Technický ředitel Lotusu Nick Chester pokračuje v odhalování informací o jejich příštím voze E23. Jak se změní volant a do jaké míry jsou do vývoje zapojeni současní piloti a simulátor?
Nicku, celá sezóna je už téměř za námi. Jak odlišné bylo letos závodění ve srovnání s rokem 2013?Nick Chester: Opravdu bylo hodně odlišné. Už jsme si na něj zvykli, ale na počátku roku jsme podstoupili velké změny: od toho, jak využíváte svou energii, po to, jak dostat z auta co nejvíce výkonnosti v kvalifikaci a v závodě.
Pokud jde o pneumatiky, ty se zřejmě tolik v jejich provozování nezměnily. Pro inženýry letos větší pracovní zátěž představoval management vozu. Například příprava možností využití ERS energie v závodě a v kvalifikaci vyžaduje hodně práce navíc. Došlo k významnému nárůstu toho, o čem musí hovořit s jezdcem, a ve způsobech provozování auta.
Kdybys mohl zvrátit některé rozhodnutí zakázat nějaké hledisko v konstrukci vozu v minulosti, které by to bylo?NCh: To je zajímavá otázka. Mnoho návrhů bylo ve své době zajímavých, jako například kluzné suknice, dvojité difuzory a větší motory. Zřejmě by pro ně ve sportu nebylo místo po vývoji směrem k efektivitě a bezpečnosti.
Závodění bylo z pohledu týmů letos odlišné, inženýry čekalyvelké změny a více práce s ERS (foto: Lotus F1 Team)
Protože se vždy zaměřujeme na to, co naše auta zrychluje, zvrátili bychom to, co nám pomáhalo v minulosti, jako byly hmotové tlumiče, propojení zavěšení atd. Nepřemýšlíme ale moc o předchozích érách, protože se soustředíme na to, abychom dostávali co nejvyšší výkonnost ze současných pravidel.
Testovali jste "konvenční" nos pro rok 2015. Existovala nějaká možnost udělat něco neobvyklého, jako to bylo v případě nosu E22?NCh: Nemyslím si. Vždy existují různé způsoby interpretace pravidel, myslím si ale, že většina týmů v roce 2015 půjde cestou konvenčních nosů.
Bude se váš volant pro rok 2015 naprosto lišit od toho letošního?NCh: Ano, bude. Myslím si, že tomu tak bude u většiny týmů. Volant s velkým displejem si vyzkoušíme během testu v Abú Zabí.
Jsou piloti zapojeni do vývoje pro rok 2015? Kromě testování v pátečních trénincích.NCh: Sesbírali jsme veškerou zpětnou vazbu, kterou nám piloti poskytli ohledně současného vozu, a ujistili jsme se, že chápeme, v čem podle nich spočívají nedostatky, abychom je mohli u příštího vozu napravit. V minulosti to mohlo zahrnovat volant nebo odezvu brzd. Zaznamenáváme si vše, co chceme zavést u E23.
Neobvyklé věci podle Nicka Chestera už příští rok neuvidíme, nosy budou v důsledkuzměn v pravidlech hezčí než letos (foto: Lotus F1 Team)
Pomohla vám při vývoji v minulém období také stabilita jezdecké sestavy?NCh: Ano, pomohla, protože se zlepšujete v interpretaci zpětné vazby jezdců.
Jaký druh přípravných prací může tým zvládnout na simulátoru?NCh: Je toho celkem hodně, co můžeme udělat. Na simulátoru od jezdců získáváme určité hodnocení, které nám pomáhá s vývojem E23. Poprvé si vyzkoušejí pohonnou jednotku Mercedesu a také se podíváme na naše aerodynamické balíky, jejichž výsledky z aerodynamického tunelu proženeme simulátorem.
Více o tom, v čem se bude vůz E23 lišit od letošního Lotusu, najdete ve včerejším rozhovoru s Nickem Chesterem zde.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.