Force India včera představila v Mexiku nové zbarvení svého vozu a nový nos. Jaké velké změny u ní podle provozního ředitele Otmara Szafnauera proběhly na pozadí v oblasti technického vývoje?
Otmare, nová sezóny je těsně před námi. Jak bys shrnul přípravy týmu na rok 2015?Otmar Szafnauer: Mimosezónní období je v F1 v těchto dnech relativně krátké a v posledních měsících jsme byli opravdu zaneprázdnění. Hlavní fáze výrobního procesu probíhaly hladce a nyní se na rok 2015 moc těšíme. Přístup byl poměrně přímočarý, protože jsme jednoduše přizpůsobili drobným změnám v pravidlech a snažili se napravit nedostatky loňského vozu, aby byl VJM08 silnější ve všech oblastech.
Užíváte si větší stabilitu v pravidlech?OS: Z provozního pohledu stabilita v pravidlech věci rozhodně usnadňuje. Hlavní změna roku 2015 se týká nosu. My jsme práce na tomto návrhu zahájili ve druhé čtvrtině minulého roku. Na druhé straně velké změny v pravidlech často promíchají ustálené pořadí a týmům naší velikosti mohou poskytnout příležitost k velkému pokroku. I tak pevně věřím, že VJM08 nám opět umožní být konkurenceschopnými.
Jak moc odlišná byla příprava ve srovnání s minulým rokem?OS: Existuje méně neznámých a my jsme dokázali přizpůsobit evoluční přístup pro téměř všechny oblasti vozu. To je užitečné, protože spousta vývojových prací, které jsme provedli ve druhé polovině roku 2015, byla zaměřena na VJM08
Největší změnou minulý rok byla instalace nové pohonné jednotky a snaha odhadnout požadavky na chlazení. Z tohoto pohledu to bylo letos mnohem jednodušší. Z tohoto důvodu a proto, abychom co využili co nejvíce vývojového času v aerodynamickém tunelu Toyoty, jsme se rozhodli odložit testování VJM08 na dráze do Barcelony.
Špičku nosu museli letos týmy kvůli změně pravidel upravit (foto: Sahara Force India)
Sezóna 2015 bude sedmým rokem s pohonem Mercedesu. Jak se vztah vyvíjí?OS: Je to velmi pozitivní a musím říci, že Mercedes pro nás vždy odvádějí fantastickou práci. V průběhu uplynulých sedmi let jsme si vybudovali velmi solidní pracovní vztah. Hrají důležitou roli v naší konkurenceschopnosti. Slyšel jsem velmi povzbudivé věci o vývoji Mercedesu během zimy a očekávám, že dodají další spolehlivý a efektivní produkt.
Co nám můžeš více říct o rozhodnutí týmu používat aerodynamický tunel Toyoty?OS: Ve světle toho, jak čas v aerodynamickém tunelu omezuje FIA, a toho, že můžeme nominovat jeden tunel, jsme se rozhodli, že zařízení Toyoty v Kolíně n. R. nabízí tu nejlepší krátko- i střednědobou cestu k pokrokům.
Představuje pro nás velký krok kupředu, protože můžeme zlepšovat svůj přístup k testování s využitím 60% modelu [více než u 50% modelů, které doposud používali v Brackley], které poskytují lepší výsledky v korelaci.
Další velkou změnou je využívání pohyblivé podlahy s ocelovým pásem, což pomáhá k lepší simulaci dopadu komprese pneumatiky na aerodynamickou výkonnost. Očekávám, že přínosy nového tunelu začneme pociťovat uprostřed sezóny 2015.
Indická stáj svou sestavu nemění (foto: Sahara Force India)
K jakým dalším investicím jste sáhli během zimy?OS: Navýšili jsme schopnosti našeho CFD, takže jsme nyní na maximální pravidly povolené kapacitě [30 teraflopů výpočetního výkonu]. K tomu došlo v závěru roku 2014, přínosy budou viditelné až uprostřed následující sezóny [2015], což je v souladu s naším programem v aerodynamickém tunelu. Další oblastí neustálého vývoje je náš simulátor, který hraje větší roli v přípravách před každou velkou cenou.
A co jezdecká sestava týmu?OS: Jde rozhodně o jednu z našich silných stránek. To, že jsme si i pro druhý rok ponechali Nica [Hülkenberga] a Sergia [Péreze] je výhodné, protože to inženýrským týmům poskytuje konzistenci.
Oba jezdci se už zabydleli a cítí se v tomto prostředí pohodlně. To znamená, že se mohou jednoduše soustředit na jízdu. Oba jsou schopní velkých věcí a my cítíme, že v rámci velmi soutěživého prostředí spolu dobře pracují.
Co můžeme očekávat od roku 2015?OS: Očekával bych další velmi vyrovnaný rošt - možná ještě více, než v roce 2014. To bude platit obzvlášť pro střed pole. Budeme muset odvádět dobrou práci ve všech oblastech, abychom se udrželi na čele pranice uprostřed pole a mohli bojovat s velkými týmy.
Snímky z prezentace Force Indie a technické specifikace nového vozu VJM08 najdete zde.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.