Matt Morris se k McLarenu přidal v roce 2013, kdy pracoval u Sauberu jako hlavní konstruktér. Na čem nyní ředitel inženýrství (engineering director) ve Wokingu pracuje a jak vidí budoucnost svého týmu?
Řekni nám něco více o tom, kdo jsi a co pro McLaren děláš?Matt Morris: K McLarenu jsem přišel před rokem jako ředitel inženýrství po 17 letech v F1 a ve WRC, kdy jsem působil u Cosworthu, Williamsu a naposledy u Sauberu. Samotná role znamená, že jsem zodpovědný za celý tým inženýrů. Zahrnuje to tvorbu týmu, jeho fungování a hlavně uplatňování výkonnosti.
Co pro tebe znamená McLaren?MM: V mé mysli McLaren vždy představoval výtečnou kvalitu a dominanci. Žel tyto ambice momentálně nejsme moc schopni naplňovat, ale pracujeme na tom.
Sezóna 2013 a 2014 pro McLaren nebyly nejjednodušší. Můžeš vysvětlit, co se stalo a co se kvůli tomu změnilo?MM: Poslední dvě sezóny byly očividně náročné. Přiznáváme, že podáváme nedostatečné výkony. Nestojí za tím žádný jednotlivý důvod, podle mě si ale potřebujeme připomínat, že jsme závodním týmem a ne inženýrskými poradci. Musíme být rychlí a agilní, možná tu a tam zariskovat. F1 je jako válka - potřebujete neustále útočit. Jakmile se posadíte a odpočíváte, prohráváte.
Jakou máš z technického pohledu předpověď pro zbytek roku 2014?MM: Našim technickým plánem pro zbytek sezóny je pokračovat ve vývoji MP4-29. Plánujeme vylepšení potenciálně až do posledního závodu.
Bývalý hlavní konstruktér Sauberu Matt Morriss vidí budoucnost svého nového týmu optimisticky(foto: McLaren)
Hodně se toho namluvilo o restrukturalizaci a organizaci, která by byla připravena na budoucnost. Máte nyní takovou strukturu? Dojde k nějakým dalším změnám?MM: Ano, během minulého roku jsme tvrdě pracovali na tom, abychom přivedli nové lidi, umožnili se několika lidem posunout dále a změnili způsob, jakým je inženýrský tým strukturovaný. Díky cennému přínosu Jonathana [Neala, provozního a výkonného ředitele] a Erica [Boulliera, závodního ředitele], je plán téměř hotový.
Stále však má několik dalších lidí přijít a odejít, což se děje vždy, když chcete zůstat čerství. Nyní potřebujeme dát našim novým lidem a struktuře nějaký čas na rozvoj a vyspění, ale už nyní při navyšování výkonnosti vozu pozorujeme, že některé tyto změny nesou ovoce.
Co je tou nejvyšší prioritou pro příštích šest měsíců, kdy se bude McLaren připravovat na sezónu 2015?MM: Potřebujeme co nejdříve dohnat naše soupeře. Také musíme zajistit, aby naše pohonná jednotka pro rok 2015 [dodávaná Hondou] byla hladce zakomponována do MP4-30. Kvůli tomu pokrčujeme v rozvoji již tak silného vztahu s naším novým motorovým partnerem.
Na vývoji letošního monopostu MP4-29 hodlá McLaren pracovataž do posledního závodu v Abú Zabí (foto: McLaren)
A nakonec, jaký panuje nyní před rokem 2015 pocit v rámci organizace?MM: Uvnitř týmu vnímám směs velkého vzrušení a přiměřených obav. Učinili jsme několik odvážných kroků, což jsme potřebovali. Tyto věci si ale vždy žádají čas a my stále hodně zaostáváme za tím, čím musíme jako McLaren být. Rozhodně však činíme pokroky - a to je tou nejdůležitější věcí.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.