Nepříliš vydařený vstup do sezóny, žádný bod a neúspěch Palmera v Bahrajnu, kde se jeho vůz porouchal ještě během zahřívacího kola. Technický ředitel Renaultu Nick Chester odpovídá na otázky týkající se vyhlídek na Grand Prix Číny.
Jakou výzvu pro vás představuje Shanghai International Circuit?Nick Chester: Je to zajímavý okruh, pokud jde o jeho strukturu. Co do nastavení jde o stejně citlivé prostředí jako u dvou prvních závodů, je tu ale rovněž hodně důležitý výkon, takže poměr mezi nastavením brzd, aerodynamiky a silou je nesmírně důležitý, ovšem každá složka má svůj aspekt. Velice rychlá první zatáčka přechází v úzké dvě následující, což pro piloty představuje možnost zvolit z mnoha jízdních stop.
Co se přihodilo Jolyonu Palmerovi v Bahrajnu?NCh: Selhala hydraulika čerpadla, což je poměrně vzácná porucha. Toto zařízení mělo za sebou jen něco málo přes desetinu plánované životnosti. Je obvyklé, že pokud podobný díl selže, je to buď velice brzy nebo až těsně před koncem garantovaného cyklu. S naším dodavatelem pracujeme na zjištění příčiny selhání a ujišťujeme se, že podobný komponent nezpůsobí další problém, dokkud nenajdeme pravou příčinu selhání. Pro Jolyona to byla velká škoda, že se nemohl zúčastnit závodu.
Jak vnímáte výkon Kevina Magnussena?NCh: Odvedl dobrou práci a skončil těsně za bodovanou desítkou, a to startoval z boxové uličky. Nevkročil do závodu špatnou nohou a strategie tří zastávek dobře zafungovala. Na superměkké směsi se vůz RS 16 choval velmi dobře. Nebýt oné penalizace, mohl Kevin startovat ze slibné pozice na roštu a určitě by body přivezl.
Jak výkonný je s ohledem na soupeře RS16?NCh: Co se týče závodní rychlosti, blíží se týmům ve středu pole, ostatně toho jste si mohli všimnout jak v Austrálii, tak v Bahrajnu. Proto musíme maximalizovat každou příležitost ke zvýšení výkonu, protože to může rozhodnout, zda skončíme na bodech nebo těsně mimo ně. Náš kvalifikační odstup se zhruba rovná tomu závodnímu, takže stále platí, že kromě zaměření pozornosti na tuto oblast je nutné se věnovat zvýšení celkového výkonu.
Jak jste se vyrovnali s novými pneumatikami a pravidlem jejich používání?NCh: Seznamujeme se s nimi a jak jak nejlépe využít přidelěné množství. Není žádným velkým překvapením, že většina soupeřů inklinuje k většímu využívání měkčích směsí než loni. Proto je i bohatší počet strategií, zvláště pro ty, kteří chtějí jet na méně zastávek a vsadí na středně tvrdou směs, jak jsme byli svědky v Bahrajnu. Jsou tu některé rozdíly, ale obecně se týmy posunuly o jednu směs níže.
Budete něco před třetím závodem měnit?NCh: Vyzkoušíme menší počet drobných aerodynamických obměn, ale bude potřeba ve větší míře adaptovat jak aerodynamiku, tak oblast motoru, abychom se dopracovali ke hmatatelnému kroku vpřed. Jsme v těsné blízkosti vozů před námi, takže ke slušnému zlepšení mnoho nepotřebujeme.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.