Technický ředitel Lotusu Nick Chester pokračuje v odhalování informací o jejich příštím voze E23. Jak se změní volant a do jaké míry jsou do vývoje zapojeni současní piloti a simulátor?
Nicku, celá sezóna je už téměř za námi. Jak odlišné bylo letos závodění ve srovnání s rokem 2013?Nick Chester: Opravdu bylo hodně odlišné. Už jsme si na něj zvykli, ale na počátku roku jsme podstoupili velké změny: od toho, jak využíváte svou energii, po to, jak dostat z auta co nejvíce výkonnosti v kvalifikaci a v závodě.
Pokud jde o pneumatiky, ty se zřejmě tolik v jejich provozování nezměnily. Pro inženýry letos větší pracovní zátěž představoval management vozu. Například příprava možností využití ERS energie v závodě a v kvalifikaci vyžaduje hodně práce navíc. Došlo k významnému nárůstu toho, o čem musí hovořit s jezdcem, a ve způsobech provozování auta.
Kdybys mohl zvrátit některé rozhodnutí zakázat nějaké hledisko v konstrukci vozu v minulosti, které by to bylo?NCh: To je zajímavá otázka. Mnoho návrhů bylo ve své době zajímavých, jako například kluzné suknice, dvojité difuzory a větší motory. Zřejmě by pro ně ve sportu nebylo místo po vývoji směrem k efektivitě a bezpečnosti.
Závodění bylo z pohledu týmů letos odlišné, inženýry čekalyvelké změny a více práce s ERS (foto: Lotus F1 Team)
Protože se vždy zaměřujeme na to, co naše auta zrychluje, zvrátili bychom to, co nám pomáhalo v minulosti, jako byly hmotové tlumiče, propojení zavěšení atd. Nepřemýšlíme ale moc o předchozích érách, protože se soustředíme na to, abychom dostávali co nejvyšší výkonnost ze současných pravidel.
Testovali jste "konvenční" nos pro rok 2015. Existovala nějaká možnost udělat něco neobvyklého, jako to bylo v případě nosu E22?NCh: Nemyslím si. Vždy existují různé způsoby interpretace pravidel, myslím si ale, že většina týmů v roce 2015 půjde cestou konvenčních nosů.
Bude se váš volant pro rok 2015 naprosto lišit od toho letošního?NCh: Ano, bude. Myslím si, že tomu tak bude u většiny týmů. Volant s velkým displejem si vyzkoušíme během testu v Abú Zabí.
Jsou piloti zapojeni do vývoje pro rok 2015? Kromě testování v pátečních trénincích.NCh: Sesbírali jsme veškerou zpětnou vazbu, kterou nám piloti poskytli ohledně současného vozu, a ujistili jsme se, že chápeme, v čem podle nich spočívají nedostatky, abychom je mohli u příštího vozu napravit. V minulosti to mohlo zahrnovat volant nebo odezvu brzd. Zaznamenáváme si vše, co chceme zavést u E23.
Neobvyklé věci podle Nicka Chestera už příští rok neuvidíme, nosy budou v důsledkuzměn v pravidlech hezčí než letos (foto: Lotus F1 Team)
Pomohla vám při vývoji v minulém období také stabilita jezdecké sestavy?NCh: Ano, pomohla, protože se zlepšujete v interpretaci zpětné vazby jezdců.
Jaký druh přípravných prací může tým zvládnout na simulátoru?NCh: Je toho celkem hodně, co můžeme udělat. Na simulátoru od jezdců získáváme určité hodnocení, které nám pomáhá s vývojem E23. Poprvé si vyzkoušejí pohonnou jednotku Mercedesu a také se podíváme na naše aerodynamické balíky, jejichž výsledky z aerodynamického tunelu proženeme simulátorem.
Více o tom, v čem se bude vůz E23 lišit od letošního Lotusu, najdete ve včerejším rozhovoru s Nickem Chesterem zde.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.