Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o novinkách, které připravují pro nadcházející závod ve Spa, o tajemství dobrého nastavení pro tuto trať i o náročném životě po ztrátě propojeného předního a zadního zavěšení (FRIC), který měl jeho tým velmi vyspělý.
Uvidíme nějaké nové díly na voze E22 ve Spa?Nick Chester: Máme docela hodně nových vývojových částí pro Spa, jako je nová karosérie a některé menší úpravy zaměřené na přední část šasi. Ty by se měly pozitivně promítnout do přítlaku.
Stále připravujeme mnoho dalších novinek pro pokračování sezóny. Pro Spa plánujeme úpravy předního a zadního křídla. S vylepšením zadního křídla to bude těsné kvůli času ztracenému při výrobě letním zavřením továrny, snažíme se ale o to, abychom ho měli už v Belgii.
Klíčovou věcí je to, že pokračujeme v usilovném vývoji E22 pro nadcházející závody s celkem velkými vylepšeními. Víme, o velmi citlivých oblastech vozu, kde se můžeme hodně zlepšit, takže se zaměříme i na ně.
Co je tajemstvím dobrého nastavení ve Spa?NC: Jako u většiny věcí v F1 s tím nejsou spojena žádná zvláštní tajemství, jde jen o tvrdou práci a dobré inženýrství.
Protože se ve Spa tráví hodně času pod plným plynem, potřebujete celkem nízkou úroveň přítlaku, takže to je těžké, protože to musíte vyvážit kvůli druhému sektoru s relativně pomalou částí. Znamená to tedy, že je třeba zvolit celkem velký kompromis, nakonec ale potřebujete vůz, kterému mohou piloti důvěřovat v rychlých zatáčkách.
Rovněž potřebujete dobré mechanické nastavení kvůli průjezdu skrz na sebe navazující zatáčky Eau Rouge a Radillon, kde dochází k vysoké kompresi a které jsou pro auto stále velmi náročné.
Lotus pro Spa připravuje mnoho novinek včetně předního a zadního křídlači přepracovaného zavěšení (foto: Lotus F1 Team)
Spa a déšť jsou dvě slova, která často slýcháváme společně. Jak se vám povede, bude-li tam letos panovat typické počasí?NC: Ve Spa je vždy šance, že bude pršet nebo že bude mokro. Za těchto podmínek jsme už u E22 pozorovali určitý příslib, ale naposledy tomu tak v Maďarsku ve skutečnosti nebylo. Trápili jsme se s generováním dobré přilnavosti na přechodných pneumatikách, ale s tím mělo problémy také mnoho dalších, takže to vypadalo spíše na funkci povrchu dráhy.
Jak si zvykáte na život po propojeném (FRIC) zavěšení?NC: Učinili jsme určitý pokrok ve snížení deficitu způsobeném ztrátou propojeného zavěšení, stále to ale trochu bolí. Pro Spa máme přepracované mechanické součásti včetně nových pružin a vylepšeného nastavení zavěšení, což by mělo pomoci. U E22 šlo předtím o vysoce vyvinutý systém, takže to je těžké získat veškerou výkonnost hned zpátky.
Je letní přestávka pro tým pomocí nebo překážkou?NC: Tohle má opravdu dvě stránky. Jako inženýr vlastně chcete pokračovat v útočení a dostávat maximum z balíku, který máte. Na druhé straně je sezóna F1 velmi náročná, takže z dlouhodobého pohledu během celé sezóny jde zřejmě o přínos, pokud jde o výkonnost lidí.
Za mokra Lotus u svého vozu E22 pozoroval slibné výkony, naposledy v Maďarskutomu tak ale nebylo, což přičítá spíše povrchu dráhy (foto: Lotus F1 Team)
Spa a Monza jsou dva legendární okruhy, které jsou mezi fanoušky opravdu populární. Jak jsou na tom u inženýrů?NC: Samozřejmě, že tyto "oduševnělé" tratě milujeme. Jsou součástí struktury a historie F1 a ve skutečnosti i závodění obecně. Ve Spa i v Monze vnímáte napětí a vzrušení, přestože se od sebe velmi liší.
Z pohledu inženýra je Spa ohromnou, ale uspokojující výzvou. Monza je zcela unikátní, protože jde o nejrychlejší trať roku. Letos to tam pro nás bude těžké, protože na rovinkách nepatříme mezi nejrychlejší, ale jako vždy budeme bojovat.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.