Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o závodu v Austrálii a očekávání před následující Velkou cenou Malajsie. Jaké problémy je postihly v Melbourne a na co má nový vůz E23?
Jaké jsou největší výzvy Malajsie?Nick Chester: Je tam horko a vlhko s vysokou pravděpodobností silných přeháněk, obzvlášť pozdě odpoledne, což může být ke konci kvalifikace nebo uprostřed závodu. Piloti mají tradičně konfiguraci okruhu rádi. Obsahuje dobrou směsici zatáček - od vlásenek po dlouhé rovinky a uprostřed rychlé zatáčky s prudkou změnou směru. Sepang má zajímavé rozvržení, opět se na závodění na něm budeme letos těšit.
Jak hodnotíš Velkou cenu Austrálie?NCh: Stavba vozu šla na počátku víkendu docela hladce, obě šasi jsme připravili pro páteční tréninky. Výkonnost auta byla od samotného počátku velmi dobrá. Piloti s ním byli spokojení, dobře se řídilo a docela dobře se jim pracovalo s pneumatikami. Před sobotou rozhodně mělo výkonnost, protože jsme se s oběma vozy dostali do Q3. Závod byl zklamání, jelikož by oba piloti získali slušnou porci bodů - nebýt odstoupení.
Jaké byl tvůj prvotní názor na relativní výkonnost vozu?NCh: Jsme poměrně spokojeni. Vypadá to, že bychom mohli pravidelně bojovat o Q3. Je toho ale víc, čeho bychom chtěli dosáhnout - například snížit ztrátu na Williams a více se vzdálit skupině za námi. Čeká nás více práce.
S jakými technickými problémy jste o víkendu bojovali a jak mohou být napraveny?Měli jsme problém se systémem stlačeného vzduchu, u kterého se objevil únik, a to v pátek u obou vozů. S trochou práce a několika změnami jsme prvotní problém vyřešili, žel s něčím podobným jsme se setkali v neděli u Romainova vozu.
V zimních testech jsme ujeli přes 4000 kilometrů a problém se neobjevil, takže to je trochu divné, že k tomu došlo nyní. Když jste na dráze, tak to může být náročné rychle odstranit takový problém, nicméně teď se jej snažíme vyřešit v továrně. Zvolili jsme několik odlišných přístupů a intenzivně testujeme, abychom zajistili, že máme robustní řešení.
Pastor Maldonado a Romain Grosjean přišli v Melbourne o hodně bodů - podle technickéhoředitele Nicka Chestera mohli dojet na pátém a šestém místě (foto: Lotus F1 Team)
Kolik práce si vyžádal Pastorův vůz po nárazu?NCh: Levá strana zavěšení, podlaha a přední křídlo byly poškozené, takže šlo o celkem velké množství práce. Do prvního tréninku v Malajsii ale bude připraven.
Čeho jste mohli dosáhnout v závodě v Melbourne?NCh: Pokud by nedošlo k nešťastnému nárazu a úniku stlačeného vzduchu, zřejmě bychom mohli pomýšlet o pátém a šestém místě. Oba jezdci se kvalifikovali před Felipem Nasrem, který závod dokončil. Naše výkonnost při dlouhých jízdách v pátek vypadala dobře, proto není důvod, proč by piloti na tyto pozice nemohli dosáhnout.
Kolik toho ještě od E23 můžeme očekávat?NCh: Řekl bych, že docela dost. Jde o zcela nové auto a je třeba odvést hodně práce na aerodynamickém vývoji. Budeme na to tlačit po celý rok. Jsme rádi, že mám dobrou platformu, na které můžeme stavět. Piloti si jízdu s E23 užívají: přijde jim jako konzistentní auto, které dokážou docela dobře tlačit k jeho limitům. Je to skvělé mít takový základ, protože se tak můžeme soustředit na zvyšování výkonnosti.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.