Podepsal u Mercedesu na další dva roky, takže v této oblasti by měl mít klidný spánek. Předvedl perfektní start do sezóny, ale po polovině už zase hledí Hamiltonovi na záda. Co tedy prozatím Nico Rosberga nejvíc trápí a jak hodlá řešit nejen situaci na trati, ale i mediální bitvu?
Až vyprší váš nový kontrakt, bude se psát rok 2018 a vy budete u Mercedesu devět let. Jediným pilotem, který zůstal v jednom týmu co do počtu po sobě následujících let, byl Michael Schumacher u Ferrari. Co stojí za tím, že tak dlouho táhnete s Mercedesem za jeden provaz?
Nico Rosberg: Když se ohlédnu zpět, tak si myslím, že je to tím, že jsme vlastně v roce 2010 začali spolu. Byl jsem součástí tohoto procesu, strávil jsem s týmem i několik pádů, byli jsme hodně hluboko a teď zase působíme na výsluní. Myslím, že tým oceňuje můj přínos, přístup k práci, opravdu mám hodně osobní přístup a vždy se snažím být ke všem mým kolegům uctivý. A proč to funguje? Myslím, že důvodem je úspěšné partnerství. Zvládali jsme vše společně, pro mou budoucí kariéru bylo důležité v té době porazit Michaela Schumachera, což se mi také povedlo. Od té doby se vše zlepšovalo.
Myslíte si, že vaše pověst v paddocku vzrostla, když jste v letech 2010 a 2012 Michaela porazil?
NR: Myslím, že stoupala každý rok. Nikdy jsem neztrácel, pořád jsem se posouval vzhůru.
Ale bylo zdolání Schumachera tím krokem, který znamenal zásadní rozdíl?
NR: Samozřejmě - vždyť jsem porazil nejlepšího z nejlepších.
Jak moc se projevil na chodu týmu příchod Lewise Hamiltona v roce 2013?
NR: Myslím, že pro všechny nastavil vyšší úroveň. Lewis je skvělý pilot, soupeřivý a jeden z nejlepších. Když spolu závodíme, jeden na druhého víc a víc tlačíme a to jenom zvyšuje laťku naší úrovně.
Změnil jste něco, když jste před rokem 2014 začal bojovat o titul?
NR: Těch změn bylo hodně. Bylo docela jinou situací, když jsme byli schopni vyhrát každý závod, ale také to bylo úžasné, prostě úžasné - a pořád ještě je. Už to trvá tak dlouho, až to je skoro nereálné. Ale je tu stejný tlak, jako když jedete na 11. a 12. místě, protože to není přijatelné. Ano, je o nás trochu větší zájem, média se ale hodně mění, jejich pracovníci se o vás zajímají a jak jste za první desítkou, najednou ten zájem opadne. Média ale mají moc, a to platí i pro nás, zasvěcené.
Opravdu mají média velký vliv? Máte nějaký příklad?
NR: Co napíšete, to ovlivňuje mé inženýry, kteří sedí vedle mě. Mohli by se zeptat mě, když jsem hned vedle, ale to ne, jsou pod vlivem toho, co čtou na svých počítačích a tím, co o mě napíšete.
Přemýšlel jste někdy o tom, že byste uplatnil strategii, aby vám vaše odpovědi tisku umožnily nějakou výhodu - využít mediální hry?
NR: Mediální hry? Chci jezdit v závodním autě, to je co mě opravdu zajímá. Ale také potřebuji brát tisk vážně, protože má svůj vliv. O tom můžeme diskutovat interně a připravit se, plánovat mediální briefingy, co lze očekávat a podobně.
Jaké to je mít v týmu LewisePojďme k Lewisovi, co je v boji s ním nejtěžší věc?
NR: Nejtěžší věc? Jeho rychlost - to je ono!
Jezdíte kvůli němu na hraně?
NR: Nemyslím, aspoň ne v tom smyslu. Faktem je, že když mám dobrý víkend, tak ho můžu porazit, ale faktem také je, že mě v posledních dvou sezónách dvakrát porazil v boji o mistrovský titul a v současné chvíli přede mnou vede šampionát. To znamená, že až dosud odvedl lepší práci. Ale pořád máme před sebou dlouhou cestu a nejsme od sebe tak daleko, je teprve polovina sezóny a bodový rozdíl není tak velký, takže očekávám bitvu až do samého konce. Chci ho porazit v co největším počtu závodů, jak to jen bud emožné, a pak uvidím.
V minulosti jste řekl, že váš vztah s Lewisem je neutrální. Jak to je teď?
NR: Pořád se to mění. Vždy bude složitý, protože je toho tolik ve hře a pořád se něco děje. Ale máme potřebný respekt a proto je to dobrý boj.
Když mluvíme o respektu, jak jste vnímal Lewisovu návštěvu ředitele závodu Charlie Whitinga, kterého požádal o vysvětlení ohledně vašeho dosažení pole-position v Maďarsku?
