Technický ředitel Lotusu hovoří o tom, jak se tým připravuje na netradiční noční závod na městském okruhu v Singapuru. Jakou očekává výkonnost od svého vozu E23? A na jakém místě mohli dojet v předchozí Velké ceně Itálie, z níž byli v úvodu vyřazeni?
Jaké jsou vyhlídky vozu E23 v ulicích Singapuru?Nick Chester: Mělo by to být pro nás dost dobré. Prokázali jsme, že je E23 hodně schopné v pomalých zatáčkách a při jízdě přes obrubníky, což je pozitivní. Možná nebudeme tak dobří jako na okruzích pro střední úroveň přítlaku, přesto máme na obzoru dobrý víkend.
Na co je třeba myslet, když se zmíní okruh Marina Bay?NCh: Je tam spousta zdí a málo únikových zón, musíte tedy myslet na spoustu věcí. Setkáváte se s velmi pomalými zatáčkami a s mnoha obrubníky, což klade na vůz mnoho požadavků. Nachází se tam spousta brzdných bodů - i když se nejedná o zpomalování z vysokých rychlostí, tak brzdy dostávají opravdu zabrat, protože jsou neustále používány a nemají čas vychladnout. Mnoho brzdění pak znamená mnoho rozjezdů, proto potřebujete dobrou trakci. Je toho hodně, na co musí piloti a inženýři myslet.
Když se podíváme na nastavení auta pro Singapur, které prvky jsou klíčové?NCh: Jde o trať vyžadující vysoký přítlak, proto všichni jezdí s nastavením téměř pro maximální přítlak. Pak je to opravdu vše o tom, jak zvládnete mechanické nastavení, abyste dostali z auta to nejlepší, pokud jde o průjezd obrubníků. V Marina Bay je klíčové zajištění dobré úrovně přilnavosti v pomalých zatáčkách.
Jak se piloti kompenzují relativní nízkou teplotu dráhy při jízdě večer?NCh: Bude to na jezdcích, aby hlásili, co auto dělá, a umožnili ho inženýrům vyvážit při poklesu teplot dráhy. V předchozích letech jsme měli celkem dobrou představu o tom, jaké úpravy musíme učinit. Teploty klesají celkem o dost, mění se přilnavost a trochu i vyvážení auta. Při poklesu teplot se může měnit úroveň přilnavosti mezi přední a zadní částí. Vyvážení auta po předchozím teplejším tréninku proto může být náročnější.
Vyvstávají pro tým při práci večer a za vysokých teplot nějaké zvláštní výzvy?NCh: Pro tým se to nezdá být nějak zvlášť náročné. Ve skutečnosti to je pro nás poměrně jednoduché, protože zůstáváme při evropském čase. Před prvním závodem v roce 2008 jsme vedli dlouhé rozhovory o tom, jak se připravit, protože je v tak velkém kontrastu s jinými podniky. Ale nakonec to bylo OK. Singapur je velmi populárním závodem kalendáře a všichni v týmu si užívají návrat na toto fantastické místo. Má velmi živou a jedinečnou atmosféru, kterou zřejmě miluje celý paddock.
V poslední době se hodně hovoří o pneumatikách a Pirelli oznámilo alokace pro nadcházející závody. Máš k tomu něco?NCh: Alokace pro příští závody jsou v podstatě takové, jaké jsme vídali dříve, a očekávané. Pro Soči došlo k změkčení o jeden stupeň, což by mělo být užitečné pro všechny. U dodavatele pneumatik je normální, že se z opatrnosti raději zmýlí u nového okruhu, jak jsme to viděli minulý rok při naší první návštěvě Ruska. Proto změkčení o stupeň v tomto roce není velkým překvapení. Asfalt je hladký, dostat energii do tvrdších směsí proto může být výzvou.
Jaký byl rozbor po Velké ceně Itálie?NCh: S výkonností vozu jsme byli poměrně spokojeni a piloti si věřili, pokud jde o vyvážení a výkonnost. Kvalifikace proběhla celkem dobře, a i když jsme mohli startovat z vyšší než z 8. a z 10. pozice na roštu, tak špatná nebyla. Opravdu je škoda, že byli oba piloti vyřazeni a žádná z těch nehod nebyla jejich chybou. Jinak bychom měli dobrý závod. Podle rychlosti jsme měli bojovat o páté místo.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.