Papírové modelářství je s F1 nerozlučně spjato, ačkoliv historicky první model, jímž byl Tyrrell 005 Ford, vyšel “až” v srpnu 1974. Postupně se však nabídka vozů rozšiřovala a dnes už můžeme vybírat opravdu ze široké škály modelů na různých stupních obtížnosti.
Jedním z tradičních autorů “efjedniček” je Michal Antonický (*1965). Znám je především publikováním modelů v kultovním časopisu ABC a novátorským zavedením nastavitelné přední nápravy – mimochodem byl to právě on, kdo onu vůbec první “nula-nula-pětku” zmodernizoval. U příležitosti spuštění nových webových stránek, na nichž najdeme modely s motoristickou tématikou, pochopitelně i F1, nám Michal v rámci modelářské výstavy Grand Prix 2014 zodpověděl pár otázek.
Kdy ses dostal poprvé k papírovým modelům?První model, který jsem si postavil, byl kosmické lodi Sojuz-Apollo, bylo to v létě roku 1975 (ABC č. 22, 19. ročník). Tehdy mě ještě nenapadlo, že bych mohl vytvářet vlastní modely, k tomu došlo až o rok později, když jsem si zkusil slepit svou vůbec první formuli 1 (Ferrari 312 T2).
První model pro ABC byla Škoda 130 LR, objevila se v ABC 22 (ročník 30) a dokonce na ni byla upoutávka na titulní stránce časopisu.Ano, ten model byl vytvořen v měřítku 1:43, sérii těchto vozů jsem potom převzal od Richarda Vyškovského. Na rozdíl od něj jsem už používal konkrétní názvy, on jim dával jména podle písmen řecké abecedy, i když v doprovodném textu byla původní inspirace zmíněna.
Architekt Richard Vyškovský Ti potom předal i kategorii vozů F1...Udělal to docela rád, protože se s nimi dost trápil. Dokonce prohlásil, že se na voze F1 při jeho konstrukci „krátkodobě zničí.“ Tehdy byl nemalý problém s podklady, měl jsem nějaké bokorysy, obrázky, ale žádná sláva to nebyla, navíc tehdy neexistoval internet. Ale měl jsem kolem sebe lidi, kteří mi dost pomohli, například Tom Hyan nebo nedávno zesnulý novinář Petr Minařík. U něj byla výhoda, že dostával francouzské časopisy, takže tam se leccos dalo najít.
Michal Antonický s modelem Jordanu EJ 199, který je jeho autorskou srdeční záležitosti,Ligier JS 19 (vpravo) patří také mezi jeho oblíbené vozy
Bylo i období, kdy jsi chtěl jít cestou menších, jednodušších formulí, proč to tehdy nevyšlo?Nebyl na to jednak čas, a pak chyběl prostor. Bylo to období na přelomu let 1989 a 1990, měl jsem připravené už nějaké podklady pro modely, ale objevily se Miniboxy Milana Weinera a ty dostaly na stránkách ABC přednost. Takže jsem od toho ustoupil.
Jak si vůbec stojí v současné době papírové modely F1 z hlediska zájmu modelářů?Zájem o ně je, ale v současné době je trh přesycen. V mém případě je výhodou, že nejsem závislý jen na modelech F1.
V oblasti modelů F1 jsou takové dvě kategorie. Ty notoricky známé, jako šestikolka Tyrrell, Laudovo Ferrari nebo Huntův McLaren, a pak výtvory pro fajnšmekry představující vozidla zapomenutá až raritní. Která oblast je pro Tebe zajímavější?Mám raději renegáty. Tím myslím formule, které se třeba vůbec nekvalifikovaly nebo absolvovaly jen malý počet závodů. Ostatní tvůrci daleko raději připravují formule mistrů, já se zaměřuji na auta, která byla jen málo k vidění.
Vedle legendárního depa z časopisu ABC můžeme vidět dva červenévozy Shadow DN3 z vydavatelství Michala Antonického
Máš nějakou hranici co do období, existuje letopočet, za nějž rozhodně nepůjdeš?Viděl bych to tak na rok 1973 a výš, rozhodně se nebudu pouštět do „doutníků“, které dělají jiní a výborně, například Forum team, takže bych de facto jen kopíroval jejich konstrukci, a to nemá smysl. Moje nejoblíbenější éra je období wingcarů, a pak se mi líbí formule z přelomu milénia. Tam auta vypadají všechna téměř stejně, ale vždy se na nich dá najít nějaká zajímavá odlišnost.
A na závěr – jaké je Tvé nejoblíbenější auto?Pokud bychom vzali ty formule, které jsem nakreslil, tak to byl Jordan EJ 199. Nejen proto, že tehdy zemřela moje maminka, do toho modelu jsem dal, jak se říká, i srdíčko. Z pohledu konstrukčního se mi také hodně povedl. Pak bych sem zařadil i Benetton B 194, na kterém dělám už tři roky a teď jsem ho poněkud poodsunul, ale je to model, který chci dokončit v takovém duchu, aby lidé věděli – ano, tohle je můj model.
Pokud budete chtít nové stránky navštívit, stačí zavítat na adresu www.mass-models.cz.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.