Léto je již za rohem a je tak nejvyšší čas ladit formu do plavek. Pokud hledáte inspiraci na cvičební postupy nebo vás jen zajímá, jak se fyzicky připravují ti nejlepší piloti, jste na správném místě.
Koncem května začal americký motoristický magazín Motorsport WEEK vydávat seriál rozhovorů, kde představuje trenéry jednotlivých pilotů. Nám fanouškům je tak nabídnut zajímavý pohled pod pokličku trenérského know-how, díky kterému jsou současní piloti ve skvělé kondici.
Dnes se podíváme na Romaina Grosjeana a jeho britského trenéra Dana Simse, který s francouzským pilotem spolupracuje poslední dvě sezóny. Daniel krom jiného trénuje elitní atlety ve švýcarském Hintsa Performance centru a předloni dokonce absolvoval Ironamana na Havaji, a to v čase pod 10 hodin.
When on your walk back from lunch it starts to rain very very heavily.... ???
"Je to mnohem složitější sport, než na první pohled vypadá. Všichni si totiž myslí, že jen řídí auta," objasňuje Sims komplexitu dnešní královny motorsportu. "Když běháte, tak se vám zdá, že je to náročné. Řízení auta je pohoda. Tohle je ale něco jiného. Závodník je takový mix mezi vojenským pilotem a vytrvalostním atletem. Musíte mít dostatečnou výdrž k tomu, abyste vydrželi všechny ty síly, které na vás ve voze působí, a to po dobu hodiny a půl," dodává Sims.
Trenér dnes není pro piloty pouze poskytovatelem nějaké služby. Oba jedinci spolu tráví obrovské množství času během celého roku a je tak běžné, že jsou si pilot se svým koučem velmi blízcí.
"Musí mi důvěřovat a hlavně věřit tomu, co ho nutím dělat, k tomu aby dosáhl těch nejlepších výsledků. Stejné je to i pro mě, věříme si a vím, že on vždy udělá to, co je potřeba."
Romainův trénink a dietaLetošek není jen rokem technických změn, ale také rokem změn v samotné fyzické přípravě. Jezdci již nemusí škrtit jídlo jako v roce 2009, kdy byl představen KERS, ale nebyl zvýšen hmotnostní limit. Přes zimu tak jezdci mohli nabrat i nějaké to kilo svalů navíc.
Na Romaina čekal 14 týdenní plán postavený na dvoufázových trénincích šestkrát týdně. Přehled přesných cviků bohužel Dan neprozradil, ale víme, že se jednalo o mix aerobní a anaerobní aktivity, se zaměřením na výdrž svalů, a to hlavně v oblasti krku, ramen a středu těla. Do toho si prý Romain zapinkal jeho oblíbený tenis, který považuje za skvělý relax a navíc může trénovat i své reflexy, které jsou pro pilota F1 zásadní.
So cool... #AusGP #r8g #passion #Melbourne
Proto byl to tréninku zakomponován neurovizální trénink po vzoru přípravy kosmonautů vesmírné agentury NASA. Romain při tomto typu přípravy používá speciální 3D brýle a velký monitor, na kterém se snaží co nejrychleji reagovat na změny míčku, který mění barvy a svou pozici.
Dalším aspektem, který se změnil, je dieta. Jezdci již nemusí tolik škrtit sacharidy a během náročné zimní přípravy si mohli dopřát i kus pořádného žvance.
"Kdybyste se mě zeptali loni, tak bych vám řekl, že příprava je hodně podobná tréninku boxerů a žokejů. Ti si totiž musejí hlídat váhu, což omezuje možnosti při volbě metodiky, a hlavně pak příjem jídla. Pokud nemohou sv tělo dostatečně nakrmit, tak se od nich nedají čekat maximální výkony. Letošek je v tomto volnější," komentuje Sims.
Jednou z dalších vychytávek, kterou Grosjean konzumuje před výkonem, je červená řepa, která díky obsahu NO pomáhá s roztažením žil a tím se zlepšuje prokrvení. Na stejném principu fungují i předtréninkové přípravky, které využívají kulturisté k dosažení maximální pumpy.
Během roku již jezdci pouze svou kondici udržují, objem tréninků je kvůli nabitému kalendáři menší, ale intenzita zůstává. Během víkendů pak jezdci jídlo opět lehce škrtí a snaží se odbourat většinu vody, která se drží v podkoží. Jedná se o nejrychlejší metodu při krátkodobé redukci váhy. Například boxeři jsou před vážením na zápas schopni shodit i 10 kilogramů během jednoho dne.
Život trenéra ve Formuli 1Dle Daniela Simse je největší překážkou doba. Ve Formuli 1 neexistuje jeden vrchol sezóny a pilot se musí držet v maximální připravenosti od dubna do listopadu.
"Baví mě ta výzva. Musíme být ve vrcholné formě dvacetkrát do roka, musím si být vždy jistý, že je co nejlépe připraven, kdykoliv nasedne do auta. Pro mě osobně je to hlavně o dobře vyvážené přípravě, není to jen o fyzické stránce věci. Je tu psychika, biomechenika a další aspekty. Pokud chcete předvádět maximální výkony, je třeba dbát na všechny tyto aspekty a další specifika samotného závodění," zamýšlí se Sims.
A co na svého trenéra říká Grosjean? "Spousta lidí se nad tím zaráží. Proč vlastně trénujete? Zažívat přetížení 7 G po dobu 55 kol a jezdit na limitu auta je stejně náročné jako běžet půlmaraton. Je to velká dřina a musíte se pořád soustředit. Trenér hraje v přípravě obrovskou roli. O víkendu sice netrénujeme, ale je to můj parťák. Pořád mě sleduje a usnadňuje mi život. Každým závodem se naše partnerství zlepšuje."
Na závěr dal Sims pár rad pro nadšence, kteří by jednou rádi působili jako trenéři v oblasti motorsportu. "Je to mnohem náročnější, než jsem si na začátku myslel. Musíte dobře vědět, jak tělo ve voze pracuje. Navíc musíte čerpat informace z podobných sportů. Já jsem dříve hrával klasické týmové sporty a pak se sám věnoval vytrvalosti. Je třeba mít dobrý rozhled, toto odvětví se hodně vyvíjí a mění. Pokud tady chcete dělat, musíte si za tím tvrdě jít," zakončuje trenér Romaina Grosjeana.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.