Romain Grosjean hovoří o své roli v Lotusu a vynechávání pátečních tréninků a srovnává letošní auto s tím minulým, o kterém od počátku věděl, že bude špatné.
Začátek evropské sezóny je vždy dobou pro revizi, jak tedy zatím hodnotíš své osobní výkony v roce 2015?Romain Grosjean: Jsou dost dobré, abych byl férový. Hodnotit sám sebe je vždy těžké. Z pohledu kvalifikací existují vždy kola, která byste mohli zajet lépe, ale v závodech si myslím, že jsme dosáhli 100 % toho, čeho jsme mohli.
Vždy si říkáte: 'Mohl jsem udělat lépe to či ono,' ale obecně jsem hodně spokojený s tím, jak jezdím, s práci mých inženýrů - obzvlášť poté, co jsme trochu změnili struktur týmu - a se způsobem, jakým tým reaguje na problémy či výkonnost. Férově můžu říct, že jde o dobrý začátek sezóny.
Poslední tři první tréninky jsi vynechal, protože tým v nich dal na dráze příležitost Jolyonovi Palmerovi. Myslíš, že ti to narušuje závodní víkendy?RG: Určitě to vašemu víkendu nepomáhá. Jsou testy a změny, které byste rádi v prvním tréninku a před tím druhým provedli, abyste viděli, jak auto reaguje, a pak se co nejlépe rozhodli pro třetí trénink, kvalifikaci a závod. Samozřejmě, že když v autě nejste, pak nemůžete testovat mapování brzd, diferenciálu - velké věci.
Na druhé straně to je těžké do F1 proniknout a pro Jolyona jde o dobrou příležitost. Je šampionem GP2, takže je pro něj fajn, že může s autem o závodních víkendech jezdit. Samozřejmě, že byste preferovali přicházet o menší část z nich a dělit se o to s oběma vozy, ale zatím je to takové, jaké to je.
Romain Grosjean není nadšený z toho, že musí vynechávat první tréninky - narušujemu to přípravy na závod (foto: Lotus F1 Team)
Pokud odhlédneme od loňské Velké ceny Španělska, kde ses kvalifikoval jako pátý, jak bys hodnotil srovnání výkonnosti Lotusu nyní a před 12 měsíci?RG: To se nedá srovnávat. Minulý rok jsem od prvního dne věděl, že auto bude špatné. Motor [Renault] nebyl připravený a pokaždé, když jsme vůz zkusili vylepšit, nepodařilo se nám to.
Měli jsme tady [v Barceloně] dobrou kvalifikaci, páté místo na roštu, ale neměli jsme ponětí o tom, proč. Myslím, že jde o jedno z tajemství Formule 1. Je to těžké srovnávat, tento rok je zkrátka normálním rokem. Pokaždé, když na auto nasadíme drobná vylepšení, tak fungují. Také se dá jednodušeji nastavit a ovládat.
Hodně z toho zlepšení je přičítáno přechodu Lotusu na motory Mercedes. Ale kolik práce bylo věnováno zlepšení samotného šasi?RG: Z mého pohledu jde hlavně o šasi. Motor je o rovinkách - jestli jedete 310 nebo 320 km/h na rovince, tak to nepoznáte.
Samozřejmě, že Mercedes je mistrovský motor a všechno bylo připraveno. Jen to zapojíte a jedete, na rozdíl od minulého roku, kdy do F1 vstoupila nová technologie a vše se muselo nastavovat. Jde tedy o velký rozdíl.
Pro mě je důležité, že když zatočíte doprava, tak letošní auto jede doprava. Loni to tak nebylo. Zdá se to být šílené, ale to je ten nejlepší příklad, který vám můžu uvést.
Lotus má ve vývoji velké věci, které by jej měly posunout o velký kus vpřed(foto: Lotus F1 Team)
Kde došlo k největšímu zlepšení, pokud pomineme motor?RG: Zlepšili jsme se hlavně v pomalých rychlostech a v konzistenci.
Došlo v určité fázi minulého roku k tomu, že bys ztratil důvěru v tým?RG: V podstatě ne, protože jsem znal ty lidi, kteří pracují v Enstone, a závodění je pro řádné závodníky. Vědí, co chtějí udělat, co musí udělat a odvádějí tu nejlepší práci s tím, co mají k dispozici. Dokud vidíte, že lidé, s nimiž spolupracujete, jsou odhodlaní a snaží se dělat maximum, vždy na to tvrdě tlačí a jsou závodníky, pak to je to, co chcete.
Jak to tedy vidíš s letošním pokrokem?RG: Dejte mi trochu více času. Pokusíme se ze sebe vydat maximum, abychom auto zlepšili. Samozřejmě, že se rozhodně zlepší Red Bull se svou rozsáhlou infrastrukturou. Jde o velký stroj. Z naší strany skutečně doufám v to, že vylepšení, která teď přivezeme a ta, která máme ve vývoji, opravdu způsobí velký rozdíl a znatelně vylepší naše časy na kolo.
            Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
            Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
            Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
            Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
            Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
            Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
            Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
            Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
            Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
            Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
            Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
            Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.