Technický ředitel Ferrari James Allison hovoří o přípravě nového vozu, který se má od letošního F14 T lišit ve všech ohledech. Odhaluje také téměř neomezené možnosti pro vylepšení pohonné jednotky.
Hodně slýcháváme o pohonné jednotce, často je obviňován váš motor. Je tomu skutečně tak? Co schází vozu F14 T?James Allison: Za našimi soupeři s Mercedesy zaostáváme zejména ve výkonu, ale také pokud jde o aerodynamický přítlak. Je těžké rozdělit procenty vinu, protože konkurenceschopné není auto jako celek.
Potřebujeme pracovat na každém hledisku, není to jen otázkou motoru nebo jen aerodynamiky, ale také zavěšení a systémů. Každý díl vozu musí být vylepšen, aby mohl být příští rok konkurenceschopnějším.
V jaké jste fázi s vozem pro rok 2015?JA: Učinili jsme většinu klíčových rozhodnutí týkajících se konstrukce a vybrali jsme cestu, kterou budeme v příštích měsících v oblasti výkonnosti následovat. Na počátku projektu jsme rozhodli, na kterých oblastech je třeba pracovat, aby byly konkurenceschopné. Určili jsme architekturu vozu a v nadcházejících měsících budeme pracovat na její výkonnosti, jež bude vycházet z našich rozhodnutí.
Změní se hodně?JA: Bude jiné ve všech oblastech.
Fernando řekl, že pracuje na obnovení svého kontraktu. Jak moc je důležité mít takového pilota, jako je on?JA: Tým jako Ferrari vždy potřebuje prvotřídní piloty a vždy tomu tak bylo. Vždy jsme měli šampiony Fernandova kalibru a vždy to bude cílem týmu. Mít takového jezdce je velkou výhodou, protože jeho kvality jsou nezpochybnitelné. Navíc má hluboké poznání společnosti, což každodenní práci usnadňuje.
Podle Allisona za letošní propadák Ferrari nemůže jen motor, ale i slabší aerodynamika,zavěšení a další systémy vozu F14 T (foto: Scuderia Ferrari)
Co je realistickým cílem pro vaše auto v Monze?JA: Pro stanovení realistického cíle pro F14 T v Monze je třeba se podívat do Spa, protože charakteristiky těchto dvou tratí jsou podobné - byť v Monze dělá motor o něco více a aerodynamika o něco méně.
V Monze tedy můžeme očekávat podobnou míru konkurenceschopnosti jako ve Spa. Od posledního závodu jsme zlepšili několik věcí, ostatní však také učinili pokrok, proto je těžké říct, že se pořadí od Velké ceny Belgie bude lišit.
Dá se na některé ze zbývajících tratí očekávat trochu více - dočkat se letos vítězství?JA: Je třeba být realistický. Na každé trati jsme v této sezóně viděli významný náskok Mercedesu, obvykle přes sekundu. Věřím proto, že by museli udělat velkou chybu, aby nám dali šanci na vítězství.
Dosáhnout ho i se štěstím by pro nás všechny bylo skvělé, naším cílem je ale soustředit se na vylepšování auta, abychom na každém okruhu, kam přijedeme, byli o trochu konkurenceschopnější než v předchozím závodě.
Musíme se pokusit získat maximum výkonnosti každý víkend. Rozhodně můžeme říci, že jsme v posledních dvou či třech naše auto zlepšili, což je vidět na konkurenceschopnosti obou našich pilotů ve srovnání s počátkem sezóny. Doufám, že to bude pokračovat. Ale k vítězství bychom potřebovali štěstí.
Pracujete s Mattiacim po chybě na roštu ve Spa u Fernandova vozu na změně přístupu a pracovních metodách?JA: Ano, všichni pracujeme na tom, abychom maximálně využili jakoukoliv příležitost, která se naskytne. Spolehlivost našeho vozu přesto nikdy nebyla slabinou - myslím, že jsme dokončili více závodů, než kdokoliv jiný.
Monopost Ferrari pro rok 2015 bude odlišný ve všech oblastech (foto: Scuderia Ferrari)
Nikdy jsme ze závodu neodstoupili kvůli technickému problému s autem a náš tým je na trati obecně jedním z nejsilnějších v F1. Nedělá žádné chyby. Ve Spa jsme měli technický problém, který nám pomohl odhalit určitá hlediska ve způsobu organizace, která mohou být vylepšena. Abych byl konkrétní: úskalí v podobě doručení potřebného vybavení pro řešení problému v řádu minut.
Kolik toho můžete získat v roce 2015 vzhledem k tomu, že je možné změnit pouze 48 % motoru? Je stáhnutí Mercedesu reálným cílem?JA: Je pravdou, že nemůžete změnit všechny součástí motoru, ale pravidla říkají, že většina motorových součástí, které činí rozdíl ve výkonnosti, je stále volná. 48 % není povinným číslem a může být zavádějícím ve srovnání se skutečnými možnostmi na vylepšení výkonu pohonné jednotky. Cesta je podle pravidel zcela otevřená.
Naším problémem ve skutečnosti nejsou pravidla, ale čas potřebný ke stáhnutí takového náskoku. Proto musíme od této chvíle až do data homologace, tj. do 28. února 2015, využít každé dostupné minuty. Jak už jsem ale řekl, nejde jen o motor, který se musí zlepšit - jde i o šasi, zavěšení a každou součást vozu.
Nevím, jestli to dokážeme stáhnout za rok. Snažíme se, ale jak řekl Mattiacci, zaměřujeme se také na dlouhodobou budoucnost, nejen na tu krátkodobou. Chce náš tým dostat před všechny ostatní a zajistit, aby tam zůstal mnoho let.
Přesto co nejusilovněji pracujeme na příštím ročníku, abychom měli mnohem konkurenceschopnější auto. Zároveň se snažíme stanovit základy pro to, aby Ferrari bylo výchozím měřítkem ve Formuli 1.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.