Šéf Red Bullu, Christian Horner, pro oficiální stránky týmu hovoří o pocitech po závodě v Monaku, budoucnosti i emocích, které v týmu panují.
Otázka: Bylo to pochopitelně frustrující nedělní odpoledne v Monaku. Uplynulo pár dní a jaká je tedy nálada v týmu?Christian Horner: No, ihned po závodě jsme se všichni samozřejmě cítili vyždímaně. Být tak blízko vítězství v Monaku a ztatit to v boxech kvůli špatné komunikaci bylo nesmírně zničující. Proběhla okamžitá analýza toho, co se stalo, proč tomu tak bylo a také preventivní opatření, aby se to již nikdy neopakovalo. Ale co se stalo, stalo se a naše soustředění se již zaměřilo na další závod v Montrealu, kde Daniel před dvěma lety slavil své první vítězství.
Co odhalily analýzy a jak se tým nyní posunul dál?ChH: Když se stane něco podobného, nikdy to není jen otázka jedné věci. Bylo to vyhrocení více faktorů, které se během závodu objevily. Maxova zastávka, která neproběhla, změna sad pneumatik... všechny věci dohromady nakonec znamenaly, že pneumatiky, které jsme mysleli, že jsou dostupné, najednou nebyly připraveny v garáži, ale v místě, kam není lehký přístup a vedlo to k tomu, že nebyly připraveny, když Daniel zajel do boxů. Ano, bylo to nesmírně frustrující, ale neexistuje jednoduchý bod, na který se může ukázat jako na viníka. Po závodě jsem řekl, že vyhráváme jako tým a také prohráváme jako tým. Je to otázka pochopení toho, co se pokazilo a týmové práce, abychom problém napravili a ujistili se, že se nebude opakovat. Hodně se to soupeří a často jste na hradě a to se stalo v Monaku. Nyní jednoduše musíme zajistit procedury, abychom byli schopni zareagovat na každou situaci.
Jak se cítí Daniel?ChH: Pochopitelně byl po závodě plný emocí a zdrcený poté, co předvedl fantastický výkon a nezvítězil. Nemůžete vrátit čas, ale můžete se připravit na to, co přijde. Je třetí v poháru jezdců, jede na místo, na které má skvělé vzpomínky a doufejme, že mu tam budeme schopni dát konkurenceschopný vůz.
Ani pro Maxe to nebyl lehký víkend. Jeho učební proces pokračuje.ChH: No, řekl bych, že Max měl skvělou první polovinu závodu, během které ukazoval progres. Faktem je, že chvíli před nehodou to vypadalo, že dojede v první šestce. To by v Monaku a při startu z boxové uličky bylo naprosto fantastické. Bohužel ho malá chyba v zatáčce číslo 3 stála hodně. Zatím zažil v pondělí po závodech s týmem dva zcela odlišné pocity. Euforii a depresi. Omluvil se týmu a jak říkáte, stále se učí. Jsem si jistý, že si z Monaka odvezl lekci a v budoucnu to využije.
Nedělní výsledek není tím, který si tým představoval, ale zároveň si z Monaka může odvést spoustu pozitiv, nemyslíte?ChH: Rozhodně. Za prvné Danielovy víkendové výkony byly ohromné, zajel zcela senzační pole position a v závodě měl dobrou rychlost během deště i za sucha. I po zastávce na to tlačil a snažil se najít cestu před Lewise a nikdy se nevzdal. Tým je také navnaděn tím, že máme konkurenceschopný vůz, že jsme získali pole position a v neděli měli auto, se kterým jsme mohli pořádně závodit. Opravdu, měli jsme čistě a férově porazit Mercedes, takže si z Monaka můžeme odvést spoustu pozitiv a sebejistoty. Navíc nový motor Renaultu dodal přesně to, co nám bylo řečeno a to znamená, že si můžeme více věřit i na okruzích, kde bude hrát pohonná jednotka větší roli. Vychutnáváme si vyhlídky na následující závody.
Jak velkým krokem vpřed je nový motor? Co týmu přináší?ChH: V Monte Carlu dodal přesně to, co nám bylo slíbeno, což znamená asi 0,2 s. To nám rozhodně pomohlo k zisku pole position. Takže klobouk dolů před všemi v továrně ve Viry, odvádějí nyní skvělou práci. Pohonná jednotka je lepší a lepší.
Takže jste spokojeni, že pokračujete ve spolupráci i v následujících dvou letech?ChH: Ve Viry v minulých šesti až devíti měsících proběhlo hodně tvrdé práce a restrukturalizace a začínáme vidět, že organizační změny přinášejí ovoce. Takže dává smysl prodloužit spolupráci, která dobře funguje.
Když porovnáme předsezónní očekávání s realitou, dá se vůbec popsat, jak se věci změnily? Od předpokládaných bojů s Williamsem až po to, že opět soupeříte na čele?ChH: Před startem sezóny jsme si mysleli, že Toro Rosso bude před námi, rozhodně jsme čekali, že tam bude Williams, Ferrari a Mercedes. Takže po šesti závodech mít tři pódiová umístění - třetí, druhé místo a vítězství a také to, že k tomu měly patřit další dvě výhry, to je mnohem víc, než v co jsme doufali. A myslím, že máme dobře nakročeno. Jsme devět bodů za Ferrari a je před námi ještě hodně dlouhá cesta.
A další pozitiva v Kanadě? Jak říkáte, vracíte se na místo, kde Daniel okusil výhru a Max pojede poprvé s novým motorem.ChH: Ano, Max si vyzkouší nový motor. Montreal je skvělý okruh a probíhají zde zajímavé závody. Danielova výhra je pamětihodná a těšíme se, že budeme pokračovat ve výkonech, které jsme ukázali v minulých závodech.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.