Adrian Newey hovoří o současném stavu Formule 1, které podle něj ke škodě dominují výrobci motoru, a popisuje věci, které hrály do karet Red Bullu v letech 2010 - 2013, kdy získal čtyři tituly v řadě za sebou.
Jak ovlivní sport následující technická pravidla pro rok 2017?Adrian Newey: Já jsem si změny pravidel vždy užíval. Poskytují vám novou příležitost pro experimentování. Stará pravidla byla stále více omezující. Ale to, co je na F1 nyní nezdravé, je to, že ji dominují motory.
Z pohledu konstruktérského esa - jaký máš názor na současný scénář Formule 1?AN: Nyní jsou pravidla pro šasi omezena, ale pravidla pro motory jsou hodně volná. Proto mají výhodu týmy jako Mercedes a Ferrari, kteří stavějí motory. Tyto týmy dodávají motory zákaznickým týmům, ale očividně nedostávají ten stejný software. Pak je to pro zákaznické týmy velmi těžké.
Momentálně jsme v situaci, kdy mohou mistrovské tituly vyhrávat pouze Mercedes a Ferrari. To je největším problémem v F1, kde sport ovládají Mercedes a Ferrari. Zákaznické týmy se vždy bojí jít proti Mercedesu nebo Ferrari. Doufám, že FIA převezme nad situací kontrolu. F1 je nejzdravější tehdy, když jsou dodávky motorů konkurenceschopné pro všechny týmy.
Jaké změny mohou být v pravidlech učiněny?AN: Vlastní fyzický motor by měl být stejný, i pro zákaznické týmy. A ne jen motor, ale také benzín a software. Druhou věcí by mohlo být zvýšení počtu výrobců motorů, kteří by v šampionátu soutěžili. V současné době vyrábějí motory pouze Mercedes, Ferrari, Renault a Honda. Další možností, že by FIA mohla zavést standardní motor, který by byl konkurenceschopný pro všechny týmy. Ale současné těžké váhy jako Ferrari a Mercedes si jej nepřejí. Takže je to boj.
Red Bull sportu dominoval od roku 2010 do 2013 a ty jsi navrhl auta, s nimiž získal Sebastian Vettel ty čtyři tituly za sebou. Co tehdy pro vás tým fungovalo?AN: V roce 2009 došlo k velké změně pravidel a pak jsme v následujících čtyřech letech pokračovali ve vývoji auta. Mohli jsme spolupracovat s Renaultem a kontrolovat mapování motoru. Šlo o něco nového a balíku to sedlo. Pokud dokážete zajistit kontinuitu inovativním, ale rovnoměrným způsobem, pak můžete mít tato období dominance. Mercedes nyní zažívá stejnou věc.
Tvých pět nejoblíbenějších jezdců za ta léta? AN: Byli by to Bobby Rahal, Ayrton Senna... Senna měl auru, neuvěřitelné vystupování, charismatickou osobnost, kterou nikdy nikdo ve Formuli 1 neměl. Další by byli Damon Hill, David Coulthard a Nigel Mansell. Tato jména pocházejí z 80. a 90. let. Nyní v soutěžní prostředí není možné udržovat taková přátelství, jaká jsme mívali.
Jak teď vidíš svou roli v F1?AN: Chci se zabývat různými projekty, něčím jiným, než je F1. Prožil jsem v ní svůj čas a ohromně jsem si to užil. Nyní chci prozkoumat jiné cesty a arény automobilového inženýrství. V F1 je extrémně vysoký tlak. Každý rok se to opakuje a vybírá si to daň. Nyní jsem se rozhodl, že z ní trochu ustoupím.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.