Včera jsme se podívali na upravená křídla některých týmů pro Monzu - nejrychlejší okruh kalendáře vyžadující nejnižší přítlak. Všechny týmy pro tento závod jednorázově upravují aerodynamiku svých monopostů - dnes si ukážeme změny na zadních spoilerech u BMW, McLarenu a Brawnu.
BMW
Ačkoliv na Monzu nepřivezl tak extrémní řešení minimalizující aerodynamický odpor jako v minulosti, BMW Sauber bezesporu patřil k těm týmům, které nasadily ukázkové zadní křídlo generující nízký přítlak.
Z obrázku je vidět, jak se vyvíjela závodní verze v posledních třech závodech od Valencie, kde BMW využívalo i přídavné centrální křidélko (1). Oproti Monze ubyl výřez v boční části, což vylepšuje průchod vzduchu a umožňuje dosáhnout vyšších rychlostí (2). Hlavní profil i klapka již nejsou tak hluboké jako v Belgii (3).
McLaren
Stříbrní pro Itálii také pro Velkou cenu Itálie upravili zadní křídlo, i když ne tak extrémně jako výše uvedené BMW. Bočnice jsou pobdobné jako u Renaultu, na rozdíl od něj (a většiny ostatních) McLaren si v nich ponechal žebrování (3 otvory) i pro zdejší závod.
Na obrázcích vidíte, jakou verzi nasazovali pro poslední 3 závody. V jednom z deštivých tréninků v Belgii McLaren testoval více zakřivenou verzi křídla, kterou ale zatím v závodech nepoužil.
BrawnGP
Brawn ve již do Spa přivezl nové zadní křídlo se systémem pro změnu polohy obou profilů zároveň. Na Monze byl snížen se úhel náklonu obou profilů.
Barrichello (nejen v Monze) údajně volil nižší aerodynamický přítlak, což by mohlo vysvětlovat to, že na rychlých tratích poráží Buttona (i když ve Valencii ho také porazil a jelo se s vysokým přítlakem - Brit se údajně více trápil s pneumatikami).
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.