Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff vysvětluje, jak došlo k chybnému povolání Lewise Hamiltona, který tak přišel o své vítězství, jež bylo darováno jeho týmovému kolegovi Nicovi Rosbergovi.
Toto, výsledek byl překvapivý. Jak k tomu všemu došlo? Lewis vypadal jasný vítěz, ale skončil třetí.Toto Wolff: Jednoduše jsme to špatně spočítali. Mysleli jsme si, že budeme mít o několik sekund větší náskok. Jenže jsme ho neměli.
Šlo čistě o rozhodnutí inženýrů? Nesou vinu oni?TW: Ne, šlo o rozhodnutí týmu, všichni jsme v tom společně. Rozhodnutí děláme společně, společně vyhráváme a prohráváme.
Jak moc inženýry při výpočtech zmátl přechod virtuálního safety caru v ten skutečný?TW: V Monaku nemáte GPS, všechno je kvůli tomu těžší. Proto jsme udělali chybu, když se to změnilo z virtuálního na výjezd skutečného safety caru.
V kterém místě jste Lewise po nehodě Maxe Verstappena zavolali do boxů?TW: V Rascasse (předposlední zatáčka okruhu - pozn. red.). Ke konečnému rozhodnutí došlo 50 metrů před nájezdem do boxů.
Říká se, že Lewise před Rascasse zdržel safety car. Co o tom víš?TW: Musíme zkontrolovat, jakou rychlostí jel safety car. Ale ano, dojel safety car a ztratil čas.
Když jste to viděli, nebylo rozumnější ho nevolat do boxů? Opravdu spoléháte pouze na data?TW: Byli jsme v situaci, kdy jsme hodnotili selský rozum proti datům. Prostý rozum je OK, ale nevyhrává vám dlouhé závody. Musíte se spoléhat na data - a nyní musíme přijít na to, proč jsme udělali chybu.
Krádež v přímém přenosu: Nico Rosberg vítězí ve Velké ceně Monakamísto Lewise Hamiltona (foto: Daimler AG)
Proč riskovat s povoláním do boxů, když skutečné informace byly tak omezené? Lewis byl na dráze ve výrazném vedení, proč jste jej zavolali do boxů?TW: Potenciální riziko představoval Sebastian [Vettel] při přezutí na super-měkké pneumatiky a jeho výjezd za Nicem. Nyní při zpětném pohledu musím přiznat, že ta data byla špatná.
K celé situaci tedy došlo kvůli obavám, že by Sebastian přezul na super-měkké? Nejspíše by se tím propadl za oba Red Bully.TW: Ne, byl by třetí...
... za Nicem. Proč jste se tedy báli o Lewisovu pozici?TW: To je zřejmě ten selský rozum, o kterém jsem mluvil. I když jste na nových super-měkkých pneumatikách na třetím místě, tak velmi těžko předjedete jedno auto, natož dvě! Výsledkem by možná pro nás byla první a třetí pozice v opačném pořadí. Velmi pravděpodobně by to tak skončilo.
Proč jste se zavoláním Lewise do boxů nepočkali na to, až uvidíte strategii Sebastiana?TW: Protože byl za námi. Ztrácel na nás kolem třinácti sekund.
Zpochybňoval Lewis rádiem rozhodnutí zajet do boxů?TW: Hovořili jsme o tom. Zazněla informace, že pneumatiky vychladly a že ta tvrdší směs už neposkytovala žádnou přilnavost. Ale to nebyl ten skutečný důvod, proč jsme ho zavolali do boxů. Přidala se k tomu ta čísla.
Jak aktivní roli v tom zpackání sehrál Lewis? Zmínil jsi teploty pneumatik a ztrátu přilnavosti...TW: Učinili jsme společné rozhodnutí. K tomu dospějete ve zlomku sekundy. Snažili jsme se získat o situaci co nejvíce vstupních informací - od inženýrů, od managementu a od jezdce - a pak jsme přijali rozhodnutí. V tomto případě byl algoritmus špatný.
Podle Tota Wolffa v německém týmu žádná protekce neexistuje, ze situace nemělradost ani samotný nejvyšší šéf Mercedesu Dieter Zetsche (Daimler AG)
Jak si to u něj napravíte?TW: Omluvil jsem se mu. Tohle jde očividně na vrub týmu. Lewis je skvělý pilot a určitě pochopí, že chyby jsou někdy lidskou přirozeností. Tak to je.
Jaká byla první slova Lewise směrem k vám?TW: Byl ve skrumáži mezi novináři, když jsem se mu omluvil. A z jeho pohledu jsem viděl, že mezi námi je vše OK.
Jak myslíš, že se s tím vším Lewis vypořádá?TW: Má obrovskou duševní sílu a je rozjetý. Ano, musí to velmi bolet přijít o to vítězství v závodě, protože to bylo jeho vítězství. Bezpochyby se ale zotaví tak rychle jako vždy.
Co byste udělali, kdyby Lewis vyjel za Nicem a ne za Sebastianem? Požádali byste Nica o to, aby jej pustil před sebe?TW: Už tak mám dost problémů, tohle nepotřebuji. Krátce jsme hovořili o tom, co bychom udělali, kdyby Lewis Sebastiana předjel. Velmi pravděpodobně bychom nezasáhli.
Někteří lidé se podivovali nad tím, zda nešlo o příhodný výsledek vzhledem k tomu, že zde byl Dr. Dieter Zetsche (šéf Mercedesu) a zřejmě by si přál německého vítěze.TW: Dr. Zetsche z této zvláštní situace neměl vůbec radost. Věřte mi, že v tomto týmu neexistuje z žádných důvodů taková věc, jako je protekce.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.