Lotus se po Mercedesu také pochlubil s tím, že si během předsezónních testů vystačil s jedinou pohonnou jednotkou. Technický ředitel Nick Chester hovoří o změnách, které provedli, a o svém vývojovém plánu pro sezónu 2015.
Předsezónní testy jsou za námi, co jste se naučili o voze E23 Hybrid?Nick Chester: Tento rok vypadá mnohem lépe, pohonná jednotka představuje velký pokrok. Šasi také, piloti z něj mohou dostávat mnohem více a je to jednodušší s ním jezdit na limitu, protože je předvídatelnější.
Nějaký čas jsme během testování strávili zkoumáním geometrie zavěšení E23. Mělo to velký vliv na vyvážení vozu uprostřed pomalých zatáček. Také se snažíme, aby byl méně citlivý, piloti z něj tak mohou snadněji dostávat výkonnost.
Pohonná jednotka má velmi dobrý výkon i odezvu a je extrémně spolehlivá - během testu jsme použili jedinou. Její instalace je příjemná, což s sebou nese další výhody, například to, jak jsme uspořádali náš chladicí systém.
už jste na vůz nasadili nějaká vylepšení? Nebo je stejný, jako při svém 'zrodu?'NCh: Změnil se. Během testování jsme nasadili několik vylepšení a pár drobných míří do Melbourne. Větší novinky plánujeme pro druhý a třetí závod.
Poslední testovací den ukončil Maldonado havárií předčasně, v zatáčce č. 4v Barceloně mu selhaly brzdy (foto: Lotus F1 Team)
Jaký zvolíte přístup k závodům letos, pokud jde o vývoj?NCh: Během závodních víkendů máme normální plán, nebude nějak zvlášť konzervativní, točí se kolem co největšího zlepšení vozu. Pohled jsme založili na riziku z nasazování vývojových dílů. Někdy je riziko za výkonnost navíc minimální, pak díly nasadíme ihned. Někdy s tím souvisejí stinné stránky a vy musíte ujet během tréninků určitou vzdálenost, než je nasadíte do kvalifikace a závodu.
Hodně se toho napovídalo o změně pohonné jednotky před letošním rokem, co ještě se pro Lotus mění v sezóně 2015?NCh: Špičkový výkon a navíc i odezva pohonné jednotky hraje významnou roli. Přišli jsme na to, že vyladění našich kontrolních systému je jednoduší u pohonné jednotky s velmi dobrou odezvou.
Nemyslím si, že se náš přístup změní, protože vždy usilujeme o zlepšení vozu. Oblastí, kde jsme se nepouštěli do příliš velkého rizika, je instalace pohonné jednotky. Chtěli jsme mít relativní klid s chlazením a před Melbourne jsme byli celkem konzervativní.
Lotus letos přešel z Renault na Mercedes, novou pohonnou jednotku si moc pochvaluje - během předsezónních testů si vystačil s jedinou (foto: Lotus F1 Team)
Zbytek vozu je naším obvyklým přístupem: tlačíme na hranice ve snaze neustále přicházet na vylepšení. Zabudovat motor v zadní straně šasi bylo odlišnou výzvou. Aby instalace byla čistá, museli jsme odvést hodně práce. Vrátili jsme se zpět k chlazení vzduch - vzduch u stlačeného vzduchu, protože vzhledem k malému množství času při přechodu na pohon Mercedesu jsme museli najít jednoduché řešení.
Jak bys shrnul začátek roku?NCh: Je ohromně odlišný od roku 2014, od prvopočátku jsme hned najezdili přes 100 kol bez problémů. Vzhledem k počtu změn jsem potěšen jízdami i malým počtem problémů, které jsme měli.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.