Technický ředitel Lotusu Nick Chester se ohlíží za dvaceti lety spolupráce s Renaultem, za Velkou cenou Brazílie, kde skončili bez bodu, a hovoří o očekáváních před posledním závodem roku, který nás čeká o víkendu v Abú Zabí.
Tým má na Abú Zabí dobré vzpomínky. Jakou výkonnost můžeme od Lotusu čekat ve finále sezóny 2014?Nick Chester: Opravdu bychom rádi bojovali s oběma vozy o body. V Austinu jsme dosáhli pokroku a měli bychom být blíže této úrovni relativní výkonnosti než na Interlagu, kde jsme věděli, že to pro nás kvůli povaze dráhy bude výzvou.
Věříme, že E22 by v Abú Zabí mělo podávat docela dobré výkony, obzvlášť na měkkých a super-měkkých pneumatikách. Jas Marina je okruhem, kde nám to v minulosti šlo, takže bychom určitě rádi velmi těžkou sezónu zakončili dobrým finišem.
Jak pokles teplot ovlivňuje auto v Abú Zabí, když den přechází v noc?NCh: Může to být docela náročné zvládnout toto hledisko, protože změnu v teplotě dráhy nedokážeme ovlivnit. Víme ale, jaký bude trend, a auto vyvážíme směrem k závodním teplotám a střednímu nastavením, abychom pokryli 55 kol. Může to také v naší strategii ovlivnit volbu toho, kolik kol ujedeme na každé směsi pneumatik.
Co si myslíš o výběru pneumatik pro Abú Zabí?NCh: Výběr pneumatik pro tuto poslední velkou cenu přispěje k zajímavému závodu - zřejmě bude o zastávku více, než kdyby Pirelli přivezlo středně-tvrdé a měkké směsi. Jisté je to, že to každému poskytne o něco více příležitostí.
Lotus má na Abú Zabí dobré vzpomínky - Kimi Räikkönen zde před 2 roky vyhrál (foto: Lotus F1 Team)
Dobré chování při rychlých změnách směrů je jedním z klíčů k rychlému kolu v Abú Zabí, které obsahuje posloupnost rychlých a středně-rychlých zatáček. Na jaká hlediska vozu se dá zaměřit, abyste toho dosáhli?NCh: Dobré chování při změnách směru je to, co po autě považujete vždy, bez ohledu na zvláštnosti okruhu, i když některé okruhy tento deficit zvýrazňují více. Náročné je zajistit dobré změny směru, aniž byste narušili kontrolu nad vozem v jiných částech okruhu - například kdyby byl vůz pak příliš nervózní při brzdění nebo v rychlých zatáčkách.
Budeme pracovat na tom, aby se auto při změnách směrů chovalo dobře, ale nikoliv na úkor některých dalších oblastí na trati. Budeme pracovat na aerodynamickém a mechanickém nastavení, abychom toho dosáhli.
Plánujete ve volných trénincích testovat nějaké specifické vývojové díly pro rok 2015, o kterých bys mohl hovořit?NCh: Budeme pokračovat v našem programu, který směřuje k příštímu roku. Chceme vyhodnotit nový volant s větším displejem a také dojde k některým změnám v karosérii, které byste s bystrým okem mohli postřehnout.
Lotus v Abú Zabí otestuje nový volant a také některé aerodynamické prvky pro rok 2015(foto: circuitoftheamericas.com)
Z Interlagu jste si body neodvezli, co bylo tou hlavní výzvou, které jste tam čelili?NCh: Hlavními výzvami pro nás - a ve skutečnosti pro většinu týmů - bylo zvládnutí opotřebení a degradace pneumatik. Výsledkem bylo to, že jsme se během závodu mohli setkat s několika odlišnými strategiemi.
Bylo by zajímavé pozorovat, co by dokázal Romain, kdyby dokončil závod. Když přešel na měkké pneumatiky, jezdil docela rychle, měl však problémy se zapalováním pohonné jednotky. Pastor jel hodně dobře, když se dostal z 18. na 12. pozici. V jeho druhém stintu, který byl jeho prvním na středně-tvrdé směsi, si žel vytvořil na pneumatikách puchýře. Pokud by k tomu nedošlo, mohl dojet výše.
V Abú Zabí půjde o váš poslední závod s pohonem Renaultu. Jaké máš nejlepší vzpomínky na práci s nimi během posledních let?NCh: Za dvacet let spolupráce mám spoustu vzpomínek. Pro mě jakožto člena závodního týmu to bylo vítězství ve Velké ceně Monaka 2004 s Jarnem Trullim, a pak vítězství v šampionátu s Fernandem v roce 2005 a 2006. S Renaultem jsme zažili spoustu hezkých časů a práci s nimi jsme si užívali.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.