NR: Tak zaprvé, vůbec jsem o tom nevěděl, a dokonce ani teď o takových detailech nepřemýšlím. Nechávám to plynout, jen je zajímavé, jak se z něj najednou stal úzkostlivý ochránce bezpečnosti. Hned se po dvojitých žlutých vlajkách rozhodne jít za odpovědnými lidmi a diskutuje o tom.
Zní to jako určitý skrytý podtón...
NR: A kde ho cítíte?
Říkáte, že vámi dosažené pole-position změnilo jeho způsob, jakým obvykle k těmto věcem přistupuje...
NR: Ne, jen jsem řekl, že to je zajímavé.
Co myslíte tím zajímavé?
NR: Že nikdy nebyl bezpečnostní fanatik
A proč tedy byl v tomto případě?
NR: To se musíte zeptat jeho.
Co přinese rok 2017 a něco o životěPro příští rok se chystají velké změny, myslíte si, že si Mercedes zachová svou převahu?
NR: Jsme skvělý tým, víte? Ano, změny by naši převahu mohly narušit, ale budeme nadále vpředu nebo aspoň v popředí. Možná už nebudete tak dominantní jako dnes, protože změny mají být opravdu velké, ale pořád budeme dobří.
Budete tedy o to více usilovat letos o titul s vědomím, že můžete prožívat s Mercedesem poslední dominantní rok?
NR: Takhle daleko nepřemýšlím. Stačí se pohybovat v přítomnosti, a vytěžit z ní co nejvíc. Co když budeme v příštím roce ještě dominantnější, protože se nám z nových pravidel podaří dostat co nejvíce? Kdo ví.
Často říkáte, že rád žijete přítomností...
NR: Neříkám, já tak žiji. Není to o tom, co mám rád, ale co rád dělám.
Dobře, ale máte k životu obecně stejný přístup? Je to vaše filozofie?
NR: Je to nejlepší přístup, a to i obecně pro život. Cítit se dobře v daném momentu, to je onen způsob. Nemyslet na naděje ani se nezabývat minulými zkušenostmi - což je ta nejtěžší věc.
Odkud jste se to naučil?
NR: Rád o této věci čtu - obecně o tom, jací jsme a jak myslíme.
Titul mistra světa - to ukáže časVraťme se nyní o několik let zpátky, kdy jste měl jít na Imperial College, místo toho jste si zvolil závody GP2. Vzpomenete si ještě na vaše myšlenky, kdy jste se rozhodl raději závodit?
NR: Všichni moji přátelé, se kterými jsem chodil do školy, pokračovali na univerzitě - to byl další krok v životě. Také já se ocitl na křižovatce a rozhodl se pro zcela jiný směr. Možná jsem se tehdy cítil trochu divně a říkal si, že univerzita mohla být v pohodě tak jako tak, tak jsem o ní i uvažoval. Pak jsem si myslel, že bych ji zvládl při závodění, ale nikdy to nebylo realistické, spíš jsem byl takový snílek. Chtěl jsem ji o rok odložit, ale pak jsem nikdy na vysokou školu nešel, protože nejde dělat obojí. Nikdy k tomu nedošlo, ale mohl jsem o tom snít, že by se to dalo zvládnout.
Je zřejmé, že máte touhu se učit, ale co se ještě můžete naučit ve Formuli 1, když jste prakticky ve všem lepší než ostatní piloti?
NR: V F1 se toho naučíte tolik! Jako hodně mladý jsem hned nastoupil do jednoho z nejlepších týmů a rovnou s ním šel na vrchol, nebo tedy těsně pod něj. \mluvil jsem se šéfy, zodpovědnými za motivaci celého týmu, respektoval každého a také lidskou interakci. Byla na mě obrovská odpovědnost a jako mladý kluk jsem se toho plno naučil, takže jsem byl nesmírně vděčný. Výsledkem bylo pro mě jako člověka velký pokrok.
Takže když budete porovnávat sebe samého s obdobím, kdy jste poprvé vstoupil do sportu, jaká změna se udála?
NR: Obrovská. Sebevědomí, například, způsob komunikace s ostatními lidmi, zejména svými kolegy, jak je dostávat pod tlak, aby to vyznívalo spíš pozitivně než negativně. Všechno je to poměrně dost obtížné, protože když vás někdo kritizuje, většinou hned přecházíte do negativního myšlení a říkáte "Ne, nemám na to!" Chcete-li kritiky využít jako pozitiva, je to hodně velká výzva, ale určitě s tím umím naložit lépe než jsem byl zvyklý.
Stát se mistrem světa je také psychologická výzva, ne?
NR: Ve sportu hraje mysl vždy velkou roli, to je jisté.
Cítíte, že nyní máte všechny předpoklady, abyste se stal šampionem?
NR: To ukáže čas.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.