Technický ředitel Ferrari James Allison hovoří o přípravě nového vozu, který se má od letošního F14 T lišit ve všech ohledech. Odhaluje také téměř neomezené možnosti pro vylepšení pohonné jednotky.
Hodně slýcháváme o pohonné jednotce, často je obviňován váš motor. Je tomu skutečně tak? Co schází vozu F14 T?James Allison: Za našimi soupeři s Mercedesy zaostáváme zejména ve výkonu, ale také pokud jde o aerodynamický přítlak. Je těžké rozdělit procenty vinu, protože konkurenceschopné není auto jako celek.
Potřebujeme pracovat na každém hledisku, není to jen otázkou motoru nebo jen aerodynamiky, ale také zavěšení a systémů. Každý díl vozu musí být vylepšen, aby mohl být příští rok konkurenceschopnějším.
V jaké jste fázi s vozem pro rok 2015?JA: Učinili jsme většinu klíčových rozhodnutí týkajících se konstrukce a vybrali jsme cestu, kterou budeme v příštích měsících v oblasti výkonnosti následovat. Na počátku projektu jsme rozhodli, na kterých oblastech je třeba pracovat, aby byly konkurenceschopné. Určili jsme architekturu vozu a v nadcházejících měsících budeme pracovat na její výkonnosti, jež bude vycházet z našich rozhodnutí.
Změní se hodně?JA: Bude jiné ve všech oblastech.
Fernando řekl, že pracuje na obnovení svého kontraktu. Jak moc je důležité mít takového pilota, jako je on?JA: Tým jako Ferrari vždy potřebuje prvotřídní piloty a vždy tomu tak bylo. Vždy jsme měli šampiony Fernandova kalibru a vždy to bude cílem týmu. Mít takového jezdce je velkou výhodou, protože jeho kvality jsou nezpochybnitelné. Navíc má hluboké poznání společnosti, což každodenní práci usnadňuje.
Podle Allisona za letošní propadák Ferrari nemůže jen motor, ale i slabší aerodynamika,zavěšení a další systémy vozu F14 T (foto: Scuderia Ferrari)
Co je realistickým cílem pro vaše auto v Monze?JA: Pro stanovení realistického cíle pro F14 T v Monze je třeba se podívat do Spa, protože charakteristiky těchto dvou tratí jsou podobné - byť v Monze dělá motor o něco více a aerodynamika o něco méně.
V Monze tedy můžeme očekávat podobnou míru konkurenceschopnosti jako ve Spa. Od posledního závodu jsme zlepšili několik věcí, ostatní však také učinili pokrok, proto je těžké říct, že se pořadí od Velké ceny Belgie bude lišit.
Dá se na některé ze zbývajících tratí očekávat trochu více - dočkat se letos vítězství?JA: Je třeba být realistický. Na každé trati jsme v této sezóně viděli významný náskok Mercedesu, obvykle přes sekundu. Věřím proto, že by museli udělat velkou chybu, aby nám dali šanci na vítězství.
Dosáhnout ho i se štěstím by pro nás všechny bylo skvělé, naším cílem je ale soustředit se na vylepšování auta, abychom na každém okruhu, kam přijedeme, byli o trochu konkurenceschopnější než v předchozím závodě.
Musíme se pokusit získat maximum výkonnosti každý víkend. Rozhodně můžeme říci, že jsme v posledních dvou či třech naše auto zlepšili, což je vidět na konkurenceschopnosti obou našich pilotů ve srovnání s počátkem sezóny. Doufám, že to bude pokračovat. Ale k vítězství bychom potřebovali štěstí.
Pracujete s Mattiacim po chybě na roštu ve Spa u Fernandova vozu na změně přístupu a pracovních metodách?JA: Ano, všichni pracujeme na tom, abychom maximálně využili jakoukoliv příležitost, která se naskytne. Spolehlivost našeho vozu přesto nikdy nebyla slabinou - myslím, že jsme dokončili více závodů, než kdokoliv jiný.
Monopost Ferrari pro rok 2015 bude odlišný ve všech oblastech (foto: Scuderia Ferrari)
Nikdy jsme ze závodu neodstoupili kvůli technickému problému s autem a náš tým je na trati obecně jedním z nejsilnějších v F1. Nedělá žádné chyby. Ve Spa jsme měli technický problém, který nám pomohl odhalit určitá hlediska ve způsobu organizace, která mohou být vylepšena. Abych byl konkrétní: úskalí v podobě doručení potřebného vybavení pro řešení problému v řádu minut.
Kolik toho můžete získat v roce 2015 vzhledem k tomu, že je možné změnit pouze 48 % motoru? Je stáhnutí Mercedesu reálným cílem?JA: Je pravdou, že nemůžete změnit všechny součástí motoru, ale pravidla říkají, že většina motorových součástí, které činí rozdíl ve výkonnosti, je stále volná. 48 % není povinným číslem a může být zavádějícím ve srovnání se skutečnými možnostmi na vylepšení výkonu pohonné jednotky. Cesta je podle pravidel zcela otevřená.
Naším problémem ve skutečnosti nejsou pravidla, ale čas potřebný ke stáhnutí takového náskoku. Proto musíme od této chvíle až do data homologace, tj. do 28. února 2015, využít každé dostupné minuty. Jak už jsem ale řekl, nejde jen o motor, který se musí zlepšit - jde i o šasi, zavěšení a každou součást vozu.
Nevím, jestli to dokážeme stáhnout za rok. Snažíme se, ale jak řekl Mattiacci, zaměřujeme se také na dlouhodobou budoucnost, nejen na tu krátkodobou. Chce náš tým dostat před všechny ostatní a zajistit, aby tam zůstal mnoho let.
Přesto co nejusilovněji pracujeme na příštím ročníku, abychom měli mnohem konkurenceschopnější auto. Zároveň se snažíme stanovit základy pro to, aby Ferrari bylo výchozím měřítkem ve Formuli 1.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.