Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko hodnotí v rozhovoru pro AMuS výkony svých pilotů ve Velké ceně Japonska a šance svého týmu na stažení náskoku Ferrari, které je mezi konstruktéry druhé. Vyjadřuje se také k aktuální rychlosti jejich monopostu, k situaci v Toro Rosso či nedostatku talentovaných pilotů.
Jak hodnotíte GP Japonska?HM: Naše závodní rychlost je mnohem lepší než kvalifikační. Celý závod jsme dokázali následovat Hamiltona. Na super-měkkých pneumatikách to bylo o něco těžší, ale na měkkých jsme byli rychlejší.
Normálně to je opačně. Jak je to možné vysvětlit?HM: S touto záhadou musíte žít. V každém případě od Spa víme, že máme auto rychlé na všech typech okruhů.
Kde Verstappen ve srovnání s Hamiltonem ještě ztrácel?HM: Během fáze virtuálního safety-caru jsme ztratili 1,5 sekundy. Tady Hamilton předvádí svou rutinu. Během těch kol jednoduše jezdil kratší cestou než Max.
Mohl Verstappen vyhrát?HM: Manévry Alonsa a obzvlášť Massy byly k neuvěření. Massa Maxe nejen zdržel, ale také poskytl aerodynamický stín Hamiltonovi.
Když jsme u těch aerodynamický stínů: dokáže se s nimi vyrovnat Verstappen lépe než Hamilton?HM: Naše auto je v provozu lepší než Mercedes. Pro zajímavost také poskytuje horší aerodynamický stín. Neměl jsem vůbec žádný strach z toho, že by se měl Bottas ještě dotáhnout na Ricciarda.
Jak hodnotíte Ricciardův závod?HM: Daniel měl stejnou smůlu jako v Malajsii. Tam jej na startu za mokra předjel Bottas, tentokrát Ocon. Když jste během startu vytlačeni na vnější okraj, musíte ustoupit. Když se Ricciardo konečně dostal před Ocona, tak už byl vlak vpředu pryč. To se nikdy nedá dohnat. Jezdil však stejně rychle jako špička.
Dokážete vždy vysvětlit, kdo je kdy rychlý a proč?HM: Určité vzorky se dají rozpoznat. Záleží to zčásti na motoru, teplotě asfaltu a povrchu dráhy. Nám teplo v neděli rozhodně pomohlo.
Jde o pokojný závěr sezóny?HM: Kdybychom ji začali v této formě a tak často neodpadávali, tak bychom byli úplně vpředu. Je to mrzuté.
Může Red Bull ještě dostihnout Ferrari?HM: Ztráta 92 bodů je příliš velká. Stále nás čeká výměna motorů na obou autech, což povede ke startu hodně zezadu. Uděláme to během různých závodů, abychom měli vpředu vždy aspoň jedno auto. Teď je jasné, že to bylo správné naposledy vyměnit motor v Monze, jinak bychom to museli udělat jinde.
Co se děje u Toro Rosso?HM: Renault se rozhodl vyměnit Palmera velmi pozdě a trochu nečekaně. Toro Rosso vydalo tiskové prohlášení, které bylo špatné. Gasly nemůže jet v Austinu, protože Honda si přeje, aby ve stejném termínu získal titul v Super Formuli v Japonsku. Chtějí ten šampionát vyhrát. Rychlost Toro Rosso momentálně není nikterak ohromující. Není proto tragédií, když jede každý závod někdo jiný.
Žádnou náhradu ale jen tak z klobouku nevytáhnou, protože na trhu zkrátka moc vhodných F1 jezdců není. Něco v systému nesedí?HM: Něco je špatně. Celková struktura nákladů počínaje motokárami je příliš vysoká. Jedna sezóna v motokárách vyjde na 6,5 milionů Kč (250 tisíc Eur). Na jedno místo ve Formuli 2 potřebujete 44 mil. Kč (1,7 mil. Eur). Kdo si to může dovolit? Sítem propadá spousta lidí, kteří ale talent mají. Pak zbývají synové bohatých rodičů a jezdci státních sponzorů.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.
Po slabším víkendu v Monaku se začaly objevovat pochybnosti o spolupráci Hamiltona s inženýrem Adamim, které pilot rychle odmítl. Zdůraznil, že adaptace na nový tým vyžaduje čas, ale vzájemná důvěra a odhodlání společně postupovat jsou pevné.
David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.
Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.
Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.
Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.
Andy Cowell reagoval na slova Adriana Neweyho o „slabém“ technickém zázemí Aston Martinu s tím, že každá stáj má prostor pro zlepšení a výzvy jsou součástí vývoje.
Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.