BMW Sauber představil ve Valencii nový vůz

Kubica, Robert
Kubica, Robert, foto: BMW Motorsport
Petr Hlawiczka 31. ledna 2010 19:00
Sdílej:

Dnes se ve Španělsku představil také monopost C29 včetně nového barevného provedení a sponzorů, čímž se stal třetím novým vozem, který jsme si mohli prohlédnout. Zítra s novým vozem vyrazí německý tým také poprvé na trať.

I když automobilka BMW odešla z Formule 1, její jméno díky Peteru Sauberovi, jenž se po pěti letech znovu vrací do F1, dále přežívá. Nový monopost bude pohánět motor Ferrari - a od italského týmu pochází také převodovka.

Technický ředitel Willy Rampf popsal změny na voze následovně: "Prodloužení nádrže se podepsalo také na celkové délce vozu. Přední pneumatiky jsou užší, proto také budou namáhanější, což vyžaduje přesunutí hmotností více k zadní části vozu."

"Na první pohled si u C29 všimnete vysoko posazeného nosu. Jedinečným rysem je rovněž extrémně dlouhý vyříznutý přechod od šasi směrem k podlaze. Tato a další aerodynamická řešení také pomáhají zajistit optimální přívod vzduchu k dvojitému difuzoru. Další změny na voze byly vyžadovány kvůli integraci motoru a zvláště převodovky od Ferrari," dodává Rampf.

Nový vůz obsahuje také žraločí ploutev, podobně jako jsme to viděli při představení nového auta McLarenu. Vůz zachovává původní zbarvnení, jež používala v F1 automobilka BMW. Kvůli menšímu počtu sponzorů je na něm však převažuje více bílé plochy.

Za volantem C29 se v závodech letos představí mladý Japonec Kamuj Kobajaši a zkušený Pedro de la Rosa, jenž se do F1 vrací po 7 letech testování u McLarenu.

Obecné technické informace:- šasi: monokok z uhlíkových vláhen- zavěšení: horní a dolní závěsy, vnitřní pružiny a tlumiče ovládaný systémem pushrod (Sachs Race Engineering)- brzy: Brembo- převodovka: sedmirychlostní rychlořadící uhlíková převodovka Ferrari, podélně usazená, spojka z uhlíkových vláken- elektronika šasi: MES- volant: tým BMW Sauber F1- pneumatiky: Bridgestone Potenza- kola: OZ- délka: 4 940 mm- šířka: 1 800 mm- výška: 1 000 mm- rozchod předních kol: 1 495 mm- rozchod zadních kol: 1 410 mm- hmotnost: 620 kg (včetně pilota a provozních kapalin, bez paliva)

 

Srovnání s loňským monopostem

Designer Willy Rampf postupoval dle letošních trendů - vůz obsahuje výše posazený nos, větší, zato více vyříznuté bočnice s menšími vstupy vzduchu. Vůz má stejně jako ten ze závěru loňské sezóny kryt motoru ve tvaru žraločí ploutve.

Člověk si na voze ihned všimne nejen vyššího, delšího nosu, ale také umístění předního křídla, jež je nyní posazeno blíže k předním kolům.

Návrháři se krom větší nádrže museli vypořádat také s integrací nového motoru a převodovky - ty již nebude dodávat BMW, ale Ferrari (byť tým zřejmě dále ponese název BMW Sauber).

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.