Šéf Red Bullu Christian Horner pro oficiální stráky Formule 1 odpovídá na otázky, které se týkají jejich současné nedostatečné výkonnosti, problémů s pohonnou jednotkou Renault, výsledků pilotů i budoucnosti týmu. Připouští, že své potíže jen tak rychle nevyřeší.
Christiane, přestože oba piloti v Bahrajnu bodovali, tak se zdá, že se pád Red Bull těžko zastavuje. Proč?Christian Horner: Měli jsme náročný start do sezóny. Nejsme ani vzdáleně v pozici, ve které jsme čekali - nebo chtěli být. Některé z našich problémů jsou mimo naši kontrolu a jediné, co můžeme udělat, je nabídnout naši podporu tam, kde je to možné.
Kdyby ti před rokem někdo řekl, že se Red Bull propadne za svůj juniorský tým, považoval bys to za hloupost. Po Malajsii se to najednou stalo realitou, byť neměla dlouhého trvání.ChH: To byl snímek drobné sezónní epizody. Ano, Toro Rosso odvádí super práci. I když měli v Bahrajnu velkou smůlu, oba jejich piloti si vedou dobře. Ale šampionát se skládá z 19 či 20 závodů, ne pouze z jednoho. Je to super pozorovat mladíky, jak si tak dobře vedou. My jsme svým pilotům férovou šanci nedali. Musí se prát s tolika problémy, že se jízda stává téměř druhořadou.
Proč Toro Rosso vypadalo v prvních třech závodech téměř silněji? Co dělají jinak s pohonnou jednotkou? Jejich tým má poloviční velikost s polovičním rozpočtem.ChH: Pohonnou jednotku provozují naprosto stejným způsobem jako my.
Jak to tedy, že se dostali tak blízko? Není to tak dávno, co byli na míle vzdáleni.ChH: V kvalifikaci nás ještě neporazili! Ale mají dobré auto. [Technický ředitel] James Key odvádí se svým týmem skvělou práci a my jsme ještě neprožili jednoduchý víkend.
V šampionátu se před Bahrajnem na chvíli ocitl i jehojuniorský tým Toro Rosso (foto: Red Bull)
Výhodou Red Bullu bylo vždycky skvělé šasi kompenzující slabší motor. Ale zdá se, že se nyní i u něj projevují nedostatky. Kde je magický dotek Adriana Neweyho?ChH: Auto rozhodně potřebujeme zlepšit. Ale my musíme volit velmi kompromisní nastavení, abychom řešili další potíže, které máme. Končíte tedy v hrozném cyklu - méně přítlaku atd., což vytváří další problémy. Nejsme zatím s RB11 v optimální pozici, ale rozhodně jde o Adrianovo auto.
Jak moc je Adrianovo?ChH: Hodně. Ano, udělal krok zpět, ale do RB11 byl zapojený stejně jako do všech předchozích vozů. Rozdíl se projeví od RB12 dále. Ano, není už tak nablízku, ale v Bahrajnu byl. Stále technickému týmu poskytuje rady a vedení.
Pohonná jednotka je zřejmě nejslabším článkem RB11. Jak náročné to je absolvovat celou sezónu s pouze čtyřmi jednotkami?ChH: Je to frustrující. Určitě využijeme více než čtyři. Ve třech závodech jsme spotřebovali tři, takže šance, že bychom se udrželi v limitu čtyř, se blíží nule. Týmy v Malajsii jednomyslně schválily nasazení pátého motoru, ale motorové penalizace se dotknou také ostatních, ne jen nás.
My bychom potřebovali počet zvýšit na sedm, osm nebo devět motorů na sezónu. Žel taková jsou pravidla a v jejich rámci to s námi moc dobře nevypadá. Snad budou pravidla v budoucnosti reálnější.
Red Bull RB11 - poslední auto Adriana Neweyho (foto: Red Bull)
Nyní se hovoří o tom, zda by mělo od roku 2017 dojít ke změnám. Red Bull by si je přál. Jak je tato záležitost urgentní a co když se na ničem společně nedohodnete?ChH: Pokud tento motor příští rok v únoru zmrazí, pak v podstatě zmrazí i náskoky a ztráty. Myslím, že by to mělo být otevřené, aby se umožnil další vývoj, protože jde o velmi nevyspělou technologii. Stinnou stránkou jsou náklady.
