Adrian Newey hovoří o současném stavu Formule 1, které podle něj ke škodě dominují výrobci motoru, a popisuje věci, které hrály do karet Red Bullu v letech 2010 - 2013, kdy získal čtyři tituly v řadě za sebou.
Jak ovlivní sport následující technická pravidla pro rok 2017?Adrian Newey: Já jsem si změny pravidel vždy užíval. Poskytují vám novou příležitost pro experimentování. Stará pravidla byla stále více omezující. Ale to, co je na F1 nyní nezdravé, je to, že ji dominují motory.
Z pohledu konstruktérského esa - jaký máš názor na současný scénář Formule 1?AN: Nyní jsou pravidla pro šasi omezena, ale pravidla pro motory jsou hodně volná. Proto mají výhodu týmy jako Mercedes a Ferrari, kteří stavějí motory. Tyto týmy dodávají motory zákaznickým týmům, ale očividně nedostávají ten stejný software. Pak je to pro zákaznické týmy velmi těžké.
Momentálně jsme v situaci, kdy mohou mistrovské tituly vyhrávat pouze Mercedes a Ferrari. To je největším problémem v F1, kde sport ovládají Mercedes a Ferrari. Zákaznické týmy se vždy bojí jít proti Mercedesu nebo Ferrari. Doufám, že FIA převezme nad situací kontrolu. F1 je nejzdravější tehdy, když jsou dodávky motorů konkurenceschopné pro všechny týmy.
Jaké změny mohou být v pravidlech učiněny?AN: Vlastní fyzický motor by měl být stejný, i pro zákaznické týmy. A ne jen motor, ale také benzín a software. Druhou věcí by mohlo být zvýšení počtu výrobců motorů, kteří by v šampionátu soutěžili. V současné době vyrábějí motory pouze Mercedes, Ferrari, Renault a Honda. Další možností, že by FIA mohla zavést standardní motor, který by byl konkurenceschopný pro všechny týmy. Ale současné těžké váhy jako Ferrari a Mercedes si jej nepřejí. Takže je to boj.
Red Bull sportu dominoval od roku 2010 do 2013 a ty jsi navrhl auta, s nimiž získal Sebastian Vettel ty čtyři tituly za sebou. Co tehdy pro vás tým fungovalo?AN: V roce 2009 došlo k velké změně pravidel a pak jsme v následujících čtyřech letech pokračovali ve vývoji auta. Mohli jsme spolupracovat s Renaultem a kontrolovat mapování motoru. Šlo o něco nového a balíku to sedlo. Pokud dokážete zajistit kontinuitu inovativním, ale rovnoměrným způsobem, pak můžete mít tato období dominance. Mercedes nyní zažívá stejnou věc.
Tvých pět nejoblíbenějších jezdců za ta léta? AN: Byli by to Bobby Rahal, Ayrton Senna... Senna měl auru, neuvěřitelné vystupování, charismatickou osobnost, kterou nikdy nikdo ve Formuli 1 neměl. Další by byli Damon Hill, David Coulthard a Nigel Mansell. Tato jména pocházejí z 80. a 90. let. Nyní v soutěžní prostředí není možné udržovat taková přátelství, jaká jsme mívali.
Jak teď vidíš svou roli v F1?AN: Chci se zabývat různými projekty, něčím jiným, než je F1. Prožil jsem v ní svůj čas a ohromně jsem si to užil. Nyní chci prozkoumat jiné cesty a arény automobilového inženýrství. V F1 je extrémně vysoký tlak. Každý rok se to opakuje a vybírá si to daň. Nyní jsem se rozhodl, že z ní trochu ustoupím.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.