Matt Morris se k McLarenu přidal v roce 2013, kdy pracoval u Sauberu jako hlavní konstruktér. Na čem nyní ředitel inženýrství (engineering director) ve Wokingu pracuje a jak vidí budoucnost svého týmu?
Řekni nám něco více o tom, kdo jsi a co pro McLaren děláš?Matt Morris: K McLarenu jsem přišel před rokem jako ředitel inženýrství po 17 letech v F1 a ve WRC, kdy jsem působil u Cosworthu, Williamsu a naposledy u Sauberu. Samotná role znamená, že jsem zodpovědný za celý tým inženýrů. Zahrnuje to tvorbu týmu, jeho fungování a hlavně uplatňování výkonnosti.
Co pro tebe znamená McLaren?MM: V mé mysli McLaren vždy představoval výtečnou kvalitu a dominanci. Žel tyto ambice momentálně nejsme moc schopni naplňovat, ale pracujeme na tom.
Sezóna 2013 a 2014 pro McLaren nebyly nejjednodušší. Můžeš vysvětlit, co se stalo a co se kvůli tomu změnilo?MM: Poslední dvě sezóny byly očividně náročné. Přiznáváme, že podáváme nedostatečné výkony. Nestojí za tím žádný jednotlivý důvod, podle mě si ale potřebujeme připomínat, že jsme závodním týmem a ne inženýrskými poradci. Musíme být rychlí a agilní, možná tu a tam zariskovat. F1 je jako válka - potřebujete neustále útočit. Jakmile se posadíte a odpočíváte, prohráváte.
Jakou máš z technického pohledu předpověď pro zbytek roku 2014?MM: Našim technickým plánem pro zbytek sezóny je pokračovat ve vývoji MP4-29. Plánujeme vylepšení potenciálně až do posledního závodu.
Bývalý hlavní konstruktér Sauberu Matt Morriss vidí budoucnost svého nového týmu optimisticky(foto: McLaren)
Hodně se toho namluvilo o restrukturalizaci a organizaci, která by byla připravena na budoucnost. Máte nyní takovou strukturu? Dojde k nějakým dalším změnám?MM: Ano, během minulého roku jsme tvrdě pracovali na tom, abychom přivedli nové lidi, umožnili se několika lidem posunout dále a změnili způsob, jakým je inženýrský tým strukturovaný. Díky cennému přínosu Jonathana [Neala, provozního a výkonného ředitele] a Erica [Boulliera, závodního ředitele], je plán téměř hotový.
Stále však má několik dalších lidí přijít a odejít, což se děje vždy, když chcete zůstat čerství. Nyní potřebujeme dát našim novým lidem a struktuře nějaký čas na rozvoj a vyspění, ale už nyní při navyšování výkonnosti vozu pozorujeme, že některé tyto změny nesou ovoce.
Co je tou nejvyšší prioritou pro příštích šest měsíců, kdy se bude McLaren připravovat na sezónu 2015?MM: Potřebujeme co nejdříve dohnat naše soupeře. Také musíme zajistit, aby naše pohonná jednotka pro rok 2015 [dodávaná Hondou] byla hladce zakomponována do MP4-30. Kvůli tomu pokrčujeme v rozvoji již tak silného vztahu s naším novým motorovým partnerem.
Na vývoji letošního monopostu MP4-29 hodlá McLaren pracovataž do posledního závodu v Abú Zabí (foto: McLaren)
A nakonec, jaký panuje nyní před rokem 2015 pocit v rámci organizace?MM: Uvnitř týmu vnímám směs velkého vzrušení a přiměřených obav. Učinili jsme několik odvážných kroků, což jsme potřebovali. Tyto věci si ale vždy žádají čas a my stále hodně zaostáváme za tím, čím musíme jako McLaren být. Rozhodně však činíme pokroky - a to je tou nejdůležitější věcí.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.