Šéf Red Bullu Christian Horner pro oficiální stráky Formule 1 odpovídá na otázky, které se týkají jejich současné nedostatečné výkonnosti, problémů s pohonnou jednotkou Renault, výsledků pilotů i budoucnosti týmu. Připouští, že své potíže jen tak rychle nevyřeší.
Christiane, přestože oba piloti v Bahrajnu bodovali, tak se zdá, že se pád Red Bull těžko zastavuje. Proč?Christian Horner: Měli jsme náročný start do sezóny. Nejsme ani vzdáleně v pozici, ve které jsme čekali - nebo chtěli být. Některé z našich problémů jsou mimo naši kontrolu a jediné, co můžeme udělat, je nabídnout naši podporu tam, kde je to možné.
Kdyby ti před rokem někdo řekl, že se Red Bull propadne za svůj juniorský tým, považoval bys to za hloupost. Po Malajsii se to najednou stalo realitou, byť neměla dlouhého trvání.ChH: To byl snímek drobné sezónní epizody. Ano, Toro Rosso odvádí super práci. I když měli v Bahrajnu velkou smůlu, oba jejich piloti si vedou dobře. Ale šampionát se skládá z 19 či 20 závodů, ne pouze z jednoho. Je to super pozorovat mladíky, jak si tak dobře vedou. My jsme svým pilotům férovou šanci nedali. Musí se prát s tolika problémy, že se jízda stává téměř druhořadou.
Proč Toro Rosso vypadalo v prvních třech závodech téměř silněji? Co dělají jinak s pohonnou jednotkou? Jejich tým má poloviční velikost s polovičním rozpočtem.ChH: Pohonnou jednotku provozují naprosto stejným způsobem jako my.
Jak to tedy, že se dostali tak blízko? Není to tak dávno, co byli na míle vzdáleni.ChH: V kvalifikaci nás ještě neporazili! Ale mají dobré auto. [Technický ředitel] James Key odvádí se svým týmem skvělou práci a my jsme ještě neprožili jednoduchý víkend.
V šampionátu se před Bahrajnem na chvíli ocitl i jehojuniorský tým Toro Rosso (foto: Red Bull)
Výhodou Red Bullu bylo vždycky skvělé šasi kompenzující slabší motor. Ale zdá se, že se nyní i u něj projevují nedostatky. Kde je magický dotek Adriana Neweyho?ChH: Auto rozhodně potřebujeme zlepšit. Ale my musíme volit velmi kompromisní nastavení, abychom řešili další potíže, které máme. Končíte tedy v hrozném cyklu - méně přítlaku atd., což vytváří další problémy. Nejsme zatím s RB11 v optimální pozici, ale rozhodně jde o Adrianovo auto.
Jak moc je Adrianovo?ChH: Hodně. Ano, udělal krok zpět, ale do RB11 byl zapojený stejně jako do všech předchozích vozů. Rozdíl se projeví od RB12 dále. Ano, není už tak nablízku, ale v Bahrajnu byl. Stále technickému týmu poskytuje rady a vedení.
Pohonná jednotka je zřejmě nejslabším článkem RB11. Jak náročné to je absolvovat celou sezónu s pouze čtyřmi jednotkami?ChH: Je to frustrující. Určitě využijeme více než čtyři. Ve třech závodech jsme spotřebovali tři, takže šance, že bychom se udrželi v limitu čtyř, se blíží nule. Týmy v Malajsii jednomyslně schválily nasazení pátého motoru, ale motorové penalizace se dotknou také ostatních, ne jen nás.
My bychom potřebovali počet zvýšit na sedm, osm nebo devět motorů na sezónu. Žel taková jsou pravidla a v jejich rámci to s námi moc dobře nevypadá. Snad budou pravidla v budoucnosti reálnější.
Red Bull RB11 - poslední auto Adriana Neweyho (foto: Red Bull)
Nyní se hovoří o tom, zda by mělo od roku 2017 dojít ke změnám. Red Bull by si je přál. Jak je tato záležitost urgentní a co když se na ničem společně nedohodnete?ChH: Pokud tento motor příští rok v únoru zmrazí, pak v podstatě zmrazí i náskoky a ztráty. Myslím, že by to mělo být otevřené, aby se umožnil další vývoj, protože jde o velmi nevyspělou technologii. Stinnou stránkou jsou náklady.
