Lotus se po Mercedesu také pochlubil s tím, že si během předsezónních testů vystačil s jedinou pohonnou jednotkou. Technický ředitel Nick Chester hovoří o změnách, které provedli, a o svém vývojovém plánu pro sezónu 2015.
Předsezónní testy jsou za námi, co jste se naučili o voze E23 Hybrid?Nick Chester: Tento rok vypadá mnohem lépe, pohonná jednotka představuje velký pokrok. Šasi také, piloti z něj mohou dostávat mnohem více a je to jednodušší s ním jezdit na limitu, protože je předvídatelnější.
Nějaký čas jsme během testování strávili zkoumáním geometrie zavěšení E23. Mělo to velký vliv na vyvážení vozu uprostřed pomalých zatáček. Také se snažíme, aby byl méně citlivý, piloti z něj tak mohou snadněji dostávat výkonnost.
Pohonná jednotka má velmi dobrý výkon i odezvu a je extrémně spolehlivá - během testu jsme použili jedinou. Její instalace je příjemná, což s sebou nese další výhody, například to, jak jsme uspořádali náš chladicí systém.
už jste na vůz nasadili nějaká vylepšení? Nebo je stejný, jako při svém 'zrodu?'NCh: Změnil se. Během testování jsme nasadili několik vylepšení a pár drobných míří do Melbourne. Větší novinky plánujeme pro druhý a třetí závod.
Poslední testovací den ukončil Maldonado havárií předčasně, v zatáčce č. 4v Barceloně mu selhaly brzdy (foto: Lotus F1 Team)
Jaký zvolíte přístup k závodům letos, pokud jde o vývoj?NCh: Během závodních víkendů máme normální plán, nebude nějak zvlášť konzervativní, točí se kolem co největšího zlepšení vozu. Pohled jsme založili na riziku z nasazování vývojových dílů. Někdy je riziko za výkonnost navíc minimální, pak díly nasadíme ihned. Někdy s tím souvisejí stinné stránky a vy musíte ujet během tréninků určitou vzdálenost, než je nasadíte do kvalifikace a závodu.
Hodně se toho napovídalo o změně pohonné jednotky před letošním rokem, co ještě se pro Lotus mění v sezóně 2015?NCh: Špičkový výkon a navíc i odezva pohonné jednotky hraje významnou roli. Přišli jsme na to, že vyladění našich kontrolních systému je jednoduší u pohonné jednotky s velmi dobrou odezvou.
Nemyslím si, že se náš přístup změní, protože vždy usilujeme o zlepšení vozu. Oblastí, kde jsme se nepouštěli do příliš velkého rizika, je instalace pohonné jednotky. Chtěli jsme mít relativní klid s chlazením a před Melbourne jsme byli celkem konzervativní.
Lotus letos přešel z Renault na Mercedes, novou pohonnou jednotku si moc pochvaluje - během předsezónních testů si vystačil s jedinou (foto: Lotus F1 Team)
Zbytek vozu je naším obvyklým přístupem: tlačíme na hranice ve snaze neustále přicházet na vylepšení. Zabudovat motor v zadní straně šasi bylo odlišnou výzvou. Aby instalace byla čistá, museli jsme odvést hodně práce. Vrátili jsme se zpět k chlazení vzduch - vzduch u stlačeného vzduchu, protože vzhledem k malému množství času při přechodu na pohon Mercedesu jsme museli najít jednoduché řešení.
Jak bys shrnul začátek roku?NCh: Je ohromně odlišný od roku 2014, od prvopočátku jsme hned najezdili přes 100 kol bez problémů. Vzhledem k počtu změn jsem potěšen jízdami i malým počtem problémů, které jsme měli.
Lando Norris vyhrál Velkou cenu Maďarska po strategickém souboji s týmovým kolegou Oscarem Piastrim, zatímco FIA zahájila vyšetřování incidentu mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem. McLaren si připsal už sedmé "double" vítězství v sezóně, třetí skončil George Russell. Zklamaný a frustrovaný Charles Leclerc se musel spokojit se čtvrtou pozicí.
„V pozadí se děje spousta věcí, které nejsou skvělé,“ prohlásil Lewis Hamilton po dvanáctém místě na Velké ceně Maďarska F1. Brit se odmítl podrobněji vyjádřit k dřívějším slovům o „výměně jezdce“ a k incidentu s Maxem Verstappenem, který považuje za bezvýznamný.
Max Verstappen z Red Bullu se po Velké ceně Maďarska pozastavil nad rozhodnutím sportovních komisařů FIA vyšetřovat jeho souboj s Lewisem Hamiltonem. Podle trojnásobného mistra světa se v inkriminované situaci „nic nestalo“ a nechápe, proč se k vyšetřování přistoupilo.
Lando Norris vybojoval páté vítězství sezony, když na Hungaroringu odolal v závěru drtivému tlaku týmového kolegy Oscara Piastriho. Dvojice McLarenů tak opět obsadila první dvě příčky, třetí dojel George Russell s Mercedesem. Britský tým tak získal 200. vítězství v Grand Prix ve své 59 let dlouhé a velmi úspěšné historii.
Oscar Piastri skončil ve Velké ceně Maďarska těsně za týmovým kolegou Landem Norrisem. Přestože v závěru stáhl ztrátu na minimum, přiznal, že na Hungaroringu je předjíždění extrémně obtížné.
Po dramatickém manévru ve 4. zatáčce Velké ceny Maďarska se Max Verstappen a Lewis Hamilton ocitli v hledáčku sportovních komisařů FIA. Verdikt může přijít po jejich výslechu v Budapešti.
Charles Leclerc ztratil v závěru Velké ceně Maďarska šanci na vítězství kvůli technickému problému s podvozkem a cílem projel na čtvrtém místě. Monačan přiznal velkou frustraci a prohlásil, že na této sezóně zatím nevidí nic pozitivního.
Charles Leclerc po skutečně vydařené kvalifikaci a startu závodu skončil ve Velké ceně Maďarska čtvrtý a ostře kritizoval strategii Ferrari i technické potíže svého vozu. Monačan, který startoval z pole position, v závěru výrazně zpomalil kvůli problémům s podvozkem a přišel o stupně vítězů.
Český pilot formule 2 Roman Staněk obsadil v hlavním závodě na Hungaroringu druhé místo za týmovým kolegou Leonardem Fornarolim. Ani penalizace pro italského jezdce nezměnila pořadí, Staněk tak po vítězství v Belgii tentokrát na nejvyšší stupínek nedosáhl.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.