Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o výzvách Monzy. Jak se připravují na nadcházející Velkou cenu Itálie a co od ní očekávají?
Jak velkou výzvu pro inženýry představuje Monza?Nick Chester: Je celkem náročná, protože vyžaduje tak nízký přítlak. Pro jezdce je to těžké se sžít vozem, aby se cítili pohodlně, proto je práce na nastavení klíčová. Zaměříme se také na brzdění, aby Romain a Pastor mohli získávat v nájezdech do šikan a lépe vnímat limity.
Pro Itálii máme další aerodynamické díly, které vyzkoušíme během pátečních tréninků. Budeme mít zadní křídlo pro nízký přítlak připravené specificky pro Monzu - půjde o to nejtenčí, s nímž během celé sezóny nastupujeme. Celé to je o vyrovnání se s výzvou v podobě nízkého přítlaku.
Jak by si současná generace vozů vedla na staré klopené zatáčce v Monze?NCh: Ono by to bylo zřejmě velmi hloupé vzhledem k množství přítlaku v těchto dnech, protože by auta byla jako na kolejích přilepená k trati, vůbec by neklouzala. Klopená zatáčka na staré Monze je opravdu hrbolatá a já věřím, že hrbolatá byla i v minulosti, kdy se po ní jezdilo. Autům pravidelně praskaly pružiny, moderní vozy by na ní z pohledu dynamiky vozidla zkrátka nepřežily.
V Monze nasadí Lotus ještě tenčí zadní křídlo než v Belgii (foto: Lotus F1 Team)
Jak rychlé budou letošní vozy na rovinkách v Monze?NCh: Bude záležet na úrovních přítlaku a odporu, s nimiž týmy pojedou. Očekávám však, že budou vyšší než minulý rok. Na rovinkách bude možné dosáhnout 360 km/h, pokud se auto dostane s DRS do závěsu.
Ani s jedním vozem jste v Belgii nedojeli do cíle. Přišli jste na něco bližšího v tom, co selhalo?NCh: Jak jsme podezřívali, šlo u Pastora o selhání výfuku. Identifikovali jsme oblast výfuku, která praskla, takže jsme ji před Monzou upravili. U Romaina šlo o nerovnováhu aerodynamiky, kterou zaznamenal uprostřed závodu kvůli problému s uchycením zadního křídla. Vyjel několikrát mimo trať, protože jsme zaznamenali zátěže, které sice normálně nevidíte, ale které k tomu přispěly.
Existují nějaké zvláštní mechanické způsoby, jak získat zpět něco ze scházejícího výkonu na trati, jako je Monza?NCh: V podstatě ne. Pokud se snažíte zvýšit rychlost na rovinkách, tak toho můžete dosáhnout pouze omezením přítlaku a odporu. S tím je však spojen deficit v přítlaku, takže jste penalizováni v zatáčkách, obzvlášť v obou Lesmo a v Parabolice.
Atraktivní místo na bočnicích v Monze, v Austinu a v Abú Zabí zaujmenový sponzor - čínský výrobce elektroniky Hisense (foto: Lotus F1 Team)
Očekáváte, že se s vozy pojede snadněji při relativním nedostatku přítlaku u specifikace pro rok 2014?NCh: Bude to s nimi těžší než loni, protože mají méně přítlaku a turbo motory poskytují vyšší krouticí moment. Proto si myslím, že výjezdy ze šikan mohou být docela náročné.
Letos u všech těch aut pozorujeme, jak se smýkají při akceleraci ze zatáček a v Monze, kde jezdí vozy ve své nejkluzčí konfiguraci, od pilotů uvidíme určitou akrobacii, jak se budou snažit zvládnout výkon svých vozů uprostřed zatáček a na výjezdech z nich.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.