McLaren ukázal KERS

Kovalainen, Heikki
Kovalainen, Heikki, foto: McLaren
x-o 27. dubna 2009 23:00
Sdílej:

McLaren-Mercedes ohledně svého systému pro rekuperaci kinetické energie hýří sebevědomím a během víkendu v Bahrajnu veřejnosti jako první odhalil jeho vzhled a umístění ve voze.

Vývoj systému probíhal v sídle Mercedes HPE (High Peformance Engines) v Brixworthu a podle slov víceprezidenta Mercedesu Norberta Hauga spolknul přibližně 60 milionů eur. McLaren zvolil klasickou elektronickou verzi, kdy nabíjení a vybíjení probíhá přes elektromotor, jako úložiště energie slouží soustava baterií a celý proces ovládá samostatná řídící jednotka. Kompletní KERS má jen 25 kg, což by mělo být nejméně ze všech týmů, verze soupeřů jsou až o 10 kg težší. Navíc se McLaren chlubí tím, že jako jediný využívá systém na maximální výkon 82 koní. Vzhledem k vysokým investicím a pokročilému stupni vývoje by Mercedes pravděpodobně rád dodával svou verzi ostatním týmům v případě schválení jednotného KERSu pro rok 2010. 1. Elektromotor (MGU – Motor/Generator Unit) 2. Řídící jednotka (KCU – KERS Control Unit) 3. Baterie Celé úložiště energie se skládá z 86 článků svařených laserem. Baterie dodává firma A123 Systems a jedná se o LiFePo články (lithium-železo-fosfát). Ve srovnání s LiPo (lithium-polymer), které používají ostatní týmy, nabízí nižší energetickou hustotu, takže pro uložení stejného množství energie potřebují větší objem, ale jejich nabíjení je mnohem rychlejší, mají vyšší životnost a nehrozí u nich nebezpečí exploze při nárazu nebo provozu v extrémních podmínkách. U McLarenu by tedy neměla hrozit podobná situace, jaká nastala u Kimiho Räikkönena v Malajsii. V jeho voze došlo ke zkratu, následnému přehřátí baterií a spuštění hasícího systému. Na obrázku vidíme uložení elektromotoru u spodní části motoru, baterie jsou na dně levé bočnice (při pohledu zepředu), řídící jednotka naopak v bočnici pravé.
Témata:
Stalo se