Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko hodnotí v rozhovoru pro AMuS výkony svých pilotů ve Velké ceně Japonska a šance svého týmu na stažení náskoku Ferrari, které je mezi konstruktéry druhé. Vyjadřuje se také k aktuální rychlosti jejich monopostu, k situaci v Toro Rosso či nedostatku talentovaných pilotů.
Jak hodnotíte GP Japonska?HM: Naše závodní rychlost je mnohem lepší než kvalifikační. Celý závod jsme dokázali následovat Hamiltona. Na super-měkkých pneumatikách to bylo o něco těžší, ale na měkkých jsme byli rychlejší.
Normálně to je opačně. Jak je to možné vysvětlit?HM: S touto záhadou musíte žít. V každém případě od Spa víme, že máme auto rychlé na všech typech okruhů.
Kde Verstappen ve srovnání s Hamiltonem ještě ztrácel?HM: Během fáze virtuálního safety-caru jsme ztratili 1,5 sekundy. Tady Hamilton předvádí svou rutinu. Během těch kol jednoduše jezdil kratší cestou než Max.
Mohl Verstappen vyhrát?HM: Manévry Alonsa a obzvlášť Massy byly k neuvěření. Massa Maxe nejen zdržel, ale také poskytl aerodynamický stín Hamiltonovi.
Když jsme u těch aerodynamický stínů: dokáže se s nimi vyrovnat Verstappen lépe než Hamilton?HM: Naše auto je v provozu lepší než Mercedes. Pro zajímavost také poskytuje horší aerodynamický stín. Neměl jsem vůbec žádný strach z toho, že by se měl Bottas ještě dotáhnout na Ricciarda.
Jak hodnotíte Ricciardův závod?HM: Daniel měl stejnou smůlu jako v Malajsii. Tam jej na startu za mokra předjel Bottas, tentokrát Ocon. Když jste během startu vytlačeni na vnější okraj, musíte ustoupit. Když se Ricciardo konečně dostal před Ocona, tak už byl vlak vpředu pryč. To se nikdy nedá dohnat. Jezdil však stejně rychle jako špička.
Dokážete vždy vysvětlit, kdo je kdy rychlý a proč?HM: Určité vzorky se dají rozpoznat. Záleží to zčásti na motoru, teplotě asfaltu a povrchu dráhy. Nám teplo v neděli rozhodně pomohlo.
Jde o pokojný závěr sezóny?HM: Kdybychom ji začali v této formě a tak často neodpadávali, tak bychom byli úplně vpředu. Je to mrzuté.
Může Red Bull ještě dostihnout Ferrari?HM: Ztráta 92 bodů je příliš velká. Stále nás čeká výměna motorů na obou autech, což povede ke startu hodně zezadu. Uděláme to během různých závodů, abychom měli vpředu vždy aspoň jedno auto. Teď je jasné, že to bylo správné naposledy vyměnit motor v Monze, jinak bychom to museli udělat jinde.
Co se děje u Toro Rosso?HM: Renault se rozhodl vyměnit Palmera velmi pozdě a trochu nečekaně. Toro Rosso vydalo tiskové prohlášení, které bylo špatné. Gasly nemůže jet v Austinu, protože Honda si přeje, aby ve stejném termínu získal titul v Super Formuli v Japonsku. Chtějí ten šampionát vyhrát. Rychlost Toro Rosso momentálně není nikterak ohromující. Není proto tragédií, když jede každý závod někdo jiný.
Žádnou náhradu ale jen tak z klobouku nevytáhnou, protože na trhu zkrátka moc vhodných F1 jezdců není. Něco v systému nesedí?HM: Něco je špatně. Celková struktura nákladů počínaje motokárami je příliš vysoká. Jedna sezóna v motokárách vyjde na 6,5 milionů Kč (250 tisíc Eur). Na jedno místo ve Formuli 2 potřebujete 44 mil. Kč (1,7 mil. Eur). Kdo si to může dovolit? Sítem propadá spousta lidí, kteří ale talent mají. Pak zbývají synové bohatých rodičů a jezdci státních sponzorů.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.