Léto je již za rohem a je tak nejvyšší čas ladit formu do plavek. Pokud hledáte inspiraci na cvičební postupy nebo vás jen zajímá, jak se fyzicky připravují ti nejlepší piloti, jste na správném místě.
Koncem května začal americký motoristický magazín Motorsport WEEK vydávat seriál rozhovorů, kde představuje trenéry jednotlivých pilotů. Nám fanouškům je tak nabídnut zajímavý pohled pod pokličku trenérského know-how, díky kterému jsou současní piloti ve skvělé kondici.
Dnes se podíváme na Romaina Grosjeana a jeho britského trenéra Dana Simse, který s francouzským pilotem spolupracuje poslední dvě sezóny. Daniel krom jiného trénuje elitní atlety ve švýcarském Hintsa Performance centru a předloni dokonce absolvoval Ironamana na Havaji, a to v čase pod 10 hodin.
When on your walk back from lunch it starts to rain very very heavily.... ???
"Je to mnohem složitější sport, než na první pohled vypadá. Všichni si totiž myslí, že jen řídí auta," objasňuje Sims komplexitu dnešní královny motorsportu. "Když běháte, tak se vám zdá, že je to náročné. Řízení auta je pohoda. Tohle je ale něco jiného. Závodník je takový mix mezi vojenským pilotem a vytrvalostním atletem. Musíte mít dostatečnou výdrž k tomu, abyste vydrželi všechny ty síly, které na vás ve voze působí, a to po dobu hodiny a půl," dodává Sims.
Trenér dnes není pro piloty pouze poskytovatelem nějaké služby. Oba jedinci spolu tráví obrovské množství času během celého roku a je tak běžné, že jsou si pilot se svým koučem velmi blízcí.
"Musí mi důvěřovat a hlavně věřit tomu, co ho nutím dělat, k tomu aby dosáhl těch nejlepších výsledků. Stejné je to i pro mě, věříme si a vím, že on vždy udělá to, co je potřeba."
Romainův trénink a dietaLetošek není jen rokem technických změn, ale také rokem změn v samotné fyzické přípravě. Jezdci již nemusí škrtit jídlo jako v roce 2009, kdy byl představen KERS, ale nebyl zvýšen hmotnostní limit. Přes zimu tak jezdci mohli nabrat i nějaké to kilo svalů navíc.
Na Romaina čekal 14 týdenní plán postavený na dvoufázových trénincích šestkrát týdně. Přehled přesných cviků bohužel Dan neprozradil, ale víme, že se jednalo o mix aerobní a anaerobní aktivity, se zaměřením na výdrž svalů, a to hlavně v oblasti krku, ramen a středu těla. Do toho si prý Romain zapinkal jeho oblíbený tenis, který považuje za skvělý relax a navíc může trénovat i své reflexy, které jsou pro pilota F1 zásadní.
So cool... #AusGP #r8g #passion #Melbourne
Proto byl to tréninku zakomponován neurovizální trénink po vzoru přípravy kosmonautů vesmírné agentury NASA. Romain při tomto typu přípravy používá speciální 3D brýle a velký monitor, na kterém se snaží co nejrychleji reagovat na změny míčku, který mění barvy a svou pozici.
Dalším aspektem, který se změnil, je dieta. Jezdci již nemusí tolik škrtit sacharidy a během náročné zimní přípravy si mohli dopřát i kus pořádného žvance.
"Kdybyste se mě zeptali loni, tak bych vám řekl, že příprava je hodně podobná tréninku boxerů a žokejů. Ti si totiž musejí hlídat váhu, což omezuje možnosti při volbě metodiky, a hlavně pak příjem jídla. Pokud nemohou sv tělo dostatečně nakrmit, tak se od nich nedají čekat maximální výkony. Letošek je v tomto volnější," komentuje Sims.
Jednou z dalších vychytávek, kterou Grosjean konzumuje před výkonem, je červená řepa, která díky obsahu NO pomáhá s roztažením žil a tím se zlepšuje prokrvení. Na stejném principu fungují i předtréninkové přípravky, které využívají kulturisté k dosažení maximální pumpy.
Během roku již jezdci pouze svou kondici udržují, objem tréninků je kvůli nabitému kalendáři menší, ale intenzita zůstává. Během víkendů pak jezdci jídlo opět lehce škrtí a snaží se odbourat většinu vody, která se drží v podkoží. Jedná se o nejrychlejší metodu při krátkodobé redukci váhy. Například boxeři jsou před vážením na zápas schopni shodit i 10 kilogramů během jednoho dne.
Život trenéra ve Formuli 1Dle Daniela Simse je největší překážkou doba. Ve Formuli 1 neexistuje jeden vrchol sezóny a pilot se musí držet v maximální připravenosti od dubna do listopadu.
"Baví mě ta výzva. Musíme být ve vrcholné formě dvacetkrát do roka, musím si být vždy jistý, že je co nejlépe připraven, kdykoliv nasedne do auta. Pro mě osobně je to hlavně o dobře vyvážené přípravě, není to jen o fyzické stránce věci. Je tu psychika, biomechenika a další aspekty. Pokud chcete předvádět maximální výkony, je třeba dbát na všechny tyto aspekty a další specifika samotného závodění," zamýšlí se Sims.
A co na svého trenéra říká Grosjean? "Spousta lidí se nad tím zaráží. Proč vlastně trénujete? Zažívat přetížení 7 G po dobu 55 kol a jezdit na limitu auta je stejně náročné jako běžet půlmaraton. Je to velká dřina a musíte se pořád soustředit. Trenér hraje v přípravě obrovskou roli. O víkendu sice netrénujeme, ale je to můj parťák. Pořád mě sleduje a usnadňuje mi život. Každým závodem se naše partnerství zlepšuje."
Na závěr dal Sims pár rad pro nadšence, kteří by jednou rádi působili jako trenéři v oblasti motorsportu. "Je to mnohem náročnější, než jsem si na začátku myslel. Musíte dobře vědět, jak tělo ve voze pracuje. Navíc musíte čerpat informace z podobných sportů. Já jsem dříve hrával klasické týmové sporty a pak se sám věnoval vytrvalosti. Je třeba mít dobrý rozhled, toto odvětví se hodně vyvíjí a mění. Pokud tady chcete dělat, musíte si za tím tvrdě jít," zakončuje trenér Romaina Grosjeana.
Red Bull Racing oznámil změnu ve své sestavě pro nadcházející Velkou cenu Japonska, což vyvolalo jedno z nejkontroverznějších rozhodnutí v jezdecké historii.
Liam Lawson přiznal, že návrat k Racing Bulls místo postupu do hlavního týmu Red Bullu je těžký moment. Navzdory zklamání však dává najevo, že se nevzdává. Novozélandský talent se nyní musí znovu prosadit ve svém bývalém týmu.
Po Velké ceně Číny se Liam Lawson vyjádřil k situaci, v níž se ocitl, jako muž, který si byl vědom, že jeho příležitost byla ztracena dříve, než vůbec měla šanci začít.
Valtteri Bottas opět usedl do kokpitu formule 1, když se zúčastnil testování s týmem McLaren. Po přestávce se tak vrátil do kokpitu F1, což by mohlo naznačovat možný návrat k závodní kariéře.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.