Adrian Newey hovoří o současném stavu Formule 1, které podle něj ke škodě dominují výrobci motoru, a popisuje věci, které hrály do karet Red Bullu v letech 2010 - 2013, kdy získal čtyři tituly v řadě za sebou.
Jak ovlivní sport následující technická pravidla pro rok 2017?Adrian Newey: Já jsem si změny pravidel vždy užíval. Poskytují vám novou příležitost pro experimentování. Stará pravidla byla stále více omezující. Ale to, co je na F1 nyní nezdravé, je to, že ji dominují motory.
Z pohledu konstruktérského esa - jaký máš názor na současný scénář Formule 1?AN: Nyní jsou pravidla pro šasi omezena, ale pravidla pro motory jsou hodně volná. Proto mají výhodu týmy jako Mercedes a Ferrari, kteří stavějí motory. Tyto týmy dodávají motory zákaznickým týmům, ale očividně nedostávají ten stejný software. Pak je to pro zákaznické týmy velmi těžké.
Momentálně jsme v situaci, kdy mohou mistrovské tituly vyhrávat pouze Mercedes a Ferrari. To je největším problémem v F1, kde sport ovládají Mercedes a Ferrari. Zákaznické týmy se vždy bojí jít proti Mercedesu nebo Ferrari. Doufám, že FIA převezme nad situací kontrolu. F1 je nejzdravější tehdy, když jsou dodávky motorů konkurenceschopné pro všechny týmy.
Jaké změny mohou být v pravidlech učiněny?AN: Vlastní fyzický motor by měl být stejný, i pro zákaznické týmy. A ne jen motor, ale také benzín a software. Druhou věcí by mohlo být zvýšení počtu výrobců motorů, kteří by v šampionátu soutěžili. V současné době vyrábějí motory pouze Mercedes, Ferrari, Renault a Honda. Další možností, že by FIA mohla zavést standardní motor, který by byl konkurenceschopný pro všechny týmy. Ale současné těžké váhy jako Ferrari a Mercedes si jej nepřejí. Takže je to boj.
Red Bull sportu dominoval od roku 2010 do 2013 a ty jsi navrhl auta, s nimiž získal Sebastian Vettel ty čtyři tituly za sebou. Co tehdy pro vás tým fungovalo?AN: V roce 2009 došlo k velké změně pravidel a pak jsme v následujících čtyřech letech pokračovali ve vývoji auta. Mohli jsme spolupracovat s Renaultem a kontrolovat mapování motoru. Šlo o něco nového a balíku to sedlo. Pokud dokážete zajistit kontinuitu inovativním, ale rovnoměrným způsobem, pak můžete mít tato období dominance. Mercedes nyní zažívá stejnou věc.
Tvých pět nejoblíbenějších jezdců za ta léta? AN: Byli by to Bobby Rahal, Ayrton Senna... Senna měl auru, neuvěřitelné vystupování, charismatickou osobnost, kterou nikdy nikdo ve Formuli 1 neměl. Další by byli Damon Hill, David Coulthard a Nigel Mansell. Tato jména pocházejí z 80. a 90. let. Nyní v soutěžní prostředí není možné udržovat taková přátelství, jaká jsme mívali.
Jak teď vidíš svou roli v F1?AN: Chci se zabývat různými projekty, něčím jiným, než je F1. Prožil jsem v ní svůj čas a ohromně jsem si to užil. Nyní chci prozkoumat jiné cesty a arény automobilového inženýrství. V F1 je extrémně vysoký tlak. Každý rok se to opakuje a vybírá si to daň. Nyní jsem se rozhodl, že z ní trochu ustoupím.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.