Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o závodu v Austrálii a očekávání před následující Velkou cenou Malajsie. Jaké problémy je postihly v Melbourne a na co má nový vůz E23?
Jaké jsou největší výzvy Malajsie?Nick Chester: Je tam horko a vlhko s vysokou pravděpodobností silných přeháněk, obzvlášť pozdě odpoledne, což může být ke konci kvalifikace nebo uprostřed závodu. Piloti mají tradičně konfiguraci okruhu rádi. Obsahuje dobrou směsici zatáček - od vlásenek po dlouhé rovinky a uprostřed rychlé zatáčky s prudkou změnou směru. Sepang má zajímavé rozvržení, opět se na závodění na něm budeme letos těšit.
Jak hodnotíš Velkou cenu Austrálie?NCh: Stavba vozu šla na počátku víkendu docela hladce, obě šasi jsme připravili pro páteční tréninky. Výkonnost auta byla od samotného počátku velmi dobrá. Piloti s ním byli spokojení, dobře se řídilo a docela dobře se jim pracovalo s pneumatikami. Před sobotou rozhodně mělo výkonnost, protože jsme se s oběma vozy dostali do Q3. Závod byl zklamání, jelikož by oba piloti získali slušnou porci bodů - nebýt odstoupení.
Jaké byl tvůj prvotní názor na relativní výkonnost vozu?NCh: Jsme poměrně spokojeni. Vypadá to, že bychom mohli pravidelně bojovat o Q3. Je toho ale víc, čeho bychom chtěli dosáhnout - například snížit ztrátu na Williams a více se vzdálit skupině za námi. Čeká nás více práce.
S jakými technickými problémy jste o víkendu bojovali a jak mohou být napraveny?Měli jsme problém se systémem stlačeného vzduchu, u kterého se objevil únik, a to v pátek u obou vozů. S trochou práce a několika změnami jsme prvotní problém vyřešili, žel s něčím podobným jsme se setkali v neděli u Romainova vozu.
V zimních testech jsme ujeli přes 4000 kilometrů a problém se neobjevil, takže to je trochu divné, že k tomu došlo nyní. Když jste na dráze, tak to může být náročné rychle odstranit takový problém, nicméně teď se jej snažíme vyřešit v továrně. Zvolili jsme několik odlišných přístupů a intenzivně testujeme, abychom zajistili, že máme robustní řešení.
Pastor Maldonado a Romain Grosjean přišli v Melbourne o hodně bodů - podle technickéhoředitele Nicka Chestera mohli dojet na pátém a šestém místě (foto: Lotus F1 Team)
Kolik práce si vyžádal Pastorův vůz po nárazu?NCh: Levá strana zavěšení, podlaha a přední křídlo byly poškozené, takže šlo o celkem velké množství práce. Do prvního tréninku v Malajsii ale bude připraven.
Čeho jste mohli dosáhnout v závodě v Melbourne?NCh: Pokud by nedošlo k nešťastnému nárazu a úniku stlačeného vzduchu, zřejmě bychom mohli pomýšlet o pátém a šestém místě. Oba jezdci se kvalifikovali před Felipem Nasrem, který závod dokončil. Naše výkonnost při dlouhých jízdách v pátek vypadala dobře, proto není důvod, proč by piloti na tyto pozice nemohli dosáhnout.
Kolik toho ještě od E23 můžeme očekávat?NCh: Řekl bych, že docela dost. Jde o zcela nové auto a je třeba odvést hodně práce na aerodynamickém vývoji. Budeme na to tlačit po celý rok. Jsme rádi, že mám dobrou platformu, na které můžeme stavět. Piloti si jízdu s E23 užívají: přijde jim jako konzistentní auto, které dokážou docela dobře tlačit k jeho limitům. Je to skvělé mít takový základ, protože se tak můžeme soustředit na zvyšování výkonnosti.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.