Statistika je mnohdy neúprosná a při pohledu na "oblíbenost" některých témat se zdá, že tým Sauber nestojí zrovna na piedestalu zájmu čtenářů. Přitom boj malého švýcarského týmu o přežití je příběh natolik dramatický, že by zasloužil dost možná i filmovou podporu.
Když v červenci přebíral Frédéric Vasseur po Moniše Kaltenbornové stáj se sídlem v Hinwilu, Sauber se pokoušel zachovat konkurenceschopnost, ačkoliv s nevyvíjeným vozem a rok starým motorem to bylo prakticky nemožné. Dost možná překvapivých pět bodů Pascala Wehrleina už v druhé polovině sezóny nenarostlo, ale doslova před několika desítkami hodin bylo potvrzeno spojenectví s Alfou Romeo. Šéf Sauberu tak může bez větší nadsázky tvrdit, že vyhlídky švýcarského týmu na rok 2018 mohou být optimistické...
Frédéricu, spolupráce s Alfou Romeo je pro vás určitě fantastickou zprávou. Když jste uprostřed sezóny přebíral Sauber, bylo hodně těžké přijít s nějakým zázrakem - ale můžete nám říci o těch malých a co pro vás znamená dohoda s Alfou Romeo?
Frédéric Vasseur: Jsem na tým hrdý. Když se propadnete dozadu, není život vůbec jednoduchý. Nový projekt se hodně zpozdil, takže jsem rád, že si tým udržel silnou motivaci. A my se nadále zlepšujeme, jsme na dobré cestě. Udělali jsme na autě několik zlepšení, takže je viditelný pokrok. Děláme malé krůčky, ale pořád se posouváme vpřed. Zázrak nenastane jako když lusknete prsty. Úspěch je vždy dílem mnoha maličkostí, takže pokud je motivace, mělo by se jí využít. Já tomu věřím - zvláště když se objevila šance na spojení s tak ikonickým partnerem, jakým Alfa Romeo bezesporu je.
V minulém roce jsme byli svědky nástupu nové generace monopostů. Někteří byli úspěšní hned zkraje, jiným to chvíli trvalo. Když jste tým převzal, co bylo největší slabinou Sauberu?
FV: Je to stejná písnička: nešlo o jeden slabý bod, ale důsledek situace z roku 2016, kdy vůz nebyl dost konkurenceschopný. Auto pro rok 2017 bylo připraveno hodně pozdě - byl to nový projekt a pokud se zpozdí o šest měsíců, dostanete se do obtížné situace a vůbec není snadné soupeře dohnat. Ani rozhodnutí závodit s motorem Ferrari specifikace 2016 situaci nijak neulehčilo. Ovšem než jsem k týmu nastoupil, všechny podobné okolnosti jsem znal. Existuje slavný výrok "Naděje umírá poslední" - ten nakonec můžeme brát za dobrou výzvu (usmívá se).
Sauber skončil v Poháru konstruktérů poslední. Doufal jste ve víc?
FV: Musíme být realisty. Před námi byl McLaren Honda. Když jsem k týmu nastoupil, byl ještě za námi, ale už věděl, jak postupovat v otázce chybějícího výkonu, takže nějaký posun vpřed byl krajně nerealistický.
Co bylo rozhodujícím faktorem, který vás přišpendlil na konec startovního pole? Byl to problém auta, pohonné jednotky, pilotů nebo týmového úsilí?
FV: Nejde tyhle věci oddělit a ukázat prstem na jednu příčinu. Když se ocitnete zcela vzadu, musíte věnovat pozornost každé oblasti a detailům. Je to stejné, jako když jezdíte zcela vpředu, jen směr je jiný: když jste na vrcholu, musíte dbát na to, aby vás někdo nepředstihl - když jste docela vzadu, jedinou vaší snahou je dostat se výš.
Hodnotíte situaci, že máte pro rok 2018 ještě obě místa volná, jako "výhodnou"?
FV: Haha, výhodnou... Tím si vůbec nejsem jistý. Každý den na toto téma dostávám takových dvě stě otázek (smích). Ale ano, je třeba si vybrat a já se také brzy rozhodnu.
Pokud byste měl definovat ideálního pilota, jaké vlastnosti by měl mít?
FV: Takhle se k tomu nelze postavit, není to jako si vyjet na piknik (smích). Kdyby to bylo tak jednoduché, řekl bych Lewis Hamilton a Sebastian Vettel - asi jako každý další šéf stáje v paddocku. My musíme být realističtí: i když se bude příští sezóna dobře vyvíjet, určitě nebudeme bojovat o vítězství. Red Bull Racing vstoupil do F1 sedm let předtím, než vyhrál mistrovství - Mercedesu to trvalo pět let, a to převzal mistrovskou stáj. Nelze být rychlejší - dobré věci potřebují svůj čas. Pokud budeme cítit tuto myšlenku, potřebujeme piloty, kteří se hodí pro naše plány. Nejhorší by bylo mít v týmu někoho, kdo sní o tom, že bude příští rok mistrem světa.
Předtím, než došlo k dohodě s Alfou Romeo, jste řekl, že Ferrari (s úzkou vazbou právě na Alfu Romeo) bude mít vliv na jezdecké složení...
FV: Sejdeme se a budeme o tom debatovat
V F1 vlastně neexistuje mezi jednotlivými sezónami přestávka, jakmile stávající skončí, hned započnou přípravy na tu příští. Jaké jsou vaše plány, když budete mít celý rok na dosažení zázraku?
FV: Budeme mít zcela nový projekt. Sauber loni začal hodně pozdě, ale před sezónou 2018 už to bude včas. Únorové testy v Barceloně nám naznačí, jak na tom jsme. Ano, všichni jsou plni očekávání - myslím, že jsme udělali některá zásadní rozhodnutí. Především co se týče motoru, mít specifikaci Ferrari 2018 pro nás znamená významný krok kupředu - tím jsme započali novou filozofii našich monopostů.
Takže ten letošní půjde do šrotu?
FV: To rozhodně ne - do muzea.
Jste člověk mnoha zájmů - a obchodních vazeb. Kolik času nyní věnujete Formuli 1?
FV: Sauberu patří 100 procent! Na všechny ostatní obchodní záležitosti mám své lidi, aby se o ně starali. V dohledné budoucnosti je Sauber mým jediným zájmem.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.