Ve Formuli 1 se představil nový IR senzor

Pneumatika Michelin
Pneumatika Michelin, foto: Lucky Strike B.A.R Honda
Petr Hlawiczka 16. dubna 2009 21:30
Sdílej:

Dodavatel měřících systémů pro týmy Formule 1 - BERU f1systems - vyvinul nový infračervený senzor pro monitorování pneumatik v závodním prostředí. Tento senzor poskytuje přesné údaje nejen o teplotě směsi.

Je také prvním, jenž je schopen zaznamenat přesnou teplotu a tlak pneumatiky, aniž by byl ovlivněn okolní teplotou. K čemu je takové čidlo dobré? Letos totiž došlo k dramatické redukci v oblasti testování monopostů během sezóny, navíc byly nasazeny nové hladké pneumatiky, proto vznikla potřeba mít nové monitorovací zařízení. "Teplotní čidla jsou obvykle umístěna v ráfku jako součást ventilku," říká ředitel BERU John Bailey. "Úniky tepla z ráfku a z brzd obvykle zkreslují výsledky, což vede ke špatnému nastavení. Náš systém používá IR čidla k měření vnitřní teploty samotné pneumatiky, ne pouze k měření teploty vzduchu." Tento senzor byl týmy F1 testován během zimy, jak si mnohé z nich zvykaly na hladké pneumatiky. "S omezením testů budou takto získaná data v roce 2009 velmi cenná," dodává Bailey. Zákaz ohřevu pneumatik, jenž vstoupí v platnost od roku 2010, tento systém učiní ještě důležitějším, jak budou inženýři hledat důvěryhodná data pro identifikaci optimální parametrů pneumatiky pro co nejlepší výkony v kvalifikacích a závodech. Tento systém nabízí výborné rozlišení (0,25 ºC) a přesnost (0,5 ºC) v širokém teplotním rozmezí - od -40 ºC do 215 ºC. Senzor je umístěn v kole, odkud přenáší tlak, teplotu vzduchu a pneumatiky (v 1Hz) přes anténu do ECU. Současní zákaznici mohou jednoduše upgradovat své TPMS (temperature and pressure monitoring system) díky nové elektronice a softwaru. Systém je rovněž kompatibilní s používanou CAN sběrnicí, díky čemuž půjde lekce integrovat do současných zobrazovacích jednotek. S čidly je dodáván i nízkofrekvenční přijímač, který umožňuje závodním inženýrům přijímat data na dálku. Díky tomu mohou monitorovat teplotu a tlak, i když kola nejsou namontována na monopost, ale na různá testovací zařízení.
Témata:
Stalo se