Technický ředitel Lotusu Nick Chester se vrací k dobré výkonnosti i problémům, které zažívali v Kanadě. V nadcházejících závodech očekává velmi dobré výkony a za cíl si klade další posun vpřed v šampionátu. V závěru komentuje možnost nasazení vozu F1 do vytrvalostního závodu v šampionátu WEC.
Jak jste hodnotili závodní víkend v Kanadě?NCh: Šlo o velmi dobrý, ale ne perfektní víkend. Pokud jde o E23 Hybrid, velmi nás potěšila výkonnost při brzdění, pokud jde o dosažení rychlého kola. Trakce byla lepší, než jsme očekávali a vyvážení auta bylo celkově dobré - piloti s ním mohli jezdit s důvěrou a konzistentně.
V samotném závodě jsme hodně ztratili v prvním stintu, ale jakmile se obě auta dostala na super-měkké pneumatiky, zajížděla časy srovnatelné s vozy vpředu. Pokud by se nám více dařilo v úvodní části závodu, pak bychom dosáhli lepších výsledků. Tohle je něco, co před dalšími závody zkoumáme.
Bylo trendem, že si Lotus vedl lépe v závodě než v kvalifikaci. V Kanadě se ale zdálo, že to je naopak.NCh: Je v tom kus pravdy a my jsme strávili spoustu času analýzou teplot našich pneumatik, abychom viděli, co se můžeme naučit. Naši piloti obvykle hlásí v kvalifikaci nedotáčivost, ale v závodě auto bývá vyváženější. Tentokrát dle zpětné vazby bylo vyváženější v kvalifikaci, v závodě však trochu přetáčivé.
Naším úkolem je v obou scénářích dosahovat optimum. Od testování v Barceloně jsme rozhodně dosáhli pokroku v porozumění a optimalizaci vozu. V Monaku jsme dokázali vytěžit potenciál v pomalých zatáčkách a něco z toho jsme pozorovali i v Montrealu, kde jsme měli obzvlášť dobré vyvážení. Auto se prokazuje být docela snadné, pokud jde o nastavení, a my se neustále zlepšujeme.
Lotus v nadcházejících závodech očekává posun vpřed(foto: Lotus F1 Team)
Jaký potenciál má Lotus v Rakousku?NCh: Neexistuje důvod, proč bychom nemohli podat takový výkon jako v Montrealu. Jde o další trať vyžadující střední přítlak, silnou trakci, efektivní aerodynamiku a výkonnost pohonné jednotky. Obsahuje o něco více středně-rychlých zatáček než Kanada, což trochu mění požadavky. Opodstatněně však očekáváme, že E23 tam pojede velmi slušně.
Minulý rok jste se na tento okruh vrátili po dlouhé přestávce. Co jste se naučili?NCh: Dlouho se na okruhu nejezdilo, a pokud jde o nastavení a přístup k závodnímu víkendu, bylo toho k učení hodně. Dostali jsme obzvlášť lekci týkající se požadavků na brzdění, které jsme podcenili. A přišli jsme na to, že obtížně dostáváme pneumatiky na optimální provozní teploty. V obou případech jsme na tom s E23 mnohem lépe.
Děsí vás něco v nadcházejících závodech?NCh: Nezdá se, že by něco mělo týmu nahnat strach. Nadcházející závody pro nás ve skutečnosti představují dobrou příležitost posunout se nahoru v pořadí. Rakousko by mělo být velmi dobré, Silverstone by měl být dobrý, protože jde také o okruh, kde je důležitý výkon motoru s trochu větší výzvou v podobě rychlých zatáček. A nám se v Barceloně s hodně podobným nastavením vedlo dobře.
Budapešť by měla být fajn, protože jsme ukázali, že si s pomalými zatáčkami dokážeme dobře poradit a trakce byla slibná. Spa a Monza by měly být rovněž velmi dobré kvůli svým požadavkům na výkon. Převádíme dobré výkony na všech druzích okruhů, před nadcházející části sezóny si proto věříme.
Podaří se Lotusu dostihnout do konce sezóny Red Bull?(foto: Lotus F1 Team)
V šampionátu konstruktérů jste se dostali na páté místo, jaké máte cíle?NCh: Určitě si tuto pozici chceme udržet a dát si za cíl jakékoliv možné vylepšení. Na čtvrté místo máme celkem velkou ztrátu, ale určitě cítíme, že jsme ušli velký kus cesty, pokud jde o spolehlivost a porozumění vozu po velké změně, kterou pro nás před touto sezónou představoval dodavatel motoru. Víme, že čtvrtý Red Bull má k dispozici ohromné zdroje, uděláme ale vše pro to, abychom je dostihli.
Tento víkend se jel 24hodinový závod v Le Mans. Pokud by pravidla umožnila vozu F1 v něm soutěžit, jak by si vedl?NCh: Byla by to velká zábava a já bych rád viděl výzvu v podobě postavení vozu F1 pro 24hodinový závod. Současná pravidla pro motory znamenají, že máme motor a převodovku, které by zvládly vzdálenost závodu, což v minulosti neplatilo.
Současné vozy F1 by mohly vstoupit do vytrvalostního závodu, taková je momentálně výkonnostní životnost spousty dílů. V minulosti s V8 motory a staršími převodovkami byste takovou životnost neměli. Možná jde o něco, o čem bychom měli hovořit s ACO [organizátor vytrvalostních závodů].
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.