Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o závodu v Austrálii a očekávání před následující Velkou cenou Malajsie. Jaké problémy je postihly v Melbourne a na co má nový vůz E23?
Jaké jsou největší výzvy Malajsie?Nick Chester: Je tam horko a vlhko s vysokou pravděpodobností silných přeháněk, obzvlášť pozdě odpoledne, což může být ke konci kvalifikace nebo uprostřed závodu. Piloti mají tradičně konfiguraci okruhu rádi. Obsahuje dobrou směsici zatáček - od vlásenek po dlouhé rovinky a uprostřed rychlé zatáčky s prudkou změnou směru. Sepang má zajímavé rozvržení, opět se na závodění na něm budeme letos těšit.
Jak hodnotíš Velkou cenu Austrálie?NCh: Stavba vozu šla na počátku víkendu docela hladce, obě šasi jsme připravili pro páteční tréninky. Výkonnost auta byla od samotného počátku velmi dobrá. Piloti s ním byli spokojení, dobře se řídilo a docela dobře se jim pracovalo s pneumatikami. Před sobotou rozhodně mělo výkonnost, protože jsme se s oběma vozy dostali do Q3. Závod byl zklamání, jelikož by oba piloti získali slušnou porci bodů - nebýt odstoupení.
Jaké byl tvůj prvotní názor na relativní výkonnost vozu?NCh: Jsme poměrně spokojeni. Vypadá to, že bychom mohli pravidelně bojovat o Q3. Je toho ale víc, čeho bychom chtěli dosáhnout - například snížit ztrátu na Williams a více se vzdálit skupině za námi. Čeká nás více práce.
S jakými technickými problémy jste o víkendu bojovali a jak mohou být napraveny?Měli jsme problém se systémem stlačeného vzduchu, u kterého se objevil únik, a to v pátek u obou vozů. S trochou práce a několika změnami jsme prvotní problém vyřešili, žel s něčím podobným jsme se setkali v neděli u Romainova vozu.
V zimních testech jsme ujeli přes 4000 kilometrů a problém se neobjevil, takže to je trochu divné, že k tomu došlo nyní. Když jste na dráze, tak to může být náročné rychle odstranit takový problém, nicméně teď se jej snažíme vyřešit v továrně. Zvolili jsme několik odlišných přístupů a intenzivně testujeme, abychom zajistili, že máme robustní řešení.
Pastor Maldonado a Romain Grosjean přišli v Melbourne o hodně bodů - podle technickéhoředitele Nicka Chestera mohli dojet na pátém a šestém místě (foto: Lotus F1 Team)
Kolik práce si vyžádal Pastorův vůz po nárazu?NCh: Levá strana zavěšení, podlaha a přední křídlo byly poškozené, takže šlo o celkem velké množství práce. Do prvního tréninku v Malajsii ale bude připraven.
Čeho jste mohli dosáhnout v závodě v Melbourne?NCh: Pokud by nedošlo k nešťastnému nárazu a úniku stlačeného vzduchu, zřejmě bychom mohli pomýšlet o pátém a šestém místě. Oba jezdci se kvalifikovali před Felipem Nasrem, který závod dokončil. Naše výkonnost při dlouhých jízdách v pátek vypadala dobře, proto není důvod, proč by piloti na tyto pozice nemohli dosáhnout.
Kolik toho ještě od E23 můžeme očekávat?NCh: Řekl bych, že docela dost. Jde o zcela nové auto a je třeba odvést hodně práce na aerodynamickém vývoji. Budeme na to tlačit po celý rok. Jsme rádi, že mám dobrou platformu, na které můžeme stavět. Piloti si jízdu s E23 užívají: přijde jim jako konzistentní auto, které dokážou docela dobře tlačit k jeho limitům. Je to skvělé mít takový základ, protože se tak můžeme soustředit na zvyšování výkonnosti.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.