Nebo můžete přijít s pravidly, které z motorů učiní menší rozdílový prvek ve výkonnosti, a odstraníte náklady. Ať už uděláte cokoliv, setkáte se s obličeji spokojenými i nespokojenými. Otázka tedy zní, co by bylo nejlepší pro Formuli 1. Ale týmy si musí hledět vlastní zájmy, takže se vždy najdou takoví, kteří se pravidla budou snažit využít, a to jde proti všemu, co konkurenceschopný tým ztratí ve svém náskoku.
Helmut Marko uvedl, že Red Bull s Renaultem velmi intenzívně spolupracuje na tom, aby se dostal ze dna. Ale na konci tunelu není žádné světlo, pouze jediná možnost - najít si jiného motorového partnera. Do kdy je třeba v této věci rozhodnout?ChH: S Renaultem mám smlouvu na rok 2015 a 2016 a je to v zájmu Renaultu stejně jako v našem co nejrychleji vyřešit současné potíže.
Takže ve smlouvě nemáte odstavec, který by vám umožnil odejít, pokud nebudete moci dosáhnout na určitou pozici v šampionátu konstruktérů?ChH: Ve skutečnosti je naší nejlepší šancí Renault - a opačně. Společně jsme vyhráli 50 velkých cen a osm mistrovských titulů, takže frustrace někdy překypí.
Red Bull už není takovým týmem, jako býval:nebojuje o vítězství, opustil ho Vettel, vytrácí se i Newey (foto: Red Bull)
Red Bull už není takovým týmem, jako býval. Kromě obtížné situace, v níž se nachází s autem, také odešel Sebastian Vettel s jeho hvězdnými schopnostmi. Co dělá tým pro to, aby se znovu našel?ChH: To všechno by spravilo rychlé auto. Rychlé auto vyřeší všechny ty potíže. A nesmíme zapomínat na to, že Daniel [Ricciardo] minulý rok [po boku Vettela] vyhrál všechny naše závody.
Kdy se to rychlé auto objeví?ChH: Co nejdříve.
Co to tedy znamená co nejdříve?ChH: Nemám tušení.
Williamsu, týmu s velkou minulostí, to trvalo téměř deset let, než se odrazilo zpět od dna. Má Red Bull takovou sílu?ChH: Garantuji vám, že to nebude trvat deset let! Red Bull ve sportu působí kolem 20 let: nejprve jako sponzor, potom jako akcionář a pak jako majitel týmu. Dietrich Mateschitz investoval do F1 v posledních 20 letech zřejmě více než kterýkoliv jiný tým či společnost ve sportu.
Dietrich Mateschitz je v poslední době celkem kritický. Jaké signály to vysílá?ChH: Dietrich se moc často veřejně nevyjadřuje, ale když to udělá, musíte naslouchat. To, co se snažil říct, bylo: Renault by měl dělat svou práci buď pořádně, nebo vůbec. Nemůžete být napůl těhotný.
Red Bull je se svou letošní jezdeckou dvojicí spokojený, kvůli problémůmještě své kvality ukázat nemohla (foto: Red Bull)
Jak jste spokojeni se svými dvěma piloty? Daniil Kvjat je zatím trochu neviditelný.ChH: Daniil zatím odvádí dobrou práci. Problémem je to, že měl množství problémů, které s ním nesouvisí. Ještě neabsolvoval férový výjezd. Ale my vidíme, že je velmi rychlý a má dobrý cit pro vůz. Vzhledem k postavení obou pilotů v šampionátu nemůžeme ani jednoho obviňovat.
Můžeš nastínit obrázek toho, jak se bude sezóna 2015 pro Red Bull vyvíjet? Co když pohonná jednotka začne konečně podávat patřičné výkony, co když se Red Bull usadí kolem pátého místa?ChH: Žádné co - když! Jedinou odpovědí nyní je: příšerný začátek - skvělý finiš! Ale abych byl realistický: naše problémy nejsou krátkodobého rázu, takže nic v krátkodobém horizontu nevyřešíme. Momentálně musíme snést trochu bolesti. A má-li jít o základy lepší budoucnosti, pak musíte bolest vydržet.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.