Vitalije Petrova.
Renault rovněž oznámil své rezervní piloty: Ho-Pin Tunga, Jeroma D'Ambrosia a také českého pilota Jana Charouze! Stává se mezinárodním týmem pilotů - považte sami: Polák, Rus, Číňan, Belgičan a Čech.
Tung s D'Ambrosiem jsou svěřenci manažerské společnosti Gravity, kterou provozuje nový majitel týmu Gerard Lopez. Tito piloti tak příliš velkým překvapením nebyli. Nás však obzvlášť těší angažování 22letého krajana Charouze, jenž vloni triumfoval v Le Mans sérii (LMP1) s týmem Aston Martin Racing.
Je ale otázkou, jak často uvidíme našeho zástupce za volantem vozu F1. Žel spíše nikterak potěšující odpověď je nasnadě. Honza bude letos jezdit ve Světové sérii Renaultu s 3,5litrovým V6 motorem a 425 koni za zády.
Zbarvení nového monopostu navozuje vzpomínky na léta 1978, kdy Renault vstoupil do světa Formule 1 v podobných barvách. Po návratu automobilky s vlastním monopostem do soutěže v roce 2002 diktovali zbarvení monopostu sponzoři. Loni však francouzský tým o své největší přišel - ING odešlo kvůli singapurskému skandálu, Mutua Madrilena opustila tým ve stejnou dobu.
"Začátek nové sezóny je vždy obdobím velkých očekávání," prohlásil na úvod šéf týmu Eric Boullier. "V sezóně 2010 to platí samozřejmě i pro Renault, jelikož pro tým začíná nová éra. Máme novou strukturu, nové piloty, nové zbarvení - mnoho vzrušujících věcí, kvůli kteým se na letošní rok těšíme."
"Stanovování cílů není nikdy jednoduché, je však jasné, že v roce 2010 máme vysoké ambice, protože se chceme s Renaultem dostat zpět na špici. Tohle se nám ale nepodaří během jedné noci, budeme proto usilovat o postupné zlepšování.
"R30ka by měla být konkurenceschopným, silným a spolehlivý vozem a rozhodli jsme se pro agresivní strategii jejího vývoje. Továrny v Enstone a Viry pracovaly během zimních měsíců naplno, abychom mohli do nové sezóny vstoupit v nejlepší možné formě. Tyto továrny byly úspěšné v minulosti a nezapoměly na to, jak se ve Formuli 1 vyhrává," dodává Boullier.
Technické specifikace- délka: 5 050 mm- výška: 950 mm- šířka: 1 800 mm- rozchod předních kol: 1 450 mm- rozchod zadních kol: 1 400 mm- celková hmotnost: 620 kg (včetně pilota, kamer a závaží)
Motor: RS27- objem: 2 400 cm3- úhel sevření válců: 90°- počet válců: 8- maximální otáčky: 18 000- ECU: MES SECU- palivo: Total- maziva: Elf- baterie: Renault F1 Team
Z difuzoru žel opět moc vidět nebylo
Videoprezentace R30
Srovnání s loňským monopostem
U Renaultu nejsou rozdíly (kromě délky) tak patrné, jako u ostatních týmů, jež zatím představovaly své nové vozy. Přesto s jistou dávkou humoru dnes technický ředitel Renaultu James Allison řekl: "Je to hodně odlišné a i má matka by dokázala popsat rozdíly, jež jsou zvenčí patrné. R30ka je štíhlejší a atraktivnější než její předchůdce. Ke změnám ale nedošlo kvůli estetického hlediska - jsou výsledkem intenzivního aerodynamického vývoje, z nichž R30 těží."
"Uvnitř došlo také k významným změnám. Největší rozdíl je dán integrací mnohem větší palivové nádrže kvůli novým pravidlům a optimalizací vozu po vyjmutí KERSu. Ke stovkám dalších vylepšení došlo ve všech částech vozu."
Nové auto je s celkovou délkou 5 050 mm o 250 mm delší než to loňské. Tým zcela přepracoval zadní část, aby mohl co nejvíce těžit z dvojitého difuzoru.
CFD letos hrála velkou úlohu při vývoji R30 - od detailů v návrhu chlazení brzd, jež budou kvůli těžším vozům více namáhány, až po celkový aerodynamický koncept.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.