Matt Morris se k McLarenu přidal v roce 2013, kdy pracoval u Sauberu jako hlavní konstruktér. Na čem nyní ředitel inženýrství (engineering director) ve Wokingu pracuje a jak vidí budoucnost svého týmu?
Řekni nám něco více o tom, kdo jsi a co pro McLaren děláš?Matt Morris: K McLarenu jsem přišel před rokem jako ředitel inženýrství po 17 letech v F1 a ve WRC, kdy jsem působil u Cosworthu, Williamsu a naposledy u Sauberu. Samotná role znamená, že jsem zodpovědný za celý tým inženýrů. Zahrnuje to tvorbu týmu, jeho fungování a hlavně uplatňování výkonnosti.
Co pro tebe znamená McLaren?MM: V mé mysli McLaren vždy představoval výtečnou kvalitu a dominanci. Žel tyto ambice momentálně nejsme moc schopni naplňovat, ale pracujeme na tom.
Sezóna 2013 a 2014 pro McLaren nebyly nejjednodušší. Můžeš vysvětlit, co se stalo a co se kvůli tomu změnilo?MM: Poslední dvě sezóny byly očividně náročné. Přiznáváme, že podáváme nedostatečné výkony. Nestojí za tím žádný jednotlivý důvod, podle mě si ale potřebujeme připomínat, že jsme závodním týmem a ne inženýrskými poradci. Musíme být rychlí a agilní, možná tu a tam zariskovat. F1 je jako válka - potřebujete neustále útočit. Jakmile se posadíte a odpočíváte, prohráváte.
Jakou máš z technického pohledu předpověď pro zbytek roku 2014?MM: Našim technickým plánem pro zbytek sezóny je pokračovat ve vývoji MP4-29. Plánujeme vylepšení potenciálně až do posledního závodu.
Bývalý hlavní konstruktér Sauberu Matt Morriss vidí budoucnost svého nového týmu optimisticky(foto: McLaren)
Hodně se toho namluvilo o restrukturalizaci a organizaci, která by byla připravena na budoucnost. Máte nyní takovou strukturu? Dojde k nějakým dalším změnám?MM: Ano, během minulého roku jsme tvrdě pracovali na tom, abychom přivedli nové lidi, umožnili se několika lidem posunout dále a změnili způsob, jakým je inženýrský tým strukturovaný. Díky cennému přínosu Jonathana [Neala, provozního a výkonného ředitele] a Erica [Boulliera, závodního ředitele], je plán téměř hotový.
Stále však má několik dalších lidí přijít a odejít, což se děje vždy, když chcete zůstat čerství. Nyní potřebujeme dát našim novým lidem a struktuře nějaký čas na rozvoj a vyspění, ale už nyní při navyšování výkonnosti vozu pozorujeme, že některé tyto změny nesou ovoce.
Co je tou nejvyšší prioritou pro příštích šest měsíců, kdy se bude McLaren připravovat na sezónu 2015?MM: Potřebujeme co nejdříve dohnat naše soupeře. Také musíme zajistit, aby naše pohonná jednotka pro rok 2015 [dodávaná Hondou] byla hladce zakomponována do MP4-30. Kvůli tomu pokrčujeme v rozvoji již tak silného vztahu s naším novým motorovým partnerem.
Na vývoji letošního monopostu MP4-29 hodlá McLaren pracovataž do posledního závodu v Abú Zabí (foto: McLaren)
A nakonec, jaký panuje nyní před rokem 2015 pocit v rámci organizace?MM: Uvnitř týmu vnímám směs velkého vzrušení a přiměřených obav. Učinili jsme několik odvážných kroků, což jsme potřebovali. Tyto věci si ale vždy žádají čas a my stále hodně zaostáváme za tím, čím musíme jako McLaren být. Rozhodně však činíme pokroky - a to je tou nejdůležitější věcí.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.