Force India včera představila v Mexiku nové zbarvení svého vozu a nový nos. Jaké velké změny u ní podle provozního ředitele Otmara Szafnauera proběhly na pozadí v oblasti technického vývoje?
Otmare, nová sezóny je těsně před námi. Jak bys shrnul přípravy týmu na rok 2015?Otmar Szafnauer: Mimosezónní období je v F1 v těchto dnech relativně krátké a v posledních měsících jsme byli opravdu zaneprázdnění. Hlavní fáze výrobního procesu probíhaly hladce a nyní se na rok 2015 moc těšíme. Přístup byl poměrně přímočarý, protože jsme jednoduše přizpůsobili drobným změnám v pravidlech a snažili se napravit nedostatky loňského vozu, aby byl VJM08 silnější ve všech oblastech.
Užíváte si větší stabilitu v pravidlech?OS: Z provozního pohledu stabilita v pravidlech věci rozhodně usnadňuje. Hlavní změna roku 2015 se týká nosu. My jsme práce na tomto návrhu zahájili ve druhé čtvrtině minulého roku. Na druhé straně velké změny v pravidlech často promíchají ustálené pořadí a týmům naší velikosti mohou poskytnout příležitost k velkému pokroku. I tak pevně věřím, že VJM08 nám opět umožní být konkurenceschopnými.
Jak moc odlišná byla příprava ve srovnání s minulým rokem?OS: Existuje méně neznámých a my jsme dokázali přizpůsobit evoluční přístup pro téměř všechny oblasti vozu. To je užitečné, protože spousta vývojových prací, které jsme provedli ve druhé polovině roku 2015, byla zaměřena na VJM08
Největší změnou minulý rok byla instalace nové pohonné jednotky a snaha odhadnout požadavky na chlazení. Z tohoto pohledu to bylo letos mnohem jednodušší. Z tohoto důvodu a proto, abychom co využili co nejvíce vývojového času v aerodynamickém tunelu Toyoty, jsme se rozhodli odložit testování VJM08 na dráze do Barcelony.
Špičku nosu museli letos týmy kvůli změně pravidel upravit (foto: Sahara Force India)
Sezóna 2015 bude sedmým rokem s pohonem Mercedesu. Jak se vztah vyvíjí?OS: Je to velmi pozitivní a musím říci, že Mercedes pro nás vždy odvádějí fantastickou práci. V průběhu uplynulých sedmi let jsme si vybudovali velmi solidní pracovní vztah. Hrají důležitou roli v naší konkurenceschopnosti. Slyšel jsem velmi povzbudivé věci o vývoji Mercedesu během zimy a očekávám, že dodají další spolehlivý a efektivní produkt.
Co nám můžeš více říct o rozhodnutí týmu používat aerodynamický tunel Toyoty?OS: Ve světle toho, jak čas v aerodynamickém tunelu omezuje FIA, a toho, že můžeme nominovat jeden tunel, jsme se rozhodli, že zařízení Toyoty v Kolíně n. R. nabízí tu nejlepší krátko- i střednědobou cestu k pokrokům.
Představuje pro nás velký krok kupředu, protože můžeme zlepšovat svůj přístup k testování s využitím 60% modelu [více než u 50% modelů, které doposud používali v Brackley], které poskytují lepší výsledky v korelaci.
Další velkou změnou je využívání pohyblivé podlahy s ocelovým pásem, což pomáhá k lepší simulaci dopadu komprese pneumatiky na aerodynamickou výkonnost. Očekávám, že přínosy nového tunelu začneme pociťovat uprostřed sezóny 2015.
Indická stáj svou sestavu nemění (foto: Sahara Force India)
K jakým dalším investicím jste sáhli během zimy?OS: Navýšili jsme schopnosti našeho CFD, takže jsme nyní na maximální pravidly povolené kapacitě [30 teraflopů výpočetního výkonu]. K tomu došlo v závěru roku 2014, přínosy budou viditelné až uprostřed následující sezóny [2015], což je v souladu s naším programem v aerodynamickém tunelu. Další oblastí neustálého vývoje je náš simulátor, který hraje větší roli v přípravách před každou velkou cenou.
A co jezdecká sestava týmu?OS: Jde rozhodně o jednu z našich silných stránek. To, že jsme si i pro druhý rok ponechali Nica [Hülkenberga] a Sergia [Péreze] je výhodné, protože to inženýrským týmům poskytuje konzistenci.
Oba jezdci se už zabydleli a cítí se v tomto prostředí pohodlně. To znamená, že se mohou jednoduše soustředit na jízdu. Oba jsou schopní velkých věcí a my cítíme, že v rámci velmi soutěživého prostředí spolu dobře pracují.
Co můžeme očekávat od roku 2015?OS: Očekával bych další velmi vyrovnaný rošt - možná ještě více, než v roce 2014. To bude platit obzvlášť pro střed pole. Budeme muset odvádět dobrou práci ve všech oblastech, abychom se udrželi na čele pranice uprostřed pole a mohli bojovat s velkými týmy.
Snímky z prezentace Force Indie a technické specifikace nového vozu VJM08 najdete zde.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.