Technický ředitel Lotusu Nick Chester se ohlíží za dvaceti lety spolupráce s Renaultem, za Velkou cenou Brazílie, kde skončili bez bodu, a hovoří o očekáváních před posledním závodem roku, který nás čeká o víkendu v Abú Zabí.
Tým má na Abú Zabí dobré vzpomínky. Jakou výkonnost můžeme od Lotusu čekat ve finále sezóny 2014?Nick Chester: Opravdu bychom rádi bojovali s oběma vozy o body. V Austinu jsme dosáhli pokroku a měli bychom být blíže této úrovni relativní výkonnosti než na Interlagu, kde jsme věděli, že to pro nás kvůli povaze dráhy bude výzvou.
Věříme, že E22 by v Abú Zabí mělo podávat docela dobré výkony, obzvlášť na měkkých a super-měkkých pneumatikách. Jas Marina je okruhem, kde nám to v minulosti šlo, takže bychom určitě rádi velmi těžkou sezónu zakončili dobrým finišem.
Jak pokles teplot ovlivňuje auto v Abú Zabí, když den přechází v noc?NCh: Může to být docela náročné zvládnout toto hledisko, protože změnu v teplotě dráhy nedokážeme ovlivnit. Víme ale, jaký bude trend, a auto vyvážíme směrem k závodním teplotám a střednímu nastavením, abychom pokryli 55 kol. Může to také v naší strategii ovlivnit volbu toho, kolik kol ujedeme na každé směsi pneumatik.
Co si myslíš o výběru pneumatik pro Abú Zabí?NCh: Výběr pneumatik pro tuto poslední velkou cenu přispěje k zajímavému závodu - zřejmě bude o zastávku více, než kdyby Pirelli přivezlo středně-tvrdé a měkké směsi. Jisté je to, že to každému poskytne o něco více příležitostí.
Lotus má na Abú Zabí dobré vzpomínky - Kimi Räikkönen zde před 2 roky vyhrál (foto: Lotus F1 Team)
Dobré chování při rychlých změnách směrů je jedním z klíčů k rychlému kolu v Abú Zabí, které obsahuje posloupnost rychlých a středně-rychlých zatáček. Na jaká hlediska vozu se dá zaměřit, abyste toho dosáhli?NCh: Dobré chování při změnách směru je to, co po autě považujete vždy, bez ohledu na zvláštnosti okruhu, i když některé okruhy tento deficit zvýrazňují více. Náročné je zajistit dobré změny směru, aniž byste narušili kontrolu nad vozem v jiných částech okruhu - například kdyby byl vůz pak příliš nervózní při brzdění nebo v rychlých zatáčkách.
Budeme pracovat na tom, aby se auto při změnách směrů chovalo dobře, ale nikoliv na úkor některých dalších oblastí na trati. Budeme pracovat na aerodynamickém a mechanickém nastavení, abychom toho dosáhli.
Plánujete ve volných trénincích testovat nějaké specifické vývojové díly pro rok 2015, o kterých bys mohl hovořit?NCh: Budeme pokračovat v našem programu, který směřuje k příštímu roku. Chceme vyhodnotit nový volant s větším displejem a také dojde k některým změnám v karosérii, které byste s bystrým okem mohli postřehnout.
Lotus v Abú Zabí otestuje nový volant a také některé aerodynamické prvky pro rok 2015(foto: circuitoftheamericas.com)
Z Interlagu jste si body neodvezli, co bylo tou hlavní výzvou, které jste tam čelili?NCh: Hlavními výzvami pro nás - a ve skutečnosti pro většinu týmů - bylo zvládnutí opotřebení a degradace pneumatik. Výsledkem bylo to, že jsme se během závodu mohli setkat s několika odlišnými strategiemi.
Bylo by zajímavé pozorovat, co by dokázal Romain, kdyby dokončil závod. Když přešel na měkké pneumatiky, jezdil docela rychle, měl však problémy se zapalováním pohonné jednotky. Pastor jel hodně dobře, když se dostal z 18. na 12. pozici. V jeho druhém stintu, který byl jeho prvním na středně-tvrdé směsi, si žel vytvořil na pneumatikách puchýře. Pokud by k tomu nedošlo, mohl dojet výše.
V Abú Zabí půjde o váš poslední závod s pohonem Renaultu. Jaké máš nejlepší vzpomínky na práci s nimi během posledních let?NCh: Za dvacet let spolupráce mám spoustu vzpomínek. Pro mě jakožto člena závodního týmu to bylo vítězství ve Velké ceně Monaka 2004 s Jarnem Trullim, a pak vítězství v šampionátu s Fernandem v roce 2005 a 2006. S Renaultem jsme zažili spoustu hezkých časů a práci s nimi jsme si užívali.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.