Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o novinkách, které připravují pro nadcházející závod ve Spa, o tajemství dobrého nastavení pro tuto trať i o náročném životě po ztrátě propojeného předního a zadního zavěšení (FRIC), který měl jeho tým velmi vyspělý.
Uvidíme nějaké nové díly na voze E22 ve Spa?Nick Chester: Máme docela hodně nových vývojových částí pro Spa, jako je nová karosérie a některé menší úpravy zaměřené na přední část šasi. Ty by se měly pozitivně promítnout do přítlaku.
Stále připravujeme mnoho dalších novinek pro pokračování sezóny. Pro Spa plánujeme úpravy předního a zadního křídla. S vylepšením zadního křídla to bude těsné kvůli času ztracenému při výrobě letním zavřením továrny, snažíme se ale o to, abychom ho měli už v Belgii.
Klíčovou věcí je to, že pokračujeme v usilovném vývoji E22 pro nadcházející závody s celkem velkými vylepšeními. Víme, o velmi citlivých oblastech vozu, kde se můžeme hodně zlepšit, takže se zaměříme i na ně.
Co je tajemstvím dobrého nastavení ve Spa?NC: Jako u většiny věcí v F1 s tím nejsou spojena žádná zvláštní tajemství, jde jen o tvrdou práci a dobré inženýrství.
Protože se ve Spa tráví hodně času pod plným plynem, potřebujete celkem nízkou úroveň přítlaku, takže to je těžké, protože to musíte vyvážit kvůli druhému sektoru s relativně pomalou částí. Znamená to tedy, že je třeba zvolit celkem velký kompromis, nakonec ale potřebujete vůz, kterému mohou piloti důvěřovat v rychlých zatáčkách.
Rovněž potřebujete dobré mechanické nastavení kvůli průjezdu skrz na sebe navazující zatáčky Eau Rouge a Radillon, kde dochází k vysoké kompresi a které jsou pro auto stále velmi náročné.
Lotus pro Spa připravuje mnoho novinek včetně předního a zadního křídlači přepracovaného zavěšení (foto: Lotus F1 Team)
Spa a déšť jsou dvě slova, která často slýcháváme společně. Jak se vám povede, bude-li tam letos panovat typické počasí?NC: Ve Spa je vždy šance, že bude pršet nebo že bude mokro. Za těchto podmínek jsme už u E22 pozorovali určitý příslib, ale naposledy tomu tak v Maďarsku ve skutečnosti nebylo. Trápili jsme se s generováním dobré přilnavosti na přechodných pneumatikách, ale s tím mělo problémy také mnoho dalších, takže to vypadalo spíše na funkci povrchu dráhy.
Jak si zvykáte na život po propojeném (FRIC) zavěšení?NC: Učinili jsme určitý pokrok ve snížení deficitu způsobeném ztrátou propojeného zavěšení, stále to ale trochu bolí. Pro Spa máme přepracované mechanické součásti včetně nových pružin a vylepšeného nastavení zavěšení, což by mělo pomoci. U E22 šlo předtím o vysoce vyvinutý systém, takže to je těžké získat veškerou výkonnost hned zpátky.
Je letní přestávka pro tým pomocí nebo překážkou?NC: Tohle má opravdu dvě stránky. Jako inženýr vlastně chcete pokračovat v útočení a dostávat maximum z balíku, který máte. Na druhé straně je sezóna F1 velmi náročná, takže z dlouhodobého pohledu během celé sezóny jde zřejmě o přínos, pokud jde o výkonnost lidí.
Za mokra Lotus u svého vozu E22 pozoroval slibné výkony, naposledy v Maďarskutomu tak ale nebylo, což přičítá spíše povrchu dráhy (foto: Lotus F1 Team)
Spa a Monza jsou dva legendární okruhy, které jsou mezi fanoušky opravdu populární. Jak jsou na tom u inženýrů?NC: Samozřejmě, že tyto "oduševnělé" tratě milujeme. Jsou součástí struktury a historie F1 a ve skutečnosti i závodění obecně. Ve Spa i v Monze vnímáte napětí a vzrušení, přestože se od sebe velmi liší.
Z pohledu inženýra je Spa ohromnou, ale uspokojující výzvou. Monza je zcela unikátní, protože jde o nejrychlejší trať roku. Letos to tam pro nás bude těžké, protože na rovinkách nepatříme mezi nejrychlejší, ale jako vždy budeme bojovat.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.