Nebo můžete přijít s pravidly, které z motorů učiní menší rozdílový prvek ve výkonnosti, a odstraníte náklady. Ať už uděláte cokoliv, setkáte se s obličeji spokojenými i nespokojenými. Otázka tedy zní, co by bylo nejlepší pro Formuli 1. Ale týmy si musí hledět vlastní zájmy, takže se vždy najdou takoví, kteří se pravidla budou snažit využít, a to jde proti všemu, co konkurenceschopný tým ztratí ve svém náskoku.
Helmut Marko uvedl, že Red Bull s Renaultem velmi intenzívně spolupracuje na tom, aby se dostal ze dna. Ale na konci tunelu není žádné světlo, pouze jediná možnost - najít si jiného motorového partnera. Do kdy je třeba v této věci rozhodnout?ChH: S Renaultem mám smlouvu na rok 2015 a 2016 a je to v zájmu Renaultu stejně jako v našem co nejrychleji vyřešit současné potíže.
Takže ve smlouvě nemáte odstavec, který by vám umožnil odejít, pokud nebudete moci dosáhnout na určitou pozici v šampionátu konstruktérů?ChH: Ve skutečnosti je naší nejlepší šancí Renault - a opačně. Společně jsme vyhráli 50 velkých cen a osm mistrovských titulů, takže frustrace někdy překypí.
Red Bull už není takovým týmem, jako býval:nebojuje o vítězství, opustil ho Vettel, vytrácí se i Newey (foto: Red Bull)
Red Bull už není takovým týmem, jako býval. Kromě obtížné situace, v níž se nachází s autem, také odešel Sebastian Vettel s jeho hvězdnými schopnostmi. Co dělá tým pro to, aby se znovu našel?ChH: To všechno by spravilo rychlé auto. Rychlé auto vyřeší všechny ty potíže. A nesmíme zapomínat na to, že Daniel [Ricciardo] minulý rok [po boku Vettela] vyhrál všechny naše závody.
Kdy se to rychlé auto objeví?ChH: Co nejdříve.
Co to tedy znamená co nejdříve?ChH: Nemám tušení.
Williamsu, týmu s velkou minulostí, to trvalo téměř deset let, než se odrazilo zpět od dna. Má Red Bull takovou sílu?ChH: Garantuji vám, že to nebude trvat deset let! Red Bull ve sportu působí kolem 20 let: nejprve jako sponzor, potom jako akcionář a pak jako majitel týmu. Dietrich Mateschitz investoval do F1 v posledních 20 letech zřejmě více než kterýkoliv jiný tým či společnost ve sportu.
Dietrich Mateschitz je v poslední době celkem kritický. Jaké signály to vysílá?ChH: Dietrich se moc často veřejně nevyjadřuje, ale když to udělá, musíte naslouchat. To, co se snažil říct, bylo: Renault by měl dělat svou práci buď pořádně, nebo vůbec. Nemůžete být napůl těhotný.
Red Bull je se svou letošní jezdeckou dvojicí spokojený, kvůli problémůmještě své kvality ukázat nemohla (foto: Red Bull)
Jak jste spokojeni se svými dvěma piloty? Daniil Kvjat je zatím trochu neviditelný.ChH: Daniil zatím odvádí dobrou práci. Problémem je to, že měl množství problémů, které s ním nesouvisí. Ještě neabsolvoval férový výjezd. Ale my vidíme, že je velmi rychlý a má dobrý cit pro vůz. Vzhledem k postavení obou pilotů v šampionátu nemůžeme ani jednoho obviňovat.
Můžeš nastínit obrázek toho, jak se bude sezóna 2015 pro Red Bull vyvíjet? Co když pohonná jednotka začne konečně podávat patřičné výkony, co když se Red Bull usadí kolem pátého místa?ChH: Žádné co - když! Jedinou odpovědí nyní je: příšerný začátek - skvělý finiš! Ale abych byl realistický: naše problémy nejsou krátkodobého rázu, takže nic v krátkodobém horizontu nevyřešíme. Momentálně musíme snést trochu bolesti. A má-li jít o základy lepší budoucnosti, pak musíte bolest vydržet.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.