Technický ředitel Lotusu Nick Chester rozebírá výkonnost týmu v poslední Velké ceně Belgie. Před nadcházejícím závodem na velmi rychlé Monze očekává další velmi dobrý výsledek. Díky čemu?
Na co budete mít v Monze? Nick Chester: Myslím, že potenciál je docela dobrý. Oba vozy fungovaly dobře na tratích vyžadujících střední úroveň přítlaku, jako je Montreal a Spa. Monza je o krok níže v přítlaku, se kterým jsme ještě nejeli nikde jinde. Auto se zdá být efektivní při těchto úrovních. E23 je také dobré při brzdění a poměrně dobře nastavené pro nízký přítlak. V Itálii by mělo jezdit docela dobře.
Vzhledem k rovinkám na Monze jde jednoduše o odebrání křídel a zjištění, aby auto mělo co nejnižší přítlak? NCh: Monza je jedním z nejrychlejších okruhů, které vyžadují nejnižší nastavení přítlaku. Auta budou jezdit kolem 350 km/h, tedy velmi rychle. Také je důležité, aby byl vůz dobrý při přejíždění obrubníků v šikanách. A my zatím pozorujeme, že E23 jezdí přes obrubníky velmi dobře.
Nějaké nové díly? NCh: Budeme se dále věnovat našemu přednímu křídlu, se kterým jsme poprvé zkoušeli v pátek ve Spa, a v Monze provedeme několik testů.
Když se vrátíme ke Spa, jednotlivé části byly tak trochu promíchané. Znamená to, že potenciál a rychlost Lotusu zůstával občas skrytý?NCh: Možná, i když hned v prvním tréninku Pastor vypadal celkem rychle před svou nehodou – pohyboval se kolem osmého místa – a Romain ve druhém části skončil sedmý. Rychle jsme vypadali už v pátek a v sobotu s přibývajícími jízdami Romain dále zrychloval. Když už nic, tak se naše rychlost během víkendu zvyšovala, dosáhli jsme dobré výsledky v kvalifikaci a pak Romain odjel závod ve výborném tempu.
Co se pokazilo v závodu u Pastora? NCh: Stále kontrolujeme všechny součásti, v Eau Rouge jsme ale měli velký výjezd mimo trať a velmi prudce narazili do obrubníků, což dalo šasi ránu o přetížení 17 G. Vypadá to, že to v podstatě vyplo pohon vozu, a i když se nám podařilo jej znovu nahodit, zřejmě došlo k poškození řídicího ventilu spojky. I tak jsme to dokázali resetovat, když se Pastor vrátil do boxů. Podívali jsme se na rozsah poškození a rozhodli se s vozem odstoupit.
Pastor startoval do závodu ze 7. místa a Romain z 9. (poté, co se kvalifikoval na čtvrtém). Měli jste na to, abyste skončili na 3. a 4. pozici?NCh: Rychlost Pastora byla po celý víkend hodně dobrá, za Romainem jen trochu zaostával, jak jsme viděli v kvalifikaci. Ale rozhodně mohl získat 4. či 5. místo.
Co se vyvíjelo dobře u Romaina? NCh: V podstatě vše. Jezdil neuvěřitelně dobře. Jeho kvalifikační kolo bylo brilantní – zklamání byla penalizace za výměnu převodovky, ale nakonec nás nijak neovlivnila díky tomu, že odjel tak dobrý závod. Romain přitom neprožíval nejjednodušší víkend, protože přišel o první trénink, a v tom druhém pak musel zastavovat. Přesto byl po celý víkend neuvěřitelně pozitivní. Jeho management závodu byl excelentní – když bylo třeba, tak si hlídal pneumatiky, a když musel tlačit, tak na to přitlačil. Všechno bylo perfektní.
V závěrečné části Romain rychle stahoval Sebastiana Vettela. Předjel by ho s největší pravděpodobností, pokud by Sebastianovi pneumatiky vydržely? NCh: K dispozici měl další dvě kola před tím, než Sebastianovi selhala pneumatika a myslím si, že by to bylo možné. Po celou dobu se mu přibližoval a k předjetí by měl dobrou šanci.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.