Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff vysvětluje, jak došlo k chybnému povolání Lewise Hamiltona, který tak přišel o své vítězství, jež bylo darováno jeho týmovému kolegovi Nicovi Rosbergovi.
Toto, výsledek byl překvapivý. Jak k tomu všemu došlo? Lewis vypadal jasný vítěz, ale skončil třetí.Toto Wolff: Jednoduše jsme to špatně spočítali. Mysleli jsme si, že budeme mít o několik sekund větší náskok. Jenže jsme ho neměli.
Šlo čistě o rozhodnutí inženýrů? Nesou vinu oni?TW: Ne, šlo o rozhodnutí týmu, všichni jsme v tom společně. Rozhodnutí děláme společně, společně vyhráváme a prohráváme.
Jak moc inženýry při výpočtech zmátl přechod virtuálního safety caru v ten skutečný?TW: V Monaku nemáte GPS, všechno je kvůli tomu těžší. Proto jsme udělali chybu, když se to změnilo z virtuálního na výjezd skutečného safety caru.
V kterém místě jste Lewise po nehodě Maxe Verstappena zavolali do boxů?TW: V Rascasse (předposlední zatáčka okruhu - pozn. red.). Ke konečnému rozhodnutí došlo 50 metrů před nájezdem do boxů.
Říká se, že Lewise před Rascasse zdržel safety car. Co o tom víš?TW: Musíme zkontrolovat, jakou rychlostí jel safety car. Ale ano, dojel safety car a ztratil čas.
Když jste to viděli, nebylo rozumnější ho nevolat do boxů? Opravdu spoléháte pouze na data?TW: Byli jsme v situaci, kdy jsme hodnotili selský rozum proti datům. Prostý rozum je OK, ale nevyhrává vám dlouhé závody. Musíte se spoléhat na data - a nyní musíme přijít na to, proč jsme udělali chybu.
Krádež v přímém přenosu: Nico Rosberg vítězí ve Velké ceně Monakamísto Lewise Hamiltona (foto: Daimler AG)
Proč riskovat s povoláním do boxů, když skutečné informace byly tak omezené? Lewis byl na dráze ve výrazném vedení, proč jste jej zavolali do boxů?TW: Potenciální riziko představoval Sebastian [Vettel] při přezutí na super-měkké pneumatiky a jeho výjezd za Nicem. Nyní při zpětném pohledu musím přiznat, že ta data byla špatná.
K celé situaci tedy došlo kvůli obavám, že by Sebastian přezul na super-měkké? Nejspíše by se tím propadl za oba Red Bully.TW: Ne, byl by třetí...
... za Nicem. Proč jste se tedy báli o Lewisovu pozici?TW: To je zřejmě ten selský rozum, o kterém jsem mluvil. I když jste na nových super-měkkých pneumatikách na třetím místě, tak velmi těžko předjedete jedno auto, natož dvě! Výsledkem by možná pro nás byla první a třetí pozice v opačném pořadí. Velmi pravděpodobně by to tak skončilo.
Proč jste se zavoláním Lewise do boxů nepočkali na to, až uvidíte strategii Sebastiana?TW: Protože byl za námi. Ztrácel na nás kolem třinácti sekund.
Zpochybňoval Lewis rádiem rozhodnutí zajet do boxů?TW: Hovořili jsme o tom. Zazněla informace, že pneumatiky vychladly a že ta tvrdší směs už neposkytovala žádnou přilnavost. Ale to nebyl ten skutečný důvod, proč jsme ho zavolali do boxů. Přidala se k tomu ta čísla.
Jak aktivní roli v tom zpackání sehrál Lewis? Zmínil jsi teploty pneumatik a ztrátu přilnavosti...TW: Učinili jsme společné rozhodnutí. K tomu dospějete ve zlomku sekundy. Snažili jsme se získat o situaci co nejvíce vstupních informací - od inženýrů, od managementu a od jezdce - a pak jsme přijali rozhodnutí. V tomto případě byl algoritmus špatný.
Podle Tota Wolffa v německém týmu žádná protekce neexistuje, ze situace nemělradost ani samotný nejvyšší šéf Mercedesu Dieter Zetsche (Daimler AG)
Jak si to u něj napravíte?TW: Omluvil jsem se mu. Tohle jde očividně na vrub týmu. Lewis je skvělý pilot a určitě pochopí, že chyby jsou někdy lidskou přirozeností. Tak to je.
Jaká byla první slova Lewise směrem k vám?TW: Byl ve skrumáži mezi novináři, když jsem se mu omluvil. A z jeho pohledu jsem viděl, že mezi námi je vše OK.
Jak myslíš, že se s tím vším Lewis vypořádá?TW: Má obrovskou duševní sílu a je rozjetý. Ano, musí to velmi bolet přijít o to vítězství v závodě, protože to bylo jeho vítězství. Bezpochyby se ale zotaví tak rychle jako vždy.
Co byste udělali, kdyby Lewis vyjel za Nicem a ne za Sebastianem? Požádali byste Nica o to, aby jej pustil před sebe?TW: Už tak mám dost problémů, tohle nepotřebuji. Krátce jsme hovořili o tom, co bychom udělali, kdyby Lewis Sebastiana předjel. Velmi pravděpodobně bychom nezasáhli.
Někteří lidé se podivovali nad tím, zda nešlo o příhodný výsledek vzhledem k tomu, že zde byl Dr. Dieter Zetsche (šéf Mercedesu) a zřejmě by si přál německého vítěze.TW: Dr. Zetsche z této zvláštní situace neměl vůbec radost. Věřte mi, že v tomto týmu neexistuje z žádných důvodů taková věc, jako je protekce.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.