Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o výzvách Monzy. Jak se připravují na nadcházející Velkou cenu Itálie a co od ní očekávají?
Jak velkou výzvu pro inženýry představuje Monza?Nick Chester: Je celkem náročná, protože vyžaduje tak nízký přítlak. Pro jezdce je to těžké se sžít vozem, aby se cítili pohodlně, proto je práce na nastavení klíčová. Zaměříme se také na brzdění, aby Romain a Pastor mohli získávat v nájezdech do šikan a lépe vnímat limity.
Pro Itálii máme další aerodynamické díly, které vyzkoušíme během pátečních tréninků. Budeme mít zadní křídlo pro nízký přítlak připravené specificky pro Monzu - půjde o to nejtenčí, s nímž během celé sezóny nastupujeme. Celé to je o vyrovnání se s výzvou v podobě nízkého přítlaku.
Jak by si současná generace vozů vedla na staré klopené zatáčce v Monze?NCh: Ono by to bylo zřejmě velmi hloupé vzhledem k množství přítlaku v těchto dnech, protože by auta byla jako na kolejích přilepená k trati, vůbec by neklouzala. Klopená zatáčka na staré Monze je opravdu hrbolatá a já věřím, že hrbolatá byla i v minulosti, kdy se po ní jezdilo. Autům pravidelně praskaly pružiny, moderní vozy by na ní z pohledu dynamiky vozidla zkrátka nepřežily.
V Monze nasadí Lotus ještě tenčí zadní křídlo než v Belgii (foto: Lotus F1 Team)
Jak rychlé budou letošní vozy na rovinkách v Monze?NCh: Bude záležet na úrovních přítlaku a odporu, s nimiž týmy pojedou. Očekávám však, že budou vyšší než minulý rok. Na rovinkách bude možné dosáhnout 360 km/h, pokud se auto dostane s DRS do závěsu.
Ani s jedním vozem jste v Belgii nedojeli do cíle. Přišli jste na něco bližšího v tom, co selhalo?NCh: Jak jsme podezřívali, šlo u Pastora o selhání výfuku. Identifikovali jsme oblast výfuku, která praskla, takže jsme ji před Monzou upravili. U Romaina šlo o nerovnováhu aerodynamiky, kterou zaznamenal uprostřed závodu kvůli problému s uchycením zadního křídla. Vyjel několikrát mimo trať, protože jsme zaznamenali zátěže, které sice normálně nevidíte, ale které k tomu přispěly.
Existují nějaké zvláštní mechanické způsoby, jak získat zpět něco ze scházejícího výkonu na trati, jako je Monza?NCh: V podstatě ne. Pokud se snažíte zvýšit rychlost na rovinkách, tak toho můžete dosáhnout pouze omezením přítlaku a odporu. S tím je však spojen deficit v přítlaku, takže jste penalizováni v zatáčkách, obzvlášť v obou Lesmo a v Parabolice.
Atraktivní místo na bočnicích v Monze, v Austinu a v Abú Zabí zaujmenový sponzor - čínský výrobce elektroniky Hisense (foto: Lotus F1 Team)
Očekáváte, že se s vozy pojede snadněji při relativním nedostatku přítlaku u specifikace pro rok 2014?NCh: Bude to s nimi těžší než loni, protože mají méně přítlaku a turbo motory poskytují vyšší krouticí moment. Proto si myslím, že výjezdy ze šikan mohou být docela náročné.
Letos u všech těch aut pozorujeme, jak se smýkají při akceleraci ze zatáček a v Monze, kde jezdí vozy ve své nejkluzčí konfiguraci, od pilotů uvidíme určitou akrobacii, jak se budou snažit zvládnout výkon svých vozů uprostřed zatáček a na výjezdech z nich.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.