Ferrari dnes slavnostně odhalil svou zbraň pro letošní sezónu - Ferrari F10. Učinil tak jako první z týmů Formule 1, jelikož Mercedes v pondělí představil pouze nové barvy na starém voze BGP001.
Prezentace byla zahájena v 10:30 v Maranellu, program včetně tiskové konference a testovacích jízd ve Fioranu bude probíhat po celý den. Vše mělo být vysíláno živě i přes Internetu, žel jejich web dle očekávání nápor 3 miliónů fanoušků nevydržel a během chvilky zkolaboval.
Stefano Domenicali na úvod při snímání pokrývky vozu prohlásil: "Chceme být opět plně soustředěni a znovu vyhrávat." Z pilotů jako první promluvil Felipe Massa: "Cítím to více než kdy jindy. Chci pracovat, náš vůz bude konkurenceschopný." Fernando Alonso dodal: Pro mě to je velmi emocionální. Jsem tady poprvé. Doufám, že ti, co podporují Ferrari, budou moci být díky vítězství v šampionátu na nás opět hrdí."
Vůz, o němž všichni v Maranellu doufají, že se vrátí letos opět na špici po obtížné sezóně 2009, je výsledkem několikaměsíčních vývojových prací, protože Ferrari se loni brzy rozhodlo zaměřit svou pozornost na nový vůz - do loňského F60 nešel tak efektivně zakomponovat dvojitý difuzor jako u většiny konkurence (zejména kvůli příliš široké převodovce)."Letošní šampionát pro nás bude velmi důležitý," prohlásil dnes šéf stáje Stefano Domenicali. "Ten minulý nebyl z různých důvodů moc pozitivní, proto od toho letošního čekáme, že budeme konkurenceschopní - a Ferrari si to zaslouží."Dále dodal: "Máme dva nové piloty - proč dva nové? Fernando Alonso je dvojnásobný mistr světa a po tom druhém titulu si říkáme, že budeme mít i třetí. Již prokázal, že patří mezi velké šampióny F1, a nyní je ten správný moment pro něj i pro nás, kdy chce být úspěšný a my chceme zopakovat to, co je představou naší skupiny."Felipe, hovoříme o novém Felipem, po tak dramatickém šampionátu jako byl ten loňský s nehodou v Maďarsku - Felipe má všechny předpoklady, aby prokázal, že velmi úspěšný, může ukázat, že chce znovu nastartovat svou cestu, jež byla přerušena osudem v Maďarsku. Mnoho štěstí oběma," dodává poněkud chaoticky v rychlém sledu myšlenek citově rozechvělý Domenicali.
Ferrari také zveřejnilo pár obecných technických informací ohledně monopostu F10:
- šasi vyrobeno z uhlíkových vláken vícevrstvé kompozitní struktury- podélná převodovka Ferrari- diferenciál s omezenou svorností- elektronicky řízená rychle řadící poloautomatická sekvenční převodovka- počet rychlostních stupňů: sedm + zpátečka- chlazené kotoučové brzdy z uhlíkových vláken Brembo- nezávislé zavěšení, push-rod torzní pružiny vpředu i vzadu- hmotnost včetně vody, olejů a pilota: 620 kg- kola: 13" BBS vpředu i vzadu
motor:- typ: 056- počet válců: osm- blok válců z hliníkové slitin, úhel sevření válců 90°- počet ventilů: 32, pneumaticky ovládané- objem motoru: 2398 cm3- vrtání pístů: 98 mm- váha: do 95 kg- elektronické vstřikování a zapalování- palivo: Shell V-Power- mazivo: Shell Helix UltraSrovnání se předchozím monopostem F60:
Nový monopost má větší rozvor, protože obsahuje větší nádrž kvůli zákazu dotankování paliva, jenž vstoupí letos po dlouhých letech opět v platnost. Dominuje mu vykrojený nos ve stylu loňského Red Bullu RB5 a kulatější a na okrajích vzhůru prohnuté bočnice - tedy úpravy, které by měly lépe řídit tok vzduchu kolem monopostu a snížit nežádoucí turbulence.Při pohledu ze předu si lze rovněž všimnout menších otvorů pro vstup vzduchu v bočnicích. Jedná se zřejmě o následek odstranění KERSu, proto již není třeba tak velké chladící kapacity, což se blahodárně podepíše na aerodynamice vozu. Žebrování nahoře bude kvůli větší nádrží sice užší na šířku, ale delší.Zrcátka jsou opět vertikálním aerodynamickým prvkem usměrňující proudění vzduchu spojena s podlahou, nikoliv s kokpitem.
Ferrari se dnes snažilo skrývat řešení svého difuzoru, jež považuje za klíčový prvek, před konkurencí, která bude jistě pečlivě studovat fotografie. Vůz se ale do prvního závodu podstatně změní. Ne fundamentálně, přesto očekávám, že v Bahrajnu bude zcela odlišný minimálně přední a zadní spoiler - s takto vypadajícím vozem k prvnímu závodu Ferrari nenastoupí.(Dnešní plánované testovací jízdy, jež měly být živě vysílány, s novým vozem ve Fioranu byly kvůli nepřízni počasí zrušeny).
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.