Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o posledním závodě ve Španělsku i testech, které po něm následovali. Popisuje novinky, které tým připravuje pro Monako i rezervy, jež mají letošní vozy pro další zrychlování.
Muselo to být úlevou získat ve Španělsku své první letošní body.Nick Chester: Bylo to skutečně příjemné připsat si několik bodů. Vždy jsme říkali, že do Barcelony budeme závodit vpředu, ale ono se to snadněji řekne, než udělá! Romain by byl v závodě ještě rychlejší, kdyby neměl problém s čidlem své pohonné jednotky.
Na mnoho lidí udělal pokrok E22 dojem. Kde přesně jste se zlepšili?NC: Dvě hlavní oblasti zlepšení představují pohonná jednotka a aerodynamika. Renault Sport F1 odvedl spoustu práce na mapování, takže se pohonná jednotka začíná chovat mnohem lépe. Pak na straně šasi došlo k vylepšením aerodynamiky, což nám přineslo více přítlaku a auto učinilo ovladatelnější. Zlepšili jsme se také obecně díky nastavení.
A v čem spočívají zbývající slabiny?NC: Stále nám něco schází v rychlosti na rovinkách, ale v této oblasti se také zlepšujeme.
Řekni nám něco o testu v Barceloně.NC: První den jsme ve voze měli Charlese Pica, šlo o jeho první příležitost svézt se s E22. Museli jsme chvíli počkat, než dráha oschla, ale pak jsme absolvovali solidní jízdy. Vyzkoušeli jsme si některé nové aerodynamické díly, změřili aerodynamickou výkonnost a umožnili Charlesovi, aby byl ve voze spokojený.
Jeho 70 kol pro nás znamenalo dobrou vzdálenost, což nám umožnilo porozumět výkonnosti nových dílů. Charles odvedl skvělou práci, opravdu se s vozem rychle sžil a jeho zpětná vazba byla dobrá.
Při "skutečně dobrém testu" v Barceloně dostal ve voze šanci Charles Pic (foto: Lotus F1 Team)
Pastor testy zakončil nejrychlejším časem, jaký byl jeho plán?NC: Pastor měl opravdu dobrý den. Zcela sucho, 102 kol, což nám poskytlo spoustu příležitostí pro vyhodnocení dalších nových dílů. U některých šlo o prověřování spolehlivosti, takže jsme s nimi ujeli spoustu kilometrů, u jiných o aerodynamické testy - včetně dílů, které půjdou do Monaka.
Pastor také pracoval na nastavení, aby se ve voze cítil lépe, i v této oblasti dosáhl pokroku. Celkově šlo pro nás o skutečně dobrý test. Nesetkali jsme se vůbec s žádnými potížemi se spolehlivostí, které by nás zastavily.
Kolik jste toho mohli udělat pro Monako, když jsou tyto dvě tratě tak odlišné?NC: Můžete se připravit ve smyslu obecného zlepšení výkonnosti, jako například získání většího přítlaku. Ale pokud jde o skutečně detailní nastavení, víme, že ho v Monaku budeme muset měnit.
Co máte ve vývoji pro E22?NC: Pro Monako je toho hodně, včetně aerodynamického balíku o maximálním aerodynamickém přítlaku pro jedno použití. Na jiných okruzích ho už nepoužijeme, protože vytváří celkem velký odpor. Dojde také k drobným úpravám chladicího systému. Vyvíjíme také další aerodynamické věci zaměřené na to, aby učinili auto stabilnějším.
Myslíš, že Monako bude E22 sedět?NC: Ano, myslím, že bude. Monako je tak trochu divným místem - jedinečným, takže to je vždy nebezpečné předpokládat, že tam vaše auto bude dobré. Ale myslím si, že E22 bude sedět a my bychom si tam měli vést celkem dobře.
V Monaku dostane na bočnicích Lotusu E22 velký prostor sponzor Saxo Bank (foto: Lotus F1 Team)
Přivezeme také některé specifické díly určené k tomu, aby nám poskytli více přítlaku na okruhu, který ho během roku vyžaduje nejvíce. Jiné nové díly pomohou vůz vyladit pro hrbolatou a pomalou charakteristiku trati. Díly, které jsme zatím testovali, vypadají dobře. A také budeme mít od Totalu nové palivo, což by mělo přinést více výkonu a zlepšit ovladatelnost.
Stále se hodně hovoří o hlučnosti současných vozů, co se dá dělat pro změnu zvuku?NC: U FIA momentálně probíhá práce na akustice, zkoumají tvar megafonového výfuku, protože jeho tvar může ovlivnit odlišné frekvence. Můžete jej tedy posunout k frekvencím, které chcete zvýraznit. Očividně v této oblasti zbývá odvést ještě více práce. Snažit se změnit zvu nějak jinak než koncovkou výfuku by bylo velkou výzvou.
Kolik výkonnosti lze ještě letos dostat ze současné generace vozů F1?NC: Docela hodně. Všichni své vozy momentálně usilovně vyvíjejí a výrobci pohonných jednotek se mnohem rychleji učí než u starých V8, takže rychle nalézají další výkonnost. Vozy F1 během letošního roku výrazně zrychlí.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.