Romain Grosjean hovoří o své roli v Lotusu a vynechávání pátečních tréninků a srovnává letošní auto s tím minulým, o kterém od počátku věděl, že bude špatné.
Začátek evropské sezóny je vždy dobou pro revizi, jak tedy zatím hodnotíš své osobní výkony v roce 2015?Romain Grosjean: Jsou dost dobré, abych byl férový. Hodnotit sám sebe je vždy těžké. Z pohledu kvalifikací existují vždy kola, která byste mohli zajet lépe, ale v závodech si myslím, že jsme dosáhli 100 % toho, čeho jsme mohli.
Vždy si říkáte: 'Mohl jsem udělat lépe to či ono,' ale obecně jsem hodně spokojený s tím, jak jezdím, s práci mých inženýrů - obzvlášť poté, co jsme trochu změnili struktur týmu - a se způsobem, jakým tým reaguje na problémy či výkonnost. Férově můžu říct, že jde o dobrý začátek sezóny.
Poslední tři první tréninky jsi vynechal, protože tým v nich dal na dráze příležitost Jolyonovi Palmerovi. Myslíš, že ti to narušuje závodní víkendy?RG: Určitě to vašemu víkendu nepomáhá. Jsou testy a změny, které byste rádi v prvním tréninku a před tím druhým provedli, abyste viděli, jak auto reaguje, a pak se co nejlépe rozhodli pro třetí trénink, kvalifikaci a závod. Samozřejmě, že když v autě nejste, pak nemůžete testovat mapování brzd, diferenciálu - velké věci.
Na druhé straně to je těžké do F1 proniknout a pro Jolyona jde o dobrou příležitost. Je šampionem GP2, takže je pro něj fajn, že může s autem o závodních víkendech jezdit. Samozřejmě, že byste preferovali přicházet o menší část z nich a dělit se o to s oběma vozy, ale zatím je to takové, jaké to je.
Romain Grosjean není nadšený z toho, že musí vynechávat první tréninky - narušujemu to přípravy na závod (foto: Lotus F1 Team)
Pokud odhlédneme od loňské Velké ceny Španělska, kde ses kvalifikoval jako pátý, jak bys hodnotil srovnání výkonnosti Lotusu nyní a před 12 měsíci?RG: To se nedá srovnávat. Minulý rok jsem od prvního dne věděl, že auto bude špatné. Motor [Renault] nebyl připravený a pokaždé, když jsme vůz zkusili vylepšit, nepodařilo se nám to.
Měli jsme tady [v Barceloně] dobrou kvalifikaci, páté místo na roštu, ale neměli jsme ponětí o tom, proč. Myslím, že jde o jedno z tajemství Formule 1. Je to těžké srovnávat, tento rok je zkrátka normálním rokem. Pokaždé, když na auto nasadíme drobná vylepšení, tak fungují. Také se dá jednodušeji nastavit a ovládat.
Hodně z toho zlepšení je přičítáno přechodu Lotusu na motory Mercedes. Ale kolik práce bylo věnováno zlepšení samotného šasi?RG: Z mého pohledu jde hlavně o šasi. Motor je o rovinkách - jestli jedete 310 nebo 320 km/h na rovince, tak to nepoznáte.
Samozřejmě, že Mercedes je mistrovský motor a všechno bylo připraveno. Jen to zapojíte a jedete, na rozdíl od minulého roku, kdy do F1 vstoupila nová technologie a vše se muselo nastavovat. Jde tedy o velký rozdíl.
Pro mě je důležité, že když zatočíte doprava, tak letošní auto jede doprava. Loni to tak nebylo. Zdá se to být šílené, ale to je ten nejlepší příklad, který vám můžu uvést.
Lotus má ve vývoji velké věci, které by jej měly posunout o velký kus vpřed(foto: Lotus F1 Team)
Kde došlo k největšímu zlepšení, pokud pomineme motor?RG: Zlepšili jsme se hlavně v pomalých rychlostech a v konzistenci.
Došlo v určité fázi minulého roku k tomu, že bys ztratil důvěru v tým?RG: V podstatě ne, protože jsem znal ty lidi, kteří pracují v Enstone, a závodění je pro řádné závodníky. Vědí, co chtějí udělat, co musí udělat a odvádějí tu nejlepší práci s tím, co mají k dispozici. Dokud vidíte, že lidé, s nimiž spolupracujete, jsou odhodlaní a snaží se dělat maximum, vždy na to tvrdě tlačí a jsou závodníky, pak to je to, co chcete.
Jak to tedy vidíš s letošním pokrokem?RG: Dejte mi trochu více času. Pokusíme se ze sebe vydat maximum, abychom auto zlepšili. Samozřejmě, že se rozhodně zlepší Red Bull se svou rozsáhlou infrastrukturou. Jde o velký stroj. Z naší strany skutečně doufám v to, že vylepšení, která teď přivezeme a ta, která máme ve vývoji, opravdu způsobí velký rozdíl a znatelně vylepší naše časy na kolo.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.