Romain Grosjean hovoří o své roli v Lotusu a vynechávání pátečních tréninků a srovnává letošní auto s tím minulým, o kterém od počátku věděl, že bude špatné.
Začátek evropské sezóny je vždy dobou pro revizi, jak tedy zatím hodnotíš své osobní výkony v roce 2015?Romain Grosjean: Jsou dost dobré, abych byl férový. Hodnotit sám sebe je vždy těžké. Z pohledu kvalifikací existují vždy kola, která byste mohli zajet lépe, ale v závodech si myslím, že jsme dosáhli 100 % toho, čeho jsme mohli.
Vždy si říkáte: 'Mohl jsem udělat lépe to či ono,' ale obecně jsem hodně spokojený s tím, jak jezdím, s práci mých inženýrů - obzvlášť poté, co jsme trochu změnili struktur týmu - a se způsobem, jakým tým reaguje na problémy či výkonnost. Férově můžu říct, že jde o dobrý začátek sezóny.
Poslední tři první tréninky jsi vynechal, protože tým v nich dal na dráze příležitost Jolyonovi Palmerovi. Myslíš, že ti to narušuje závodní víkendy?RG: Určitě to vašemu víkendu nepomáhá. Jsou testy a změny, které byste rádi v prvním tréninku a před tím druhým provedli, abyste viděli, jak auto reaguje, a pak se co nejlépe rozhodli pro třetí trénink, kvalifikaci a závod. Samozřejmě, že když v autě nejste, pak nemůžete testovat mapování brzd, diferenciálu - velké věci.
Na druhé straně to je těžké do F1 proniknout a pro Jolyona jde o dobrou příležitost. Je šampionem GP2, takže je pro něj fajn, že může s autem o závodních víkendech jezdit. Samozřejmě, že byste preferovali přicházet o menší část z nich a dělit se o to s oběma vozy, ale zatím je to takové, jaké to je.
Romain Grosjean není nadšený z toho, že musí vynechávat první tréninky - narušujemu to přípravy na závod (foto: Lotus F1 Team)
Pokud odhlédneme od loňské Velké ceny Španělska, kde ses kvalifikoval jako pátý, jak bys hodnotil srovnání výkonnosti Lotusu nyní a před 12 měsíci?RG: To se nedá srovnávat. Minulý rok jsem od prvního dne věděl, že auto bude špatné. Motor [Renault] nebyl připravený a pokaždé, když jsme vůz zkusili vylepšit, nepodařilo se nám to.
Měli jsme tady [v Barceloně] dobrou kvalifikaci, páté místo na roštu, ale neměli jsme ponětí o tom, proč. Myslím, že jde o jedno z tajemství Formule 1. Je to těžké srovnávat, tento rok je zkrátka normálním rokem. Pokaždé, když na auto nasadíme drobná vylepšení, tak fungují. Také se dá jednodušeji nastavit a ovládat.
Hodně z toho zlepšení je přičítáno přechodu Lotusu na motory Mercedes. Ale kolik práce bylo věnováno zlepšení samotného šasi?RG: Z mého pohledu jde hlavně o šasi. Motor je o rovinkách - jestli jedete 310 nebo 320 km/h na rovince, tak to nepoznáte.
Samozřejmě, že Mercedes je mistrovský motor a všechno bylo připraveno. Jen to zapojíte a jedete, na rozdíl od minulého roku, kdy do F1 vstoupila nová technologie a vše se muselo nastavovat. Jde tedy o velký rozdíl.
Pro mě je důležité, že když zatočíte doprava, tak letošní auto jede doprava. Loni to tak nebylo. Zdá se to být šílené, ale to je ten nejlepší příklad, který vám můžu uvést.
Lotus má ve vývoji velké věci, které by jej měly posunout o velký kus vpřed(foto: Lotus F1 Team)
Kde došlo k největšímu zlepšení, pokud pomineme motor?RG: Zlepšili jsme se hlavně v pomalých rychlostech a v konzistenci.
Došlo v určité fázi minulého roku k tomu, že bys ztratil důvěru v tým?RG: V podstatě ne, protože jsem znal ty lidi, kteří pracují v Enstone, a závodění je pro řádné závodníky. Vědí, co chtějí udělat, co musí udělat a odvádějí tu nejlepší práci s tím, co mají k dispozici. Dokud vidíte, že lidé, s nimiž spolupracujete, jsou odhodlaní a snaží se dělat maximum, vždy na to tvrdě tlačí a jsou závodníky, pak to je to, co chcete.
Jak to tedy vidíš s letošním pokrokem?RG: Dejte mi trochu více času. Pokusíme se ze sebe vydat maximum, abychom auto zlepšili. Samozřejmě, že se rozhodně zlepší Red Bull se svou rozsáhlou infrastrukturou. Jde o velký stroj. Z naší strany skutečně doufám v to, že vylepšení, která teď přivezeme a ta, která máme ve vývoji, opravdu způsobí velký rozdíl a znatelně vylepší naše časy na kolo.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.