Technický ředitel Ferrari James Allison hovoří o přípravě nového vozu, který se má od letošního F14 T lišit ve všech ohledech. Odhaluje také téměř neomezené možnosti pro vylepšení pohonné jednotky.
Hodně slýcháváme o pohonné jednotce, často je obviňován váš motor. Je tomu skutečně tak? Co schází vozu F14 T?James Allison: Za našimi soupeři s Mercedesy zaostáváme zejména ve výkonu, ale také pokud jde o aerodynamický přítlak. Je těžké rozdělit procenty vinu, protože konkurenceschopné není auto jako celek.
Potřebujeme pracovat na každém hledisku, není to jen otázkou motoru nebo jen aerodynamiky, ale také zavěšení a systémů. Každý díl vozu musí být vylepšen, aby mohl být příští rok konkurenceschopnějším.
V jaké jste fázi s vozem pro rok 2015?JA: Učinili jsme většinu klíčových rozhodnutí týkajících se konstrukce a vybrali jsme cestu, kterou budeme v příštích měsících v oblasti výkonnosti následovat. Na počátku projektu jsme rozhodli, na kterých oblastech je třeba pracovat, aby byly konkurenceschopné. Určili jsme architekturu vozu a v nadcházejících měsících budeme pracovat na její výkonnosti, jež bude vycházet z našich rozhodnutí.
Změní se hodně?JA: Bude jiné ve všech oblastech.
Fernando řekl, že pracuje na obnovení svého kontraktu. Jak moc je důležité mít takového pilota, jako je on?JA: Tým jako Ferrari vždy potřebuje prvotřídní piloty a vždy tomu tak bylo. Vždy jsme měli šampiony Fernandova kalibru a vždy to bude cílem týmu. Mít takového jezdce je velkou výhodou, protože jeho kvality jsou nezpochybnitelné. Navíc má hluboké poznání společnosti, což každodenní práci usnadňuje.
Podle Allisona za letošní propadák Ferrari nemůže jen motor, ale i slabší aerodynamika,zavěšení a další systémy vozu F14 T (foto: Scuderia Ferrari)
Co je realistickým cílem pro vaše auto v Monze?JA: Pro stanovení realistického cíle pro F14 T v Monze je třeba se podívat do Spa, protože charakteristiky těchto dvou tratí jsou podobné - byť v Monze dělá motor o něco více a aerodynamika o něco méně.
V Monze tedy můžeme očekávat podobnou míru konkurenceschopnosti jako ve Spa. Od posledního závodu jsme zlepšili několik věcí, ostatní však také učinili pokrok, proto je těžké říct, že se pořadí od Velké ceny Belgie bude lišit.
Dá se na některé ze zbývajících tratí očekávat trochu více - dočkat se letos vítězství?JA: Je třeba být realistický. Na každé trati jsme v této sezóně viděli významný náskok Mercedesu, obvykle přes sekundu. Věřím proto, že by museli udělat velkou chybu, aby nám dali šanci na vítězství.
Dosáhnout ho i se štěstím by pro nás všechny bylo skvělé, naším cílem je ale soustředit se na vylepšování auta, abychom na každém okruhu, kam přijedeme, byli o trochu konkurenceschopnější než v předchozím závodě.
Musíme se pokusit získat maximum výkonnosti každý víkend. Rozhodně můžeme říci, že jsme v posledních dvou či třech naše auto zlepšili, což je vidět na konkurenceschopnosti obou našich pilotů ve srovnání s počátkem sezóny. Doufám, že to bude pokračovat. Ale k vítězství bychom potřebovali štěstí.
Pracujete s Mattiacim po chybě na roštu ve Spa u Fernandova vozu na změně přístupu a pracovních metodách?JA: Ano, všichni pracujeme na tom, abychom maximálně využili jakoukoliv příležitost, která se naskytne. Spolehlivost našeho vozu přesto nikdy nebyla slabinou - myslím, že jsme dokončili více závodů, než kdokoliv jiný.
Monopost Ferrari pro rok 2015 bude odlišný ve všech oblastech (foto: Scuderia Ferrari)
Nikdy jsme ze závodu neodstoupili kvůli technickému problému s autem a náš tým je na trati obecně jedním z nejsilnějších v F1. Nedělá žádné chyby. Ve Spa jsme měli technický problém, který nám pomohl odhalit určitá hlediska ve způsobu organizace, která mohou být vylepšena. Abych byl konkrétní: úskalí v podobě doručení potřebného vybavení pro řešení problému v řádu minut.
Kolik toho můžete získat v roce 2015 vzhledem k tomu, že je možné změnit pouze 48 % motoru? Je stáhnutí Mercedesu reálným cílem?JA: Je pravdou, že nemůžete změnit všechny součástí motoru, ale pravidla říkají, že většina motorových součástí, které činí rozdíl ve výkonnosti, je stále volná. 48 % není povinným číslem a může být zavádějícím ve srovnání se skutečnými možnostmi na vylepšení výkonu pohonné jednotky. Cesta je podle pravidel zcela otevřená.
Naším problémem ve skutečnosti nejsou pravidla, ale čas potřebný ke stáhnutí takového náskoku. Proto musíme od této chvíle až do data homologace, tj. do 28. února 2015, využít každé dostupné minuty. Jak už jsem ale řekl, nejde jen o motor, který se musí zlepšit - jde i o šasi, zavěšení a každou součást vozu.
Nevím, jestli to dokážeme stáhnout za rok. Snažíme se, ale jak řekl Mattiacci, zaměřujeme se také na dlouhodobou budoucnost, nejen na tu krátkodobou. Chce náš tým dostat před všechny ostatní a zajistit, aby tam zůstal mnoho let.
Přesto co nejusilovněji pracujeme na příštím ročníku, abychom měli mnohem konkurenceschopnější auto. Zároveň se snažíme stanovit základy pro to, aby Ferrari bylo výchozím měřítkem ve Formuli 1.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.