Druhý nový vůz, jež se představí veřejnosti, bude McLaren MP4-25. Slavnostní představení začalo v pravé poledne v centrále Vodafone v Newbury a byla živě vysílána i přes Internet.
A na adrese carlaunch.mclaren.com jste mohli být také u toho. Prezentace se zdařila, web nápor udržel (což se o včerejší akci Ferrari říct nedá). Nezúčastnil se ji Norbert Haug, dle Whitmarshe má nějaký problém s hlasem.
Vůz má agresivně tvarované bočnice - a opravdu obsahuje i onu "žraločí ploutev," kterou McLaren dlouho odmítal a ani v loňské sezóně ji nepoužil. Zbarvení je klasické stříbrno-červené. Nos, byť trochu připomíná řešení Red Bull z loňského roku, není až tak moc vykrojený, jak tomu bylo u RB5.
Jeho šéfdesigner Tim Goss prohlásil, že na tomto voze odvedli tolik práce, jako ještě na žádném jiném dřívějším monopostu. Dle Whitmarshe je cíl jasný: vítězství.
Lewis Hamilton o novém voze prohlásil, že je úplně odlišný od toho loňského: "Vůz vypadá jinak, je úplně jiný, na což jsem hrdý, protože na tom mám také svůj podíl. Jsem si jistý, že se bude ovládat úplně jinak než loňské auto. Pracovali jsme na něm už dost dlouho. Kluci makají naplno, zkoušejí vyrábět součástky, vyvíjet a zlepšovat přítlak a aerodynamickou efektivitu."
Jenson Button s ním souhlasí, indicie svědčí o tom, že auto bude dobré, ale zároveň upozornil na to, že jeho skutečná výkonnost se ukáže až během testování na trati příští týden: "Viděli jsme čísla a všechno je velmi pozitivní, řídili jsme jej na simulátoru - ale skutečná práce začne za pár dní ve Valencii.
Vůz bude i letos pohánět motor od starých dobrých přádel ze Stuttgartu. Mercedes-Benz FO 108X V8 byl proti tomu loňskému, jenž de facto zvítězil v obou šampionátech, opět trochu vylepšen.
Tým vstoupí do letošní sezóny s hvězdným párem - mistrem světa z roku 2009 Jensonem Buttonem a mistrem svět z roku 2008 Lewisem Hamiltonem. Poprvé od roku 1989 budou oba vozy McLarenu pilotovány opět mistry světa - tehdy jezdeckou dvojici tvořili Alain Prost s Ayrtonem Sennou. Snad budou letošní piloti spolu vycházet o něco lépe.
Difuzor žel (stejně jako včera Ferrari) schovávali
Obecné technické informace:Monokok: kompozitní z uhlíkových vláken zahrnující přední a boční nárazové strukturyZavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče, systém pushrod, lomená páka s dvojitým zavěšenímTlumiče: KoniElektronika: McLaren Electronic SystemsPneumatiky: Bridgestone PotenzaRadiokomunikace: KenwoodKola: EnkeiBrzdové: Akebono Baterie: GS Yuasa CorporationŘízení: McLaren s posilovačemNástroje: McLaren Electronic SystemsNástřik: AkzoNobel Car Refinishes s využitím produktů SikkensKaroserie: kompozitní z uhlíkových vláken; oddělený kryt motoru, bočnice a podlaha; strukturovaný nos s integrovaným předním křídlem
Motor:Typ: Mercedes-Benz FO 108XObjem: 2,4 lPočet válců: 8Max. otáčky: 18 000Úhel sevření válců: 90°Vrtání pístů: 98 mmPočet ventilů: 32Palivo: bezolovnatý ExxonMobil High Performace s biosložkou (5,75%)Svíčky: NGK závodní svíčky speciálně sestrojené pro F1 motor Mercedes-BenzVáha: 95 kg (minimum stanovené FIA)Mazivo: Mobil 1 pro vysokou výkonnost, nižší tření, účinnější ochranu, lepší chlazení a odolnost proti opotřebení
Nový monopost bude na trati poprvé otestován v pondělí 1. února na okruhu Ricarda Torma ve Valencii.
Srovnání s loňským monopostem MP4-24
Vůz má dle očekávání větší rozvor kvůli novým pravidlům, která letos neumožňují týmům tankovat během závodu. Dalším rozdílem proti MP4-24 je výše posazený nos dle vzoru Red Bullu, jak už jsem zmínil výše.
Nový kryt motoru nejen lépe formuje tok vzduchu na zadní křídlo, což pomáhá zvýšit přítlak, ale nově slouží také pro výstup vzduchu. U McLarenu tak konečně pozitiva tohoto řešení překonala negativa (jemné vychylování zádi ze směru).
Tým dnes také skrýval svůj difuzor, jelikož v jeho řešení šli letos dle Lowa až do extrémů a konkurence by jej mohla ihned zkopírovat. Podobně k tomu přistoupili včera u Ferrari, o jejichž voze začaly kolovat spekulace, že nebude tak rychlý, jak se čeká, a proto již v Maranellu pracují na nové verzi (F10-B).
Užší pneumatiky budou rovněž klíčové. "Je těžké říci, jak se budou chovat," uvedl Lowe. "Budeme muset teprve rozhodnout, zda postačí jedna zastávka, nebo zda piloti budou muset stavět dvakrát." Velmi bude záležet na tom, jak šetrně se s nimi bude zacházet. Neale poznamenal, že týmy budou možná schopny vyměnit pneumatiky ne do čtyř, ale do tří vteřin!
MP4-25 je také více vypouklejší kvůli většímu množství paliva, jež musí pojmout. "Největší výzvou bylo začlenění 160 kg nádrže," uvedl Jonathan Neale, generální ředitel McLarenu. "Ovlivňuje rozložení hmotnosti, proudění vzduchu kolem vozu, na všech úrovních." Další věc, jež museli zohlednit, bylo chlazení. Dle Paddyho Lowa by totiž mohla "velmi vzrůst teplota paliva."
U Ferrari se mi nicméně bočnice líbily včera více, díky jejich prohnutí směrem vzhůru na okrajích působí lépe propracované. Těžko však dle obrázků (navíc z prezentací) blíže vytvářet závěry o výkonnosti jednotlivých monopostů - na ty si budeme počkat do prvního závodu sezóny